SOC130 Rozvojová studia (centra a periferie)

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Alice Navrátilová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Oddělení sociologie – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
St 24. 2. 18:00–21:15 P21, St 3. 3. 18:00–21:15 P21, St 10. 3. 18:00–21:15 P21, St 17. 3. 18:00–21:15 P21, St 24. 3. 18:00–21:15 P21
Předpoklady
četba v anglickém jazyce
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
předmět má 46 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je prohloubení reflexe o problematice rozvoje, jako globálního a kontroverzního myšlení a praktiky replikované a reinventované v době pozdní modernity. Důraz je kladen na kritické chápání rozvoje jako konkrétního v historii zapuštěného projektu, v širším kontextu projektů kolonialismu, modernity, rozvoje a globalizace. Těžištěm kurzu je analýza současných trendů, mimo zkoumání současných rozvojových paradigmat, také problematika praktické aplikace rozvoje skrze management projektového cyklu. Základní metodologické problémy jsou nastíněny v konkrétní konfrontaci s příklady z participativního rozvoje, a na pozadí teoretické kritiky z pozic teorie komplexních systémů. Mimo kritiku ekonomického redukcionismu je nabídnuta kulturologická kritika rozvoje v kontextu post-koloniálních studií, sub-altern a gender studií. Na konci tohoto kurzu bude posluchač/ka schopn/na osvětlit historickou dimezni rozvoje, porozumět a vysvětlit základní rozvojová paradigmata a propojit je s dominantními rozvojovými aktéry, použít informace k zevrubné evaluaci rozvojovách projektů, vytvořit základní kostru rozvojového projektu.
Osnova
  • I. KONCEPT ROZVOJE, DEFINICE, GENEALOGIE KONCEPTU ROZVOJE, HISTORICKÁ DIMEZNE ROZVOJE - Čtyři projekty západní dominance kolonialismu, modernity, developmentarismu, zrození diskursů - moderní instituce a narativní prostory, systémy klasifikace Zadaná četba: PIETERSE, N.J.:Development theory : deconstructions/reconstructions, London ; : SAGE Publications, 2001; Assigned readings: CARMEN, R. (1996): Autonomous Development, Humanizing the Landscape. London, Zed Books, 1996.P. 1-40. ALLEN, T.; THOMAS, A (2000).: Poverty and Development into the 21st century, Oxford University Press, Oxford. 2)PROJEKT DEVELOPMENTARISMU :základní maro-přístupy; BROHMAN, J.(1995): Popular Development, Basil Blackwell, 9-70. GRILLO, R. (1997): Discourses of Development, The View from Anthropology, Oxford. ESCOBAR, A.: Development Planning, in: SACHS (ed.) (1992): The Development Dictionary: A Guide to Knowledge as Power, London, Zed Books. 3) MIKRO-PŘISTUPY THOERBECKE, E.: The Evolution of the Development Doctrine, 1950-2005, in: Mavrotas, (2007): Advancing Development, United University Press, New York. TISCH, S.; WALLACE. M.B. (1994): Dilemmas of development assistance: The What, Why and Who of Foreign Aid. Westview Press. Recommended readings: SHANIN, T. (1997): The Idea of Progress, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997. 4) PROJEKT GLOBALIZACE, TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU - ZÁKLADNÍ KONCEPTY Assigned readings: SALVATORE, D. (2006): International Economics, 8th edition. John Wiley, New Jersey. pp.. 1-109; 115-224. Recommended readings: CYPHER, J.M. DIETZ, J.L.: The Process of Economic Development, Routledge, London. 5) KRITIKA VOLNÉHO OBCHODU, GLOBÁLNÍ OBČANSKÁ SPOLEČNOST, alter-globaliastické návrhy DUNKLEY, G. (2004): Free Trade, Myth, Reality, and Alternatives, Zed Books. Keane, MCMICHAEL, P. (1996) : Social change and development, Pine Forge Press, London, 1996. Human Development Report 2005. United Nations Development Programme, 2005. 6) KRITIKA VOLNÉHO OBCHODU II ANEHIER,, H.; GLASIUS, M.; KALDOR, M.: Introducing Global Civil Society, in: Global Civil Society Yearbook, accessible on: www.lse.co.uk. GEORGE, s. (2004): Another world is possible, Verso, London. 7) BASIC NEED APPROACH, people-centred approach, rights based approach. NYAMU-NUSEMBI, CORNWALL, A.(2004): What is rights-based approach all about? Working Paper, Institute of Development Studies, Sussex. BROHMAN, J.(1995): Popular Development, Basil Blackwell. p. 201-250. 8) PARTICIOPATIVNÍ ROZVOJ Assigned readings: CARMEN, R. (1996): Autonomous Development, Humanizing the Landscape. London, Zed Books, 1996. UFFORD, P.G.; GIGI, K.A. (2003): A Moral Critique of Development, Routledge, London. 9) MANAGEMENT PROJEKTOVÉHO CYKLU A ANALYZA LOGICKÉHO RÁMCE 10) post-koloniální stuida; SAID, E.(1978): Orientalism, Vintage Books, p. 1-72;, 201-225. Gandhi,L.(1998): Postcolonial Theory: A Critical Introduction, Columbia University Press. Recommended readings: Young, R.: White Mythologies. Routledge, London. 1990. 10)Nová institucionáoní ekonomie a třetí; HARRISS, J.; HUNTER, J.; LEWIS, C.M. (1995): The New Institutional Economics and Third World Development Routledge, London. 11) kritika pojektového managementu; návrh projektu skrze teorii dynamických systémů. Sterman, J. D. (2000): Business Dynamics: System Thinking and Modelling for a Complex World, Boston: McGraw-Hill. BYRNE, D.: Complexity Theory and the Social Sciences: an introduction. London, Routledge, 1998. Assigned readings: Cornia, G.A.; Menchini, L.: Health Improvements and Health Inequality during the Last 40 Years, in. in: Mavrotas, (2007): Advancing Development, United University Press, New York. 12) Knowledge-development-power axis; WED, Millenium Development Goals. Assigned readings: Chamber, R.(1983): Rural Development, Putting the Last First, Longman Group. Braidotti, R,; Charkiewitzc, E. (1994): Women, the Environment and Sustainable Development. Towards a Theoretical Synthesis. Zed Books-INSTRAW, London. Millenium Development Goals Report, 2006. United Nations Development Programme.
Literatura
  • MOSS, D. (2001,2004): ´People´s Knowledge´: Participation and Patronage: Operation and Representation in Rural Development, in: COOKE, B.KOTHAR, U. (2004): Participation: The New Tyranny? London: Zed Books
  • Escobar, A.: The making and Unmaking of the Third World through Development, in: Rahnem, M. (ed.): The Post-development Reader. Zed Books, London. 1997
  • MUKHAERJEE, N.(1998): Participatory Rural Appraisal: Methodology and Applications, New Dehli,: Concept Publishing Company.
  • NYAMU-NUSEMBI, CORNWALL, A.(2004): What is ´rights-based approach´ all about? Working Paper, Institute of Development Studies, Sussex.
  • DANĚK, Petr a Alice NAVRÁTILOVÁ. Introduction. In Approaching the Other: The Four Projects of Western Domination. Olomouc: Palacký University, 2008, s. 15-23. Monographs. ISBN 978-80-244-2046-2. info
  • NEDERVEEN PIETERSE, Jan. Development theory : deconstructions/reconstructions. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2001, xii, 195. ISBN 0761952934. info
  • SHANIN, T. The Idea of Progress. London, 1997. The Post-development Reader. info
  • BROHMAN, John. Popular development :rethinking the theory and practice of development. 1st pub. Oxford: Blackwell Publishers, 1996, 398 s. ISBN 1-55786-316-4. info
Výukové metody
přednášky, diskuse na seminářích, skjupinová práce na prezentaci,
Metody hodnocení
1 hod přednáška + 1 hod seminář skupinová práce na referátu, vypracování eseje (2000 slov) zkouška - písemný test
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1423;obdobi=4785;kod=SOC130;furl=%2Fel%2F1423%2Fjaro2010%2FSOC130%2F
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011.