ZUR509 Zvuková média II (Rozhlasová publicistika)

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
0/2. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Olga Jeřábková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Po 22. 2. 10:00–11:40 Studio 527
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vyučovaný předmět je rozdělen do dvou na sebe navazujících částí a vyučuje se ve dvou semestrech:
1) Zvuková média I. (podzimní semestr): Na konci tohoto kurzu bude student schopen: charakterizovat „základní stavební kameny“ zpravodajství a rozhlasové publicistiky (tj. zpráva, reportáž, komentář, rozhovor, diskusní pořad); zpracovávat zvukové materiály; formulovat a posoudit zaměření a roli veřejnoprávního rozhlasu; posoudit rozdíly mezi jednotlivými stanicemi ČRo
2) Zvuková média II. (jarní semestr): navazující kurz, který předpokládá absolvování předešlého kurzu. Je zaměřen na náročnější rozhlasové žánry (pásmo, reportáž, dokument, feature, princip rozhlasové hry, rozhlasové recenze, četby na pokračování, dramatizace). Na konci tohoto kurzu bude student schopen: charakterizovat, porovnat a analyzovat tyto žánry; vytvořit vlastní reportážní pásmo.
Vzhledem k tomu, že výuka probíhá v prostorách Českého rozhlasu, seznámí se studenti i s praxí ve studiích.
Osnova
  • Seznámení se zvukovou technikou
  • Příprava rozhlasové zprávy, její zásady
  • Natočení krátké rozhlasové reportáže, rozhovoru
  • Střih, zvuková úprava
Literatura
  • H. Bakičová: Žurnalistika, Grada, Praha 2008
  • HALLIN, Daniel C. a Paolo MANCINI. Systémy médií v postmoderním světě : tři modely médií a politiky. Translated by Tomáš Trampota. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 367 s. ISBN 9788073673772. info
  • SVOBODA, Václav. Public relations : moderně a účinně. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 240 s. ISBN 8024705648. info
  • TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 191 s. ISBN 8073670968. URL info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 319 s. ISBN 8071789984. info
  • MCNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. Translated by Hana Loupová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 182 s. ISBN 80-7178-840-6. info
  • BURNS, Lynette Sheridan. Žurnalistika : [praktická příručka pro novináře]. Translated by Hana Antonínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 186 s. ISBN 8071788716. info
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 80-7178-697-7. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-7178-200-9. info
Výukové metody
analýza a komparace mediálních produktů a žánrů; praktická práce se zvukovým materiálem, natáčení, střih
Metody hodnocení
odevzdání vlastního mediálního produktu (zprávy, rozhovoru, reportáže, reportážního pásma), zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, jaro 2001, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/ZUR509