SPP512 Přístup k práci s klientem a kultura organizace

Fakulta sociálních studií
jaro 2012
Rozsah
1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Libor Musil, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 14:00–15:40 P22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 3 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/3, pouze zareg.: 0/3
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s klíčovými pojmy a teoriemi porozumění vztahu mezi kulturou organizace a přístupem sociálních pracovníků ke klientům. Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen samostatně interpretovat svou zkušenost z praxe v sociální práci s klientem jako sociální konstrukt a součást kultury organizace.
Osnova
  • Základní pojmy: organizace a kultura/ Základní pojmy: dilema práce s klientem a přístup ke klientům jako součást kultury organizace služeb sociální práce
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: Zvládání nesourodých pracovních podmínek (Lipsky)
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: Systém a životní svět, vnitřní a vnější perspektiva (Laan)
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: moc manažerů a profesionálů v organizaci (Howe)
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: kolektivní nevědomí (Tavistock Institute of Human Relations)
  • Všední dilemata práce s klientem
  • Strategická dilemata práce s klientem / Operační strategie / Výzkum přístupu ke klientům z hlediska kultury
Literatura
  • REDMOND, B.: Reflecting on Practice: Exploring Individual and Organizational Learning through a Reflective Teaching Model. In: Gould, N., Baldwin, M. (eds.), Social Work, Critical Reflection and the Learning Organization, Ashgate, Aldershot 2004.
  • ARGYRIS, CH., SCHÖN, D.A. Organizational Learning II. Theory, Metod, and Praktice. Addison-Wesley, Reading – Massachusetts tec. 1996.
  • MUSIL, Libor. Coping with Dilemmas. Working Conditions and Interactions of Social Workeres with their Clients. Stassfurt: ISIS, 2006, 130 s. Comparative Social Work Science Vol. 6. ISBN 80-7326-090-5. info
  • NEČASOVÁ, Mirka a Libor MUSIL. PRACOVNÍ PODMÍNKY A DILEMATA POMÁHAJÍCÍCH PRACOVNÍKŮ. Sociální práce|Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2006, roč. 2006, č. 3, s. 57 - 71, 14 s. ISSN 1213-6204. info
  • MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale ..." Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004, 243 s. ISBN 80-903070-1-9. info
  • GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur :vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 565 s. ISBN 80-85850-89-3. info
  • LAAN, Geert van der. Otázky legitimace sociální práce :(pomoc není zboží). Translated by Eva Kušová. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1998, 260 s. ISBN 80-85834-41-3. info
  • The unconscious at work : individual and organizational stress in the human services. Edited by Anton Obholzer - Vega Zagier Roberts. 1st pub. Hove: Brunner-Routledge, 1994, xviii, 224. ISBN 0415102065. info
  • MARTIN, Joanne. Cultures in organizations : three perspectives. New York: Oxford University Press, 1992, xi, 228 s. ISBN 0-19-507163-8. info
  • GOFFMAN, Erving. Asylums :essays on the social situation of mental patients and other inmates. 1st pub. London: Penguin Books, 1991, 336 s. ISBN 0-14-013739-4. info
  • HOWE, David. Social workers and their practice in welfare bureaucracies. Aldershot: Gower, 1986, vi, 174 s. ISBN 0-566-05091-9. info
  • LIPSKY, Michael. Street-level bureaucracy :dilemmas of the individual in public services. New York: Russell Sage Foundation, 1980, xviii, 244. ISBN 0-87154-526-8. info
Výukové metody
Cíle předmětu budou dosaženy pomocí následujících metod výuky: 1. přednášky, 2. četba, 3. vypracování eseje a 4. kolektivní konzultace k eseji.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Předpokladem absolvování je úspěšné zvládnutí testu a vypracování eseje na téma „Jak jsou pracovníci vybrané organizace zvyklí řešit vybrané dilema a jaký to má pro ně význam?“ 1. Test znalostí pojmů a teorií přístupu ke klientům jako součásti kultury organizace obsahuje 4 nestandardizované otázky, za každou může student získat nevýše 4 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 9 bodů. 2. Esej je hodnocen z hlediska následujících schopností studenta: a) identifikovat dilema sociálních pracovníků organizace, kde byl student na praxi, b) vymezit indikátory dilematu a c) aplikovat vymezené indikátory při interpretaci způsobu zvládání dilematu pracovníky vybrané organizace. Maximální bonifikace za test i za esej je 30 bodů. Celková maximální bonifikace je 60 bodů. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 40 bodů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.