ZUR385 Diskurzívní analýza médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2012
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 10:00–11:40 Studio 527
Předpoklady
SMER(MED)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty s vybranými modely diskurzivní a konverzační analýzy, přiblížit jim jejich základní východiska a principy a pomoci jim skrze konkrétní aplikace těchto modelů lépe porozumět struktuře a obsahu mediálních textů. V první, teoreticky laděné části kurzu bude představeno několik teoretických konceptů, s jejichž znalostí dané modely počítají a které budou proto považovány za klíčové pro vymezení prostoru, v němž se budeme pohybovat (diskurz, sociální konstruktivismus, ideologie a hegemonie). Druhá, stěžejní část bude věnována explikaci jednotlivých modelů, jejich předpokladů, technik a možností využití včetně praktických příkladů. Třetí, závěrečná část je koncipována jako výlučně praktická, kdy bude dále procvičována schopnost pracovat s jednotlivými modely při vlastní analýze krátkých mediálních textů.
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu
    2. Analýza mediálního textu: základní představení odlišných přístupů k analýze a jejich komparace

    Konceptuální část I: výchozí teoretické předpoklady
    3. Diskurz; specifika mediálního diskurzu
    4. Sociální konstruktivismus; ideologie a hegemonie

    Konceptuální část II: modely textuální analýzy
    5. Model diskurzivní analýzy / Teun A. van Dijk
    6.-7. Model diskurzivní analýzy / Norman Fairclough
    8. Model diskurzivní analýzy / Ruth Wodak
    9. Model diskurzivní analýzy / James Paul Gee
    10. Model diskurzivní analýzy / Theo van Leeuwen
    11. Model konverzační analýzy

    Praktická/trénovací část
    12.-13. Příklady - rozbory konkrétních mediálních textů s využitím představených modelů diskurzivní a konverzační analýzy
Literatura
  • VAN LEEUWEN, Theo. Discourse and Practice: New Tools for Critical Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press, 2008, 192 s. ISBN 978-0-19-532331-3. info
  • GEE, James Paul. An introduction to discourse analysis: theory and method. New York: Routledge, 2005, 224 s. ISBN 978-0-415-32861-6. info
  • CLAYMAN, Steven a John HERITAGE. The news interview: journalists and public figures on the air. Cambridge: Cambridge university press, 2002, 384 s. ISBN 978-0-521-01191-4. info
  • Methods of critical discourse analysis. Edited by Ruth Wodak - Michael Meyer. 1st pub. London: SAGE Publications, 2001, viii, 200. ISBN 0761961542. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
  • Approaches to media discourse. Edited by Allan Bell - Peter Garrett. Malden: Blackwell, 1998, xii, 287. ISBN 0631198881. info
  • VAN DIJK, Teun A. Ideology: A Multidisciplinary Approach. London: Sage Publications, 1998, 384 s. ISBN 978-0-7619-5655-6. info
  • FAIRCLOUGH, Norman. Media discourse. 1st pub. London: Hodder Arnold, 1995, viii, 214. ISBN 0340588896. info
  • FAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge, MA: Polity Press, 1992, 259 p. ISBN 9780745612188. info
  • THOMPSON, John B. Ideology and modern culture :critical social theory in the era of mass communication. Cambridge: Polity Press, 1990, viii, 362. ISBN 0-7456-0082-4. info
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích, docházka, četba zadaných textů, závěrečná práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.