ZUR746 Media management and marketing

Faculty of Social Studies
Spring 2018
Extent and Intensity
0/0/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Aneta Přadková (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable
Fri 2. 3. 11:45–13:15 Studio 527, Fri 6. 4. 10:00–11:30 Studio 527, 11:45–13:15 Studio 527, Fri 4. 5. 10:00–11:30 Studio 527, 11:45–13:15 Studio 527
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu ZUR 746 Management a marketing médií je seznámit studenty s principy managementu a marketingu v různých typech médií, především však se zaměřením na online a tištěná média v souvislosti s jejich sbližováním, prolínáním a celkovou multimedializací. Posluchači kurzu si osvojí teoretické znalosti, získají rozhled, porozumění a také dovednosti užitečné při působení v mediálních a příbuzných organizacích na místech řadových pracovníků i, a to zvláště, na místech nižšího a středního managementu. Vědomosti mohou pak sloužit i jako základ znalostí pro vyšší management. Kurz seznamuje s vnitřní organizací mediálních společností, zvláště redakcí v tištěných, online i elektronických médiích, ale také oddělení distribuce a inzerce, vše s důrazem na praktickou aplikaci managementu a marketingu na práci novináře a také na další profese a funkce zajišťující řízení a provoz mediálních společností. Výuka se dotýká rovněž reklamních agentur a agentur public relations, především v souvislosti s jejich vztahem k mediálním společnostem. Pozornost je věnována i ekonomickým aspektům provozu veřejnoprávních a komerčních tištěných, online a elektronických médií. Tvorbou konkrétních mediálních projektů a diskuzí o nich pak získají studenti dovednosti, které mohou využít ve své budoucí praxi.
Syllabus (in Czech)
  • 1. blok
  • Principy managementu, řízení lidí a marketingu, specifika v médiích
  • 2. blok
  • Mediální (multimediální) společnosti v České republice a ve světě, vlastnictví, struktura a organizace, rozdíly mezi tištěnými, online a elektronickými médii, reklamní a PR agentury
  • 3. blok
  • Veřejnoprávní a komerční média (management, marketing, obsah, ekonomika – tištěná, online a elektronická média). Profese v tištěných a elektronických médiích, personalistika (motivace, odbory)
  • 4. blok
  • Vztah redakce – distribuce – inzerce (komunikace oddělení, samostatnost redakce). Inzerce, struktura, fungování. Distribuce (odbyt), struktura, fungování
  • 5. blok
  • Struktura, organizace a fungování redakce, operativní řízení a rozhodování redakce, redakční plánování, koncepce, vize. Kontakt se čtenáři, diváky, posluchači (návrhy akcí); Vytváření rubrik, seriálů (návrhy)
Literature
    required literature
  • ČUŘÍK, Jaroslav. Nové trendy v médiích I : Online a tištěná média (New Trends in Media I : online media and the press). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 240 pp. ISBN 978-80-210-5825-5. 2012. URL info
  • MOTAL, Jan. Nové trendy v médiích II. Rozhlas a televize (New Trends in Media II. Radio and Television). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 223 pp. ISBN 978-80-210-5826-2. 2012. info
  • RUSS-MOHL, Stephan. Žurnalistika : komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Translated by Hana Bakičová. 1. vyd. Praha: Grada. 292 s. ISBN 8024701588. 2005. info
  • JIRÁK, Jan and Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost : [stručný úvod do studia médií a mediální komunikace]. Vyd. 2. Praha: Portál. 207 s. ISBN 9788073672874. 2007. info
  • KARLÍČEK, Miroslav. Základy marketingu. 1. vyd. Praha: Grada. 255 s. ISBN 9788024742083. 2013. info
  • KOTLER, Philip. Marketing od A do Z :osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer. Translated by Hana Škapová. Vyd. 1. Praha: Management Press. 203 s. ISBN 80-7261-082-1. 2003. info
  • BEDNÁŘ, Vojtěch. Marketing na sociálních sítích : prosaďte se na Facebooku a Twitteru. Vyd. 1. Brno: Computer Press. 197 s. ISBN 9788025133200. 2011. info
    recommended literature
  • VYSEKALOVÁ, Jitka. Emoce v marketingu : jak oslovit srdce zákazníka. 1. vyd. Praha: Grada. 289 s. ISBN 9788024748436. 2014. URL info
  • JURÁŠKOVÁ, Olga and Pavel HORŇÁK. Velký slovník marketingových komunikací. První vydání. Praha: Grada Publishing. 271 stran. ISBN 9788024743547. 2012. URL info
  • Media and convergence management. Edited by Sandra Diehl - Matthias Karmasin. Berlin: Springer. xxv, 376. ISBN 9783642361623. 2013. info
  • BERKLEY, Holly. Marketing in the new media. Bellingham: Self-Counsel Press. xii, 162. ISBN 9781551807317. 2007. info
  • Handbook of media management and economics. Edited by Alan B. Albarran - Sylvia M. Chan-Olmsted - Michael O. Wirth. Mahwah, N.J.: L. Erlbaum Associates. xviii, 750. ISBN 080585004X. 2006. URL info
  • Making online news : newsroom ethnographies in the second decade of internet journalism. Edited by David Domingo - Chris Paterson. New York: Peter Lang. xx, 185. ISBN 9781433110641. 2011. info
  • MILLER, Michael. Internetový marketing s YouTube : průvodce využitím on-line videa v byznysu. Translated by Jiří Huf. 1. vyd. Brno: Computer Press. 296 s. ISBN 9788025136720. 2012. info
  • TREADAWAY, CH and M SMITH. Marketing na Facebooku: výukový kurz. 1. vyd. Brno: Computer Press. 296 pp. ISBN 978-80-251-3337-8. 2011. info
  • KOZEL, Roman, Lenka MYNÁŘOVÁ and Hana SVOBODOVÁ. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada. 304 s. ISBN 9788024735276. 2011. URL info
  • KOTLER, Philip and Kevin Lane KELLER. Marketing management. Translated by Martin Machek - Tomáš Juppa. 14. vyd. Praha: Grada. 814 s. ISBN 9788024741505. 2013. URL info
Teaching methods (in Czech)
Přednášky, na nichž jsou studenti seznamováni s jednotlivými tématy podle osnovy kurzu, doplněné teoretickou přípravou, samostudiem odborné literatury a dalších zdrojů (především tištěných a online médií) podle doporučení vyučujícího. Studenti mohou podle potřeby a po předchozí domluvě s vyučujícím využívat také individuální osobní konzultace nebo konzultace prostřednictvím e-learningu. Posluchači budou rovněž vytvářet a prezentovat samostatné práce a praktické týmové projekty.
Assessment methods (in Czech)
Kurz úspěšně zakončí posluchači, kteří samostatně splní v určeném termínu a v minimálně dostatečné kvalitě všechny úkoly a prezentace zadané při přednáškách vyučujícím a uspějí v závěrečném písemném testu znalostí z přednášek, konzultací, studijních materiálů a z literatury. • • Dalším předpokladem k úspěšnému zakončení kurzu je aktivní účast na minimálně 3 z 5 blokových přednášek po celou dobu jejich konání. • • Studentům jsou obvykle v době semestru zadány dva písemné úkoly (seminární práce) v rozsahu několika normalizovaných stran textu, téma související s obsahem kurzu určí vyučující každému studentovi nebo určenému týmu samostatně. Vyučující stanoví také další podrobnosti vztahující se k úkolu (například to, zda bude mít podobu odborného či jiného typu textu, přesný rozsah, termín odevzdání, zda je součástí úkolu jeho prezentace apod.). Úkol se považuje za splněný, je-li vyučujícím hodnocen minimálně 60 body ze 100 možných. • • Závěrečný písemný test se obvykle píše přímo v informačním systému (IS), uzavřené otázky jsou vyhodnocovány okamžitě automaticky. Počet otázek je obvykle kolem dvaceti, doba, po kterou mohou studenti odpovídat, je omezena na 20 minut. • • Při zpracovávání testu nemohou studenti využívat žádné pomůcky ani technologie (mimo samotného přístupu do testu v informačním systému prostřednictvím počítače). Každý student zpracovává test samostatně. Porušení těchto pravidel znamená okamžité ukončení testu s hodnocením F. • • Známky (za předpokladu splnění všech dalších úkolů a dostatečné docházky na přednášky) uděluje vyučující podle tohoto klíče: A: 100 – 92 bodů, B: 91 – 84 bodů, C: 83 – 76 bodů, D: 75 – 68 bodů, E: 67 – 60 bodů, F: 59 a méně bodů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2018/ZUR746