ZUR402 Kritické teorie masových médií: masová kultura, média a společnost

Fakulta sociálních studií
jaro 2019
Rozsah
2/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Johana Kotišová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radovan Plášek (cvičící)
Mgr. Lukáš Slavík (cvičící)
Bc. Lucie Hillová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 AVC
Předpoklady
ZUR410 Teorie masové komunikace || ZUR110 Teorie masové komunikace
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Přednostní právo účasti mají studenti mediálních studií a žurnalistiky i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s klíčovými kritickými teoriemi médií, s teoriemi masové a populární kultury a s kritickou teorií technologií. Předmět se současně zaměřuje na aplikaci teorií a konceptů jednotlivých autorů na aktuální témata. Předmět je koncipován diachronně a pokrývá klasické autory (frankfurtská škola, birminghamská škola, technologický determinismus a jeho kritika, normativní teorie veřejné sféry, francouzská kritická teorie každodennosti), strukturalismus a poststrukturalismus, teorii populární kultury, sociologickou teorii rizika, STS a současný neomarxismus.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v kritických teoriích médií a znát klíčové texty vybraných autorů
- umět aplikovat vybrané teorie a koncepty v argumentativním textu
- rozlišit mezi kritickou, normativní a analytickou sociální vědou
Osnova
  • 1. Úvod
  • 2. Kritická teorie a její postavení v kontextu společenských věd
  • 3. Frankfurtská škola a kritika ideologie a masové kultury
  • 4. Normativní teorie veřejné sféry
  • 5. Technologický determinismus a jeho kritika
  • 6. Birminghamská škola
  • 7. Média a modernita: imaginované identity
  • 8. Média a modernita: riziko, bezpečí a důvěra
  • 9. Média a modernita: dohled, diskurz a disciplinace
  • 10. Média a každodennost
  • 11. STS a kritická teorie technologií
  • 12. Nová média, neomarxismus a neomaterialismus
  • 13. Nová média a hluboká mediatizace
Literatura
  • FISKE, John. Jak rozumět populární kultuře. Edited by Petr A. Bílek. Vydání první. Praha: Akropolis, 2017, 319 stran. ISBN 9788074701900. info
  • BERRY, David M. Critical theory and the digital. First published. New York: Bloomsbury Academic, an imprint of Bloomsbury Publishing Plc, 2015, ix, 260. ISBN 9781441166395. info
  • MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím : extenze člověka. Edited by Jan Jirák, Translated by Miloš Calda. 2., rev. vyd. Praha: Mladá fronta, 2011, 399 s. ISBN 9788020424099. info
  • ANDERSON, Benedict R. O'G. Představy společenství : úvahy o původu a šíření nacionalismu. Edited by Martin Procházka, Translated by Petr Fantys - Miloslav Uličný. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2008, 274 s. ISBN 9788024614908. info
  • An introduction to critical theory. Edited by Jennifer Rich. Penrith, Calif.: Humanities-Ebooks, 2007, 82 p. ISBN 9781847600189. info
  • Democratizing technologyAndrew Feenberg's critical theory of technology. Edited by Tyler J. Veak. Albany, NY: State University of New York Press, 2006, xxii, 229. ISBN 9780791480960. info
  • GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 200 s. ISBN 8086429156. info
  • FOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat : kniha o zrodu vězení. Translated by Čestmír Pelikán. Praha: Dauphin, 2000, 427 s. ISBN 8086019969. info
  • LEFEBVRE, Henri. Everyday life in the modern world. New York: Continuum, 2000, xxiii, 206. ISBN 0826467415. info
  • A dictionary of cultural and critical theory. Edited by Michael Payne. Oxford: Blackwell Publishers, 1997, xii, 644 s. ISBN 0-631-20753-8. info
  • Critical theory and practicea coursebook. Edited by Keith Green - Jill LeBihan. New York: Routledge, 1996, xxiv, 336. ISBN 041511439X. info
  • ADORNO, Theodor W. The culture industry : selected essays on mass culture. Edited by J.M. Bernstein. 1st pub. London: Routledge, 1991, viii, 210. ISBN 0-415-25534-1. info
Výukové metody
přednáška, seminář, četba
Metody hodnocení
position papers, argumentativní stať, ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.