FSS:SPRn8880 Kvalitativní metody v SPR - Informace o předmětu
SPRn8880 Pokročilé kvalitativní metody v SPR
Fakulta sociálních studiíjaro 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Vander, DiS., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Olga Hubíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- So 2. 3. 9:00–14:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, So 20. 4. 15:00–18:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
- Předpoklady
- Kurz nevyžaduje žádné prerekvizity.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s pokročilejšími kvalitativními metodami výzkumu v sociální práci. Kurz studenty připravuje na používání kvalitativních výzkumných metod, včetně využívání vhodných teorií, výzkumných plánů, metod sběru dat a metod jejich analýzy.
- Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto kurzu budou studenti ovládat následující kompetence:
Rozumí teoretickým a metodologickým perspektivám kvalitativního výzkumu v sociální práci.
Jsou schopni aplikovat kvalitativní výzkumné metody v kontextu sociální práce.
Jsou schopni využívat výsledky kvalitativního výzkumu ke zlepšování praxe sociální práce.
Rozumí, jak lze kvalitativní metody aplikovat ve výzkumu sociální práce a veřejné politiky. - Osnova
- Kurz je organizován v tématických blocích:
- LEKCE 1: ÚVOD - kvalitativní výzkum a jeho specifika v SPR
- Modul A: Zakotvená teorie (Navrátil, P.)
- LEKCE 2: Zakotvená teorie: východiska
- LEKCE 3: Postupy a procedury
- LEKCE 4: Prezentace projektů, diskuze, otázky a odpovědi o zakotvené teorii a její aplikaci v SPR
- Modul B: Interpretativní fenomenologická analýza (Vander, J.)
- LEKCE 5: Interpretativně fenomenologická analýza: východiska
- LEKCE 6: Postupy a procedury IPA
- LEKCE 7: Prezentace projektů, diskuze, otázky a odpovědi o IPA a její aplikaci v SPR
- Modul C: Participativní přístupy (Hubíková, O.)
- LEKCE 8: Participativní přístup: východiska
- LEKCE 9: Postupy a procedury participativního přístupu
- LEKCE 10: Prezentace projektů, diskuze, otázky a odpovědi o PP a jeho aplikaci v SPR
- Modul D: Evaluační výzkum a narativní přístup (Vander, J.)
- LEKCE 11: Evaluační výzkum a narativní přístup
- LEKCE 12: Postupy a procedury evaluačního a narativní přístupu
- LEKCE 13: Prezentace projektů, diskuze, otázky a odpovědi o evaluačním výzkumu a narativní analýze a jejich aplikaci v SPR
- Literatura
- SMITH, Jonathan A., Paul FLOWERS a Michael LARKIN. Interpretative phenomenological analysis : theory, method and research. 2nd edition. Los Angeles: Sage, 2022, 225 stran. ISBN 9781529753806. info
- MERTOVA, Patricie a Leonard WEBSTER. Using narrative inquiry as a research method : an introduction to critical event narrative analysis in research, teaching and professional practice. 2nd edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020, ix, 143. ISBN 9781138354791. info
- MUSIL, Libor. Social work and functions of participative action research. Pensée plurielle : Parol, pratiques et réflexions du social. De Boeck Supérieur, 2018, roč. 48, č. 2, s. 91-97. ISSN 1376-0963. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3917/pp.048.0091. URL info
- CHARMAZ, Kathy. Constructing grounded theory. 2nd ed. Los Angeles: Sage, 2014, xxi, 388. ISBN 9780857029133. info
- ŘIHÁČEK, Tomáš a Roman HYTYCH. Čtyři přístupy ke kvalitativní analýze: Metoda zakotvená teorie. In Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. 2013. URL info
- The SAGE handbook of action research : participative inquiry and practice. Edited by Peter Reason - Hilary Bradbury. 2nd ed. London: SAGE, 2008, xxxii, 720. ISBN 9781446271148. info
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBIN. Basics of qualitative research : techniques and procedures for developing grounded theory. 2nd ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1998, xiii, 312. ISBN 0-8039-5939-7. info
- CHARMAZ, Kathy. Good days, bad days : the self in chronic illness and time. New Brunswick: Rutgers University Press, 1997, xi, 311. ISBN 0813519675. info
- Výukové metody
- Přednášky
Skupinové diskuse
Četba
Projekty
Kritické hodnocení - Metody hodnocení
- Celková kreditová zátěž: 8 kreditů
Aktivní účast: 1 kredit (20-25 hodin)
Aktivní účast na přednáškách a seminářích včetně přípravy a studia potřebných materiálů
Referát a prezentace vybrané metodologické procedury a její aplikace v SPR: 2 kredity (50-60 hodin)
Rešerše a studium literatury (20 hodin)
Psaní referátu (15-20 hodin)
Příprava a vytvoření prezentace (15-20 hodin)
Čtyři průběžné testy k jednotlivým modulům: 2 kredity (60 hodin)
Každý test: 15 hodin přípravy, celkem 60 hodin
Závěrečný úkol: projekt výzkumu: 3 kredity (75-90 hodin)
Rešerše a studium literatury (20-30 hodin)
Návrh metodologie a zpracování dat (20-30 hodin)
Sestavení a dokončení projektu (35-40 hodin) - Informace učitele
- Všechny informace jsou dostupné v informačním systému.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/fss/jaro2024/SPRn4484/index.qwarp?fakulta=1423;obdobi=9163;zuv=1491817
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2024/SPRn8880