SOC403 Theoretical Sociology

Faculty of Social Studies
Autumn 2007
Extent and Intensity
1/1. 12 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Viktor Piorecký (lecturer)
Mgr. Michaela Pyšňáková (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Timetable
Tue 18:00–19:30 U34, Thu 14:00–15:40 U34
  • Timetable of Seminar Groups:
SOC403/01: No timetable has been entered into IS. R. Marada, V. Piorecký, M. Pyšňáková
SOC403/02: No timetable has been entered into IS. R. Marada, V. Piorecký, M. Pyšňáková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Teoretická sociologie 20. století Téma: socializace v základních teoretických tradicích semestr: podzim 2004 stupeň: magisterský doba a místo výuky: úterý, 16:00 - 17:40, J51 vyučující: Radim Marada konzultační hodiny: úterý 9:00 11:00 forma kursu: seminář (2 hodiny týdně) zakončení kursu: známkovaný závěrečný esej (konečné hodnocení je současně částečně závislé na hodnocení průběných úkolů: krátké eseje, referát) podmínka udělení zápočtu: pravidelná aktivní účast na seminářích, přednesený referát, splněné průběné úkoly Anotace V podzimním semestru 2004 se kurs zaměří na způsoby, jimi různé teoretické tradice v sociologii tematizují otázku socializace, dospívání, biografických vzorců a mezigeneračních vztahů. Klíčovou výkladovou perspektivou bude paradigma sociální diferenciace moderních společností, je představuje vydělování sociálních kontextů (rodina, práce, vzdělání, politika, partnerská láska, ivotní styl, atd.), v nich se sociálně a kulturně institucionalizuje přechod mezi různými stádii biografického vývoje osobnosti: dětství adolescence mládí dospělost stáří. Toto paradigma si představíme na textech autorů jako Hegel, Durkheim, Parsons, Merton, Eisenstadt, Luhmann. Pozornost budeme věnovat předevím přechodu mezi mládím a dospělostí, jeho sociálním podmínkám a kulturním reprezentacím. V kontextu sociální diferenciace budeme potom posuzovat vybrané ukázky dalích klasických i novějích přístupů ke zvolenému tématu: psychoanalýza (Freud, Erikson, Schelsky), symbolický interakcionismus (Mead, Goffman, Zerubavel), fenomenologie a sociologie vědění (Mannheim, Schutz, Berger a Luckmann), paradigma konfliktu (Collins, Bourdieu), teorie reflexivní modernizace (Beck, Giddens, Inglehart), kulturologické přístupy (Lasch, Melucci, Sennett). Tyto a případně dalí autory si představíme zčásti skrze společnou četbu a zčásti skrze zadané referáty. Kurs má za cíl seznámit studující nejen se základními přístupy ke zvolenému tématu. Toto téma poslouí mj. jako platforma, na ní se ozřejmí některé základní obecné odlinosti mezi různými sociálně vědnými tradicemi a odraz rozdílných paradigmatických přístupů v pojetí daného sociálního fenoménu. Studující tak získají i povechný obraz o klíčových teoretických tradicích moderní sociologie, který jim poslouí k dalí samostatné orientaci a studiu. Zadání referátů bude orientováno na literaturu, v ní jsou zvolená témata přítomna spíe okrajově, tj. jsou obsaena v kontextu jiných otázek: referáty tak mají poslouit 1) k průpravě selektivního čtení zdrojů s ohledem na vlastní tématickou orientaci (pěstování smyslu pro relevanci) a 2) k průpravě schopnosti zasazovat sledovaná témata do kontextu irích sociálních souvislostí. Referáty jsou soustředěny do druhé poloviny semestru. Klíčová slova, která mají napomoci při orientaci v textech zadaných k referátům: socialization, youth, generation, inter-generational relations, generational conflict, maturation, maturity, adulthood, biography, biographical patterns, cognitive socialization, etc. Výsledkem práce na referátech by mělo být i postupné rozíření rejstříku klíčových relevantních slov v rámci skupinové diskuse. __________________________________________________________________________________
Assessment methods (in Czech)
seminární kurs (2 hodiny týdně); forma závěrečné zkouky: písemný esej
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: závěrečný esej
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Autumn 2000, Spring 2002, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Spring 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, Spring 2017, Autumn 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2007/SOC403