ZUR317 Group of experts (subject A)

Faculty of Social Studies
Autumn 2015
Extent and Intensity
1/1. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Roman Binder (seminar tutor)
Marcela Tučníková (seminar tutor), Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable
Fri 25. 9. 9:45–15:00 Studio 527, Fri 16. 10. 9:45–15:00 Studio 527, Fri 20. 11. 9:45–15:00 Studio 527, Fri 11. 12. 9:45–15:00 Studio 527
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 15 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je studenty seznámit nejen s teoretickými základy, ale také praktickými ukázkami krizové komunikace. Předmět proto vedou odborníci z praxe, kteří do výuky přinesou zkušenosti ze své každodenní práce. Studenti se dozvědí, proč je krizová komunikace důležitá, jakou hraje roli v Public relations a image firmy, jaké jsou zdroje a příčiny krizí. Dále si vyslechnou, jak připravit organizaci na potenciální komunikační krizi, co (ne)dělat při krizové komunikaci, jak využít sociální sítě, co je to krizový manuál a jak se připravují a mediálně trénují zástupci firmy. Část kurzu bude věnována i médiím a novinářům. V neposlední řadě studenti uslyší příklady kampaní a sami si vyzkouší simulaci krizové komunikace. Po úspěšném absolvování kurzu si studenti odnesou znalosti a dovednosti, které by měl ovládat každý, kdo chce krizovou komunikaci úspěšně zvládnout. Budou schopni se připravit na možné komunikační krize a rozpoznat pravý čas, kdy začít s krizovou komunikací. Studenti získají teoretické znalosti a rozhled a při simulaci krizové komunikace a zpracování a prezentaci seminární práce také dovednosti užitečné při působení v PR agenturách či komunikačních / tiskových útvarech.
Syllabus (in Czech)
  • Jan Kučmáš, PhDr. Jakub Salát:
  • Zahájení kurzu. Představení obsahu. Představení AMI. Svět médií a příprava na komunikaci s nimi: jak fungují média, co se změnilo a jaká je dnešní situace v médiích, konzumace médií, svět novinářů, příprava a zvládnutí rozhovoru, obtížné situace, praktické ukázky
  • Základy Krizové komunikace (KK): co to je KK, zdroje krize, příčiny krizí, typy KK, teorie KK, co dělat v KK Krizový manuál ČEZ Bulgaria: ukázka krizové komunikace, která vyhrála první místo ve světové PR soutěži SABRE Awards v kategorii Advocacy Crisis Management Zadání týmového úkolu pro semestrální práci – vysvětlení, plus čas na domluvení týmu a výběr tématu
  • Sociální sítě: jak sociální sítě využít a co (ne)dělat při krizové komunikaci Zadání referátu na druhý kurz – vysvětlení, plus čas na domluvení týmu a výběr světové / české firmy
  • Ing. Marcela Minářová, Mgr. Roman Binder:
  • Monitoring médií a internetu jako důležitý nástroj pro běžnou i krizovou komunikaci Nástroje komunikace, náležitosti a specifika: tiskové zprávy, press kity, tiskové konference, kulaté stoly, dokumenty Q&As, médialisty
  • Interní komunikace: specifika, techniky, nástroje, co a jak komunikovat při krizové situaci Case study: ukázky různých typů krizí a různých způsobů jejich řešení
  • Týmové referáty: ukázky a rozebrání krizové komunikace ve vybraných světových a českých firmách
  • Mgr. Roman Binder a další z AMI Communications:
  • Simulace krizové komunikace – studenti si sami v týmech vyzkouší krizovou komunikaci v praxi Rozdělení studentů do týmů, zadání krizové komunikace a následná simulace v týmech
  • Simulace krizové komunikace – simulace krizové komunikace v týmech
  • Simulace krizové komunikace – simulace krizové komunikace v týmech, vyhodnocení a zpětná vazba
  • Ing. Marcela Minářová, Mgr. Roman Binder:
  • Prezentace seminárních prací
  • Prezentace seminárních prací
  • Vyhodnocení. Zhodnocení kurzu, zpětná vazba
Literature
  • WILSON, S., Real people, real crises: an inside look at corporate crisis communications. Winchester, Va: Oakhill Press, 2002
  • + odborné časopisy Strategie, Marketing & Média, Marketing Sales Media, internetové zdroje, články, blogy, oborová diskusní fóra, stránky PR asociací a profesních sdružení
  • EVANGELU, Jaroslava Ester. Krizová komunikace : efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Vyd. 1. Ostrava: Key Publishing. 95 s. ISBN 9788074181757. 2013. info
  • CHALUPA, Radek. Efektivní krizová komunikace : pro všechny manažery a PR specialisty. 1. vyd. Praha: Grada. 169 s. ISBN 9788024742342. 2012. URL info
  • BEDNÁŘ, Vojtěch. Krizová komunikace s médii. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing. 183 s. ISBN 9788024737805. 2012. URL info
  • LAHNEROVÁ, Dagmar. Asertivita pro manažery. 1. vyd. Praha: Grada. 160 s. ISBN 9788024728926. 2009. URL info
  • VYMĚTAL, Štěpán. Krizová komunikace : a komunikace rizika. Vyd. 1. Praha: Grada. 176 s. ISBN 9788024725109. 2009. URL info
  • ANTUŠÁK, E. Krizový management: hrozby - krize - příležitosti. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. 395 pp. ISBN 978-80-7357-488-8. 2009. info
  • ANTUŠÁK, Emil and Zdeněk KOPECKÝ. Krizový management : krizová komunikace. Vyd. 1. Praha: Oeconomica. 91 s. ISBN 8024509458. 2005. info
Teaching methods (in Czech)
Tematické přednášky, tvorba samostatných prací a praktických projektů, studium předepsané literatury.
Assessment methods (in Czech)
Kurz úspěšně zakončí posluchači, kteří odevzdají v dohodnutém termínu a v minimálně dostatečné kvalitě seminární práci, kterou odprezentují na závěrečném semináři. Při závěrečném hodnocení bude také přihlédnuto k plusovým bodům, které lze získat za týmový referát a simulaci krizové komunikace.
Seminární práce: Studenti se rozdělí do týmu a vylosují si některou ze společností (výběr připraví AMI), pro kterou připraví návrh strategie komunikace, včetně potenciální krizové situace. Studenti tak využijí znalostí, které získali během tohoto kurzu. Výstupem bude powerpointová prezentace, která bude dopodrobna popisovat návrh řešení krizové situace. Součástí bude také návrh tiskové zprávy a návrhy odpovědí na dotazy novinářů, které budou odevzdány ve wordu. Na závěrečném kurzu studenti ústně odprezentují zpracované seminární práce.
Týmový referát: Studenti se rozdělí do týmů a vyberou si světovou nebo českou firmu, která řešila nějakou krizovou situaci. Výběr firem připraví AMI, příp. si studenti mohou vytipovat vhodnou případovou studii sami. Výstupem bude ústní prezentace, při které tým seznámí ostatní se situací firmy, co bylo příčinou krizové situace, jak se vše komunikovalo, jaký byl průběh a výsledek. Za referát mohou studenti získat plusové body, ke kterým bude přihlédnuto při závěrečném hodnocení.
Simulace krizové komunikace: Studenti se opět rozdělí do týmů a vyzkouší si krizovou komunikaci v praxi (na zadaném případu) – rozdělení rolí, rozhodnou o postupu, stanoví časový harmonogram, zpracují reakce na dotazy novinářů, připraví se a vyzkouší si rozhovor pro TV, apod. Úkolem bude také pohotově reagovat na aktuální situaci během krizového dne. Za simulaci krizové komunikace mohou studenti získat plusové body, ke kterým bude přihlédnuto při závěrečném hodnocení.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
General note: Obsazení a náplň kurzu se určuje aktuálně, mění se pro každý semestr. Kurz nemusí být v daném semestru vypsán.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Spring 2007, Spring 2008, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2011, Spring 2012, Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2015/ZUR317