ZUR587 Dramaturgická analýza

Fakulta sociálních studií
podzim 2015
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Pjajčíková (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 15:15–18:30 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je cílen na osvojení základních dovedností dramaturgické analýzy, pochopení nezbytných teoretických konceptů a jejich aplikaci na konkrétní materiál. Dramaturgická analýza je pro potřeby předmětu vnímána jako specifická forma analýzy mediálního textu, vycházející z poznatků dramatiky, estetiky, filmových teorií i filosofie umění. Absolventi kurzu budou nejenom schopni samostatně analyzovat kompozici, motivy a nástroje skladby díla, ale i významy v nich uložené, popsat a analyzovat je na základě širšího estetického rozhledu. Kurz bude zaměřen převážně na analýzu audiovizuálních děl fikčních (seriály, filmy) i ne-fikčních (dokument). Vhodné i pro absolventy bakalářského kurzu ZUR383 Dramaturgické praktikum – Dramaturgická analýza hluboce rozvíjí schopnosti z bakalářského studia a doplňuje je zásadním teoretickým aparátem.
Osnova
  • Dramaturgie jako institut audiovizuálního průmyslu
  • Dramatická stavba a struktura (klasická dram. analýza)
  • Hermeneutická analýza
  • Poetika avantgard
  • Seriál
  • Nové televizní formáty
Literatura
    povinná literatura
  • CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. 3. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2003, 139 s. ISBN 8073319217. info
  • MACDONALD, Ian W. Screenwriting poetics and the screen idea. 1st pub. London: Palgrave Macmillan, 2013, x, 271. ISBN 9780230392281. info
  • MOTAL, Jan. Krása ve filmovém dokumentu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-7586-3. info
    doporučená literatura
  • Bill Nichols, Engaging Cinema: An Introduction to Film Studies. New York: W. W. Norton 2010.
  • Stephen Halliwell, The Aesthetics of Mimesis: Ancient Texts and Modern Problems. Princeton – Oxford: Princeton University Press 2002.
  • Jan Motal, „Základní problémy dramaturgie.“ In: Jan Motal et al., Nové trendy v médiích II: Rozhlas a televize. Brno: Masarykova univerzita 2012.
  • Erika Fisher – Lichte, Ästhetik des Performativen. Frankfurt : Rowolt 2004
  • THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu : přehled světové kinematografie. Translated by Helena Bendová. 2., opr. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2011, 827 s. ISBN 9788073312077. info
  • LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. 1. vydanie. Bratislava: Divadelný ústav, 2007, 365 stran. ISBN 9788088987819. info
Výukové metody
V seminárních rozpravách se na základě probírané látky analyzují konkrétní audiovizuální díla, studenti zpracovávají vybranou zadanou literaturu a AV dílo (esej, analýzy). Klíčová je aktivní účast ve společné diskusi, povinná docházka.
Metody hodnocení
Docházka, aktivita, zvládnutí průběžně zadané teoretické literatury, domácí práce, seminární práce (hloubková dramaturgická analýza zvoleného díla).
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.