ZURb1206 Rozhlasová a televizní žurnalistika (bootcamp)

Fakulta sociálních studií
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Albrecht (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Hanák (cvičící)
Mgr. Anna Luštická (cvičící)
Mgr. Barbora Telferová (cvičící)
Mgr. Petr Uhlíř (cvičící)
Garance
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět studenta seznámí se základy rozhlasové a televizní žurnalistiky a naváže tak na již získané znalosti tvorby audio a video novinářského produktu. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v odborné teorii z oblasti rozhlasové a televizní žurnalistiky. Dále by měl být připraven profesionálně působit v audiovizuálních médiích a aplikovat odborné postupy výroby rozhlasového a televizního produktu. Komplexnost předmětu vychází z požadavků aplikační sféry, jak byly zpracovány v analýze trhu práce.
Výstupy z učení
Znalosti – student získá teoretické a faktické znalosti z oblasti rozhlasové a televizní žurnalistiky, umí používat žánry, definovat specifické formáty a analyzovat rozhlasová a televizní žurnalistická díla. Dovednosti - praktické a funkční – student bude schopen použít své znalosti v praxi při tvorbě reportáží, zpráv, přímých vstupů a podcastů. Je schopen pracovat samostatně. Obecné způsobilosti – student bude schopen používat znalosti a dovednosti v běžném denním zpravodajství, samostatně pracovat a nést odpovědnost redaktora.
Osnova
  • Struktura kurzu: Definice rozhlasové žurnalistiky. Definice televizní žurnalistiky. Rozhlasové výrazové prostředky. Televizní výrazové prostředky. Rozhlasový jazyk, podcasting. Základy rozhlasové dramaturgie. Základy televizní dramaturgie. Specifika veřejnoprávních médií. Specifika komerčních médií. Rozhlas a televize v digitální, mobilní a virtuální éře.
Literatura
    povinná literatura
  • BBC Academy - http://www.bbc.co.uk/academy
  • BOYD, Andrew. Broadcast journalism : techniques of radio and television news. Boston, MA: Elsevier, 2008, 377 s. ISBN 9780240810249. info
  • CRISELL, Andrew a Guy STARKEY. Radio journalism. 1st ed. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications Ltd., 2008, 173 s. ISBN 9781412930154. info
  • BERÁNEK, Petr. Digitální video v praxi. 2. rozš. vyd. Brno: Mobil Media, 2003, 493 s. ISBN 8086593347. info
    doporučená literatura
  • Warren, Steven. Radio: The Book. Fourth Edition. Burlington – San Diego – London: Focal press. 1999.
  • Drone journalism lab - http://www.dronejournalismlab.org/
  • 360 Video BBC - http://bbcnewslabs.co.uk/projects/360-video-and-vr/
Výukové metody
Simulovaná výuka pod spolu-vedením mentorů z praxe. Vytváření mediálního produktu. Projektově orientovaná výuka. Rozvíjení týmové spolupráce.
Metody hodnocení
Zápočet obdrží studenti, kteří splní zadané tvůrčí úkoly. 3 cvičení minimum.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.