FSS:ZURn6221 Fanouškovská publika - Informace o předmětu
ZURn6221 Fanouškovská publika fikčních obsahů
Fakulta sociálních studiípodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Iveta Jansová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 8:00–9:40 Studio 527
- Předpoklady
- ! ZUR500f Fanouškovská publika
nadšení a zájem o tematiku - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-MSZU)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchačstvo se specifickou kategorií publika - fanoušky. V kontextu kulturálních a mediálních studií tak pohlédnout na tuto kategorii v intencích jejich typických aktivit a praxí, stejně tak jako jejich vnímání ze strany odborné i široké veřejnosti.
- Výstupy z učení
- schopnost kontextualizovat různé druhy publika; schopnost teoreticky pojmout kategorii fanoušků v kontextu mediálních a kulturálních studií; praktická zkušenost s fanouškovskou kreativitou
- Osnova
- 1. Úvodní hodina - seznámení se s kursem
- 2. Kategorie publikum
- 3. Participativní kultura
- 4. Kategorie fanoušek a fandom
- 5. Mediální reprezentace fanouškovství v mediálních obsazích
- 6. Fanouškovské aktivity a praktiky 1 (tvorba, archivy)
- 7. Fanouškovské aktivity a praktiky 2 (fanspeak) 8. Fanouškovský aktivismus
- 9. Fanonicko-kanonické konverzace
- 10. Výzkum fanouškovských skupin
- 11. - 13. Prezentace závěrečných projektů
- Literatura
- Hills, Matt. 2015. „Veronica Mars, fandom, and the ‚affective economics‘ of crowdfunding poachers.“ Pp. 183–197 in New Media & Society, r. 17, č. 2.
- Jansová, Iveta. (Bez)mocní mediální fanoušci: Televizní seriál jako zdroj bojů o význam mezi fanoušky a producenty. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. 166 s. ISBN 978-80-244-5680-5.
- Andrejevic, Mark. 2007. iSpy. Surveillance and Power in the Interactive Era. Lawrence: University of Kansas Press.
- Alvermann, Donna E. – Hagood, Margaret C. 2000. „Fandom and critical media literacy.” Pp. 436–446 in. Journal of Adolescent & Adult Literacy, r. 43, č. 5.
- Bolin, Göran. 2012. The Labour of Media Use: The Two Active Audiences. Pp. 796–814 in Information, Communication & Society, r. 15, č. 6.
- Booth, Paul. 2010. Digital Fandom: New Media Studies. New York: Lang.
- Ang, Ien. 1991. Desperately seeking the audience. London: Rutledge.
- Jenkins, Henry – Carpentier, Nico. 2013. „Theorizing participatory intensities. A conversation about participation and politics.“ Pp. 265–286 in Convergence: The International Journal of Reaserch into New Media Technologies, r. 19, č. 3
- Jansová, Iveta. Uživatelská kreativita v digitální době: od produserismu k fanouškovské tvorbě. In Iluminace. 3. vyd. Národní filmový archiv, 2021. ISSN 0862-397X.
- Coppa, Francesca. 2014. „Fuck yeah, Fandom is Beautiful.“ Pp 73-82 in Journal of Fandom Studies, r. 2, č. 1.
- Schäfer, Mirko T. 2011. Bastard Culture! How User Participation Transforms Cultural Production. Amsterdam: Amsterdam University Press.
- Výukové metody
- přednášky; diskuse v hodinách; práce na projektech
- Metody hodnocení
- hodnocení finálního projektu; docházka
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2022/ZURn6221