FSS:ZURb1428 Redaktorské kompetence - Informace o předmětu
ZURb1428 Rozšířené moderátorské a redaktorské TV kompetence
Fakulta sociálních studiípodzim 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jakub Doubek (cvičící)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 10:00–11:40 Střižna 531
- Předpoklady
- Studentstvu se DOPORUČUJE zapisovat si tento předmět až po absolvování předmětů ZURb1108 Audiovizuální žurnalistika a ZURb1116 Technologické kompetence novináře.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 - Mateřské obory/plány
- předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Základním cílem předmětu je skloubit poznatky a zkušenosti z redaktorské a moderátorské praxe s technologickými dovednostmi. Mezi dílčí cíle tak patří: 1. poskytnout zájemcům o dráhu televizních redaktorů/ek nebo moderátorů/ek detailní vhled do pokročilejších postupů spojených s tvorbou zpravodajských a publicistických audiovizuálních materiálů v televizním studiu, na place i ve střižně a to s ohledem na koncept versatilního či univerzálního novináře, který je soběstačný i po technické stránce; 2. představit studentstvu efektivní komunikaci mezi redaktory/kami / moderátory/kami a kameramany/kami, střihači/kami, zvukaři/kami nebo televizní režií; 3. pomoct redaktorsky/moderátorsky orientovanému studentstvu zdokonalit jejich technologické přemýšlení o tvorbě audiovizuálních žurnalistických výstupů s cílem pomoci jim co nejefektivněji se adaptovat do tvůrčích týmů.
- Výstupy z učení
- Studentstvo bude po absolvování kurzu schopno efektivně komunikovat s technickými složkami produkce audiovizuálních zpravodajských a publicistických materiálů (střihači, kameramany, zvukaři a režií). Studentstvo zároveň získá kompetence pro práci v televizním studiu, tj. bude schopno interagovat s více kamerami, čtecím zařízením, green screenem a s režií televizního studia, a pro práci ve střižně či na place, tj. bude schopno zodpovědně a profesionálně natočit stand up, namluvit voiceovery, komunikovat se zdroji a napsat košilku.
- Osnova
- 1) Úvodní hodina – představení kurzu, vyučujícího, studentstva a požadavků na ukončení
- 2) Cvičení: Identifikace tématu (co je a co není zpravodajské/publicistické téma, jak identifikovat relevantní a vhodné téma pro audiovizuální zpracování)
- 3) Cvičení: Headliny + Kdo je kdo? – Definice rolí a kompetencí v procesu produkce zpravodajského nebo publicistického výstupu + Slovník pojmů – čemu musí AV novinář rozumět a co to znamená?
- 4) Zdroje – jak je oslovit, natáčet a komunikovat s nimi a využívat je efektivně
- 5) Cvičení: Vstup ze studia s multikamerami + Názorové žánry v AV tvorbě
- 6) Cvičení: Natáčení ČSS (rozdělení kompetencí a úkolů, kooperace a ideová shoda)
- 7) Feedback k cvičením + Natáčení čtené
- 8) Cvičení: Příprava na střih (Psaní srozumitelné košilky)
- 9) Dokončení košilek a ČSS + Cvičení: Voice overy – technická stránka namlouvání a způsob mluvení na mikrofon
- 10) Úvod a závěr rozhovoru + Informace ke kolokviu
- 11) Základní grafické principy u postprodukce a příprava grafiky pro sociální sítě (Cvičení ve střihovém a grafickém softvéru)
- 12) Závěrečné kolokvium
- Literatura
- povinná literatura
- Cappé, Y. (2006). Broadcast Basics: A Beginner’s Guide to Television News Reporting and Production. Marion Street Press.
- doporučená literatura
- Maršík, J. (1999). Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Sdružení pro rozhlasovou tvorbu.
- Randall, D. (2016). The Universal Journalist. Pluto Press (UK).
- Smith, G. S. (2011). Going solo: Doing Videojournalism in the 21st Century. University of Missouri Press.
- Ruß-Mohl, S. (2005). Žurnalistika : komplexní průvodce praktickou žurnalistikou (1. vyd.). Grada.
- Brown, L., & Duthie, L. (2016). The TV Studio Production Handbook. Bloomsbury Publishing.
- Osvaldová, B. (2020). Zpravodajství v médiích. Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
- Výukové metody
- Kurz kombinuje teoretické znalosti z oblasti audiovizuální žurnalistiky s praktickými cvičeními v televizním studiu a střižně.
- Metody hodnocení
- Interaktivnost hodin a získávání praktických zručností si vyžaduje povinnou docházku. Povoleny jsou maximálně dvě absence. Po překročení tohoto limitu je vyžadováno dodatečné plnění*.
Kurz je ukončen skupinovým kolokviem, v rámci kterého studentstvo ve skupinkách na přidělené téma pojmenovává, vysvětluje a demonstruje kompetence, které v kurzu získalo. Kolokvium je vedeno formou role-play, kdy studentstvo z moderátorské/redaktorské pozice komunikuje s vyučujícím, který je v pozici dalších složek produkce (kameraman, střihač, režije,...). Pro úspěšné složení kolokvia je potřebné v časovém limitu půl hodiny pojmenovat, vysvětlit a demonstrovat kompetence vztahující se k zadanému tématu.
*Dodatečné plnění: V závislosti od vymeškané hodiny vztahující se na třetí absenci bude student/ka vyzván/a k vypracování a odevzdání úkolu, který souvisí s tématem probíraným na daném semináři. Např. pokud se student/ka nezúčastní v rámci své třetí absence semináře věnovaného namlouvání voice-overů, bude vyzván/a k nahrání, editaci a odevzdání voice-overu s textovým vysvětlením postupu a způsobu namlouvání. - Informace učitele
- Předmět je vyučován každoročně. Výuka probíhá každý týden v českém jazyce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2025/ZURb1428