LF:BSZE041c Zákl. pedagogiky - Informace o předmětu
BSZE041c Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství - cvičení
Lékařská fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/1/0. 10. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Natália Beharková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Po 17. 4. 11:00–12:40 F01B1/327, Po 24. 4. 11:00–12:40 F01B1/327, Po 15. 5. 11:00–12:40 F01B1/327
- Předpoklady
- BSSI011 Sociální interakce
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné ošetřovatelství (program LF, B-VO)
- Cíle předmětu
- Výuka předmětu umožňuje studentům procvičit znalosti a dovednosti procesu edukace ve zdravotnictví formou modelových situací, a dále vypracováním edukačního plánu pro pacienta, případně rodinného příslušníka. Cílem předmětu je vést studenty k porozumění pedagogických jevů a procesů v ošetřovatelské praxi, nahlížet na problematiku edukace ve zdravotnictví v kontextu mezioborového využívaní poznatků z pedagogiky, ošetřovatelství, medicíny, psychologii, sociologii aj. Získané vědomosti a dovednosti zúročit v rámci ošetřovatelské praxe a následně při výkonu povolání. Cíle předmětu: - identifikovat role edukátora; - identifikovat potřeby edukantů v edukačním procesu; - popsat faktory ovlivňující proces edukace ve zdravotnictví, - realizovat edukaci v rámci poskytované ošetřovatelské péče. Student vytvoří plán edukace zaměřený na vybranou problematiku (pro pacienta/klienta, rodinné příslušníky) v souvislosti s ošetřovatelstvím a poskytováním ošetřovatelské péče. Plán edukace následně prezentuje ve výuce.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - vystupovat v roli edukátora, - identifikovat potřeby edukantů s ohledem na zdravotní stav edukanta, specifické zvláštnosti, věk a faktory ovlivňující proces edukace, - identifikovat bariéry v edukačním procesu, - uplatňovat didaktické zásady v klinické praxi, - formulovat ošetřovatelskou diagnózu v edukačním procesu, - stanovovat cíle edukace, - sestavovat plán edukace, - realizovat a vyhodnocovat edukační proces, - vést záznamy edukace v ošetřovatelské, zdravotnické dokumentaci, - orientovat se v související odborné literatuře (např. pedagogika, psychologie apod.)
- Osnova
- Prezentace vytvořených plánu edukace zaměřených na vybranou problematiku (edukace pacienta/klienta, rodinných příslušníků) v souvislosti s ošetřovatelstvím a poskytováním ošetřovatelské péče. Diskuse k prezentovaným plánům edukace.
- Literatura
- povinná literatura
- SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry : úvod do problematiky. První vydání. Praha: Galén, 2012, 63 stran. ISBN 9788072628452. info
- JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 stran. ISBN 9788024721712. info
- doporučená literatura
- NEMCOVÁ, Jana a Edita HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. první. Martin: Osveta, 2010. s. 195-212, 24 s. ISBN 978-80-8063-321-9
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 232 stran. ISBN 9788024754468. URL info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
- SIKOROVÁ, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 184 s. ISBN 9788024735924. info
- KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Translated by Dagmar Pilařová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 246 s. ISBN 9788073676841. info
- PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 247 stran. ISBN 9788024729688. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010, 323 s. ISBN 9788073575816. info
- MAGUROVÁ, Dagmar a Ľudmila MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2009, 155 s. ISBN 9788080633264. info
- PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika : úvod do teorie a praxe edukace seniorů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 92 s. ISBN 8024408791. info
- neurčeno
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 135 s. ISBN 9788024725802. URL info
- ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. Druhé, prepracované a dopl. Martin: Osveta, 2005, 117 stran. ISBN 808063193X. info
- JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
- Výukové metody
- diskuse - interaktivní skupiny - procvičení modelových situacích - prezentace
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen na základě: - 100% účast v cvičení, - vypracování edukačního plánu pro vybranou skupinu edukantů, vyhotovení edukačních materiálů, prezentace edukačního plánu ve výuce, odevzdání edukačního plánu formou seminární práce v písemné podobě a její zveřejnění v Informačním systému MU.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2023/BSZE041c