Bi6003 Učitelská praxe 3
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (pomocník)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (pomocník)
Dana Jakubjanská, DiS. (pomocník)
Bc. Anna Kolářová, M.A. (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Alžběta Severová (pomocník)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (pomocník)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Učitelská praxe 1 Učitelská praxe 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných studentem v rámci Učitelské praxe 1 a Učitelské praxe 2. Jedná se o souvislou měsíční praxi (v případě potřeby lze vykonávat i průběžně, nejméně jeden týden však souvisle). Celkem jde o 60 hodin praxe. Díky intenzivnímu pobytu na ZŠ či SŠ a vyššímu počtu hodin vlastní výuky (20 hodin) má student možnost hlouběji porozumět tomu, co obnáší každodenní práce učitele. Student se postupně stává v roli učitele stále více autonomní. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
• identifikuje své silné a slabé stránky v roli učitele,
• zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele,
• plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s dalšími povinnostmi učitele,
• dokáže reflektovat klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci,
• na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce,
• identifikuje individuální potřeby žáků ve třídě, v níž vyučuje. - Osnova
- • vlastní výuka – 20 hodin,
• tandemová výuka,
• činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem či provázejícím učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací),
• náslechy ve výuce provázejících učitelů (dle možností školy),
• plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů - Literatura
- RVP ZV - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. 2023. URL info
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- GOWER, Roger; Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- Výukové metody
- Formy výuky: • aktivní práce pod vedením provázejícího učitele • hospitace oborového didaktika ve výuce studenta učitelství • individuální konzultace
- Metody hodnocení
- Studující hodnotí svůj profesní rozvoj v rámci evaluace praxí pomocí odpovědníku; předpokladem k ukončení předmětu je také hodnocení studenta učitelství vypracované provázejícím učitelem (odpovědník) a hospitující osobou z fakulty (v případě volby studujícím pro daný semestr); • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje (potvrzený seznam činností a hodin strávených na praxi ve škole provázejícím vyučujícím); • dodání přehledu hospitací a odučených hodin • rozbor odučené hodiny oborovým didaktikem na základě hospitace • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4 hospitace) a příprav z odučených hodin (minimálně 7 příprav na minimálně 12 hodin přírodopisu) • zhodnocení 3 vybraných kritérií ze SKPKS (před praxí - uprostřed praxe - po praxi)
- Informace učitele
- Praxe je souvislá (čtyři týdny). Celkem jde o 60 hodin praxe, z toho vlastní výuka 20 hodin. Dvouoborový student si tuto praxi zapisuje na obou studovaných oborech. Způsob ukončení: • hodnocení studenta učitelství vypracované cvičným učitelem • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje • hospitace oborového didaktika na hodině vyučované studentem • zhodnocení 3 kritérií ze SKPKS (před praxí - uprostřed praxe - po praxi) • odevzdání portfolia z praxe (minimálně 4 záznamy z hospitací, minimálně 7 příprav pokrývajících minimálně 12 hodin přírodopisu). V případě, že student nebude na praxi řádně zapsán, praxe mu nebude uznána (nebude mu udělen zápočet). Studující, kteří vykonávají odbornou praxi v České republice, jsou podle školského zákona povinni komunikovat ve spisovné češtině. Školský zákon (§ 13) stanovuje, že vyučovacím jazykem je jazyk český, přičemž výjimky pro vyučování v jiném jazyce jsou přesně vymezeny. Vzhledem k tomu, že odborná praxe je součástí vzdělávání, vztahuje se na ni povinnost používat český jazyk
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Bi6003 Učitelská praxe 3
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (pomocník)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (pomocník)
Dana Jakubjanská, DiS. (pomocník)
Bc. Anna Kolářová, M.A. (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Alžběta Severová (pomocník)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (pomocník)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Učitelská praxe 1 Učitelská praxe 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných studentem v rámci Učitelské praxe 1 a Učitelské praxe 2. Jedná se o souvislou měsíční praxi (v případě potřeby lze vykonávat i průběžně, nejméně jeden týden však souvisle). Celkem jde o 60 hodin praxe. Díky intenzivnímu pobytu na ZŠ či SŠ a vyššímu počtu hodin vlastní výuky (20 hodin) má student možnost hlouběji porozumět tomu, co obnáší každodenní práce učitele. Student se postupně stává v roli učitele stále více autonomní. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
• identifikuje své silné a slabé stránky v roli učitele,
• zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele,
• plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s dalšími povinnostmi učitele,
• dokáže reflektovat klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci,
• na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce,
• identifikuje individuální potřeby žáků ve třídě, v níž vyučuje. - Osnova
- • vlastní výuka – 20 hodin,
• tandemová výuka,
• činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem či provázejícím učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací),
• náslechy ve výuce provázejících učitelů (dle možností školy),
• plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů - Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- neurčeno
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- GOWER, Roger; Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- Výukové metody
- Formy výuky: • aktivní práce pod vedením provázejícího učitele • hospitace oborového didaktika ve výuce studenta učitelství • individuální konzultace
- Metody hodnocení
- • dodání plánu výstupů (hodin odučených studentem) • rozbor odučené hodiny oborovým didaktikem na základě hospitace • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z odučených hodin (20)
- Informace učitele
- Praxe je souvislá (čtyři týdny). Celkem jde o 60 hodin praxe, z toho vlastní výuka 20 hodin. Dvouoborový student si tuto praxi zapisuje na obou studovaných oborech. Způsob ukončení: • hodnocení studenta učitelství vypracované cvičným učitelem • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje • hospitace oborového didaktika na hodině vyučované studentem • odevzdání portfolia z praxe (minimálně 4 záznamy z hospitací, 20 příprav na hodinu) V případě, že student nebude na praxi řádně zapsán, praxe mu nebude uznána (nebude mu udělen zápočet).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Bi6003 Učitelská praxe 3
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (pomocník)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Učitelská praxe 1 Učitelská praxe 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných studentem v rámci Učitelské praxe 1 a Učitelské praxe 2. Jedná se o souvislou měsíční praxi (v případě potřeby lze vykonávat i průběžně, nejméně jeden týden však souvisle). Celkem jde o 60 hodin praxe. Díky intenzivnímu pobytu na ZŠ či SŠ a vyššímu počtu hodin vlastní výuky (20 hodin) má student možnost hlouběji porozumět tomu, co obnáší každodenní práce učitele. Student se postupně stává v roli učitele stále více autonomní. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
• identifikuje své silné a slabé stránky v roli učitele,
• zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele,
• plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s dalšími povinnostmi učitele,
• dokáže reflektovat klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci,
• na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce,
• identifikuje individuální potřeby žáků ve třídě, v níž vyučuje. - Osnova
- • vlastní výuka – 20 hodin,
• tandemová výuka,
• činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem či provázejícím učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací),
• náslechy ve výuce provázejících učitelů (dle možností školy),
• plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů - Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- neurčeno
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- GOWER, Roger; Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- Výukové metody
- Formy výuky: • aktivní práce pod vedením provázejícího učitele • hospitace oborového didaktika ve výuce studenta učitelství • individuální konzultace
- Metody hodnocení
- • dodání plánu výstupů (hodin odučených studentem) • rozbor odučené hodiny oborovým didaktikem na základě hospitace • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z odučených hodin (20)
- Informace učitele
- Praxe je souvislá (čtyři týdny). Celkem jde o 60 hodin praxe, z toho vlastní výuka 20 hodin. Dvouoborový student si tuto praxi zapisuje na obou studovaných oborech. Způsob ukončení: • hodnocení studenta učitelství vypracované cvičným učitelem • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje • hospitace oborového didaktika na hodině vyučované studentem • odevzdání portfolia z praxe (minimálně 4 záznamy z hospitací, 20 příprav na hodinu) V případě, že student nebude na praxi řádně zapsán, praxe mu nebude uznána (nebude mu udělen zápočet).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Bi6003 Učitelská praxe 3
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (pomocník)
Mgr. Blanka Klimovič (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (pomocník)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Učitelská praxe 1 Učitelská praxe 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných studentem v rámci Učitelské praxe 1 a Učitelské praxe 2. Jedná se o souvislou měsíční praxi (v případě potřeby lze vykonávat i průběžně, nejméně jeden týden však souvisle). Celkem jde o 60 hodin praxe. Díky intenzivnímu pobytu na ZŠ či SŠ a vyššímu počtu hodin vlastní výuky (20 hodin) má student možnost hlouběji porozumět tomu, co obnáší každodenní práce učitele. Student se postupně stává v roli učitele stále více autonomní. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
• identifikuje své silné a slabé stránky v roli učitele,
• zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele,
• plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s dalšími povinnostmi učitele,
• dokáže reflektovat klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci,
• na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce,
• identifikuje individuální potřeby žáků ve třídě, v níž vyučuje. - Osnova
- • vlastní výuka – 20 hodin,
• tandemová výuka,
• činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem či provázejícím učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací),
• náslechy ve výuce provázejících učitelů (dle možností školy),
• plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů - Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- neurčeno
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- GOWER, Roger; Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- Výukové metody
- Formy výuky: • aktivní práce pod vedením provázejícího učitele • hospitace oborového didaktika ve výuce studenta učitelství • individuální konzultace
- Metody hodnocení
- • dodání plánu výstupů (hodin odučených studentem) • rozbor odučené hodiny oborovým didaktikem na základě hospitace • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z odučených hodin (20)
- Informace učitele
- Praxe je souvislá (čtyři týdny). Celkem jde o 60 hodin praxe, z toho vlastní výuka 20 hodin. Dvouoborový student si tuto praxi zapisuje na obou studovaných oborech. Způsob ukončení: • hodnocení studenta učitelství vypracované cvičným učitelem • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje • hospitace oborového didaktika na hodině vyučované studentem • odevzdání portfolia z praxe (minimálně 4 záznamy z hospitací, 20 příprav na hodinu) V případě, že student nebude na praxi řádně zapsán, praxe mu nebude uznána (nebude mu udělen zápočet).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Bi6003 Učitelská praxe 3
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (pomocník)
Mgr. Blanka Klimovič (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (pomocník)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Učitelská praxe 1 Učitelská praxe 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných studentem v rámci Učitelské praxe 1 a Učitelské praxe 2. Jedná se o souvislou měsíční praxi (v případě potřeby lze vykonávat i průběžně, nejméně jeden týden však souvisle). Celkem jde o 60 hodin praxe. Díky intenzivnímu pobytu na ZŠ či SŠ a vyššímu počtu hodin vlastní výuky (20 hodin) má student možnost hlouběji porozumět tomu, co obnáší každodenní práce učitele. Student se postupně stává v roli učitele stále více autonomní. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
• identifikuje své silné a slabé stránky v roli učitele,
• zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele,
• plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s dalšími povinnostmi učitele,
• dokáže reflektovat klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci,
• na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce,
• identifikuje individuální potřeby žáků ve třídě, v níž vyučuje. - Osnova
- • vlastní výuka – 20 hodin,
• tandemová výuka,
• činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem či provázejícím učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací),
• náslechy ve výuce provázejících učitelů (dle možností školy),
• plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů - Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- neurčeno
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- GOWER, Roger; Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- Výukové metody
- Formy výuky: • aktivní práce pod vedením provázejícího učitele • hospitace oborového didaktika ve výuce studenta učitelství • individuální konzultace
- Metody hodnocení
- • dodání plánu výstupů (hodin odučených studentem) • rozbor odučené hodiny oborovým didaktikem na základě hospitace • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z odučených hodin (20)
- Informace učitele
- Praxe je souvislá (čtyři týdny). Celkem jde o 60 hodin praxe, z toho vlastní výuka 20 hodin. Dvouoborový student si tuto praxi zapisuje na obou studovaných oborech. Způsob ukončení: • hodnocení studenta učitelství vypracované cvičným učitelem • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje • hospitace oborového didaktika na hodině vyučované studentem • odevzdání portfolia z praxe (minimálně 4 záznamy z hospitací, 20 příprav na hodinu) V případě, že student nebude na praxi řádně zapsán, praxe mu nebude uznána (nebude mu udělen zápočet).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Bi6003 Učitelská praxe 3
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (pomocník)
Mgr. Blanka Klimovič (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (pomocník)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Učitelská praxe 1 Učitelská praxe 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných studentem v rámci Učitelské praxe 1 a Učitelské praxe 2. Jedná se o souvislou měsíční praxi (v případě potřeby lze vykonávat i průběžně, nejméně jeden týden však souvisle). Celkem jde o 60 hodin praxe. Díky intenzivnímu pobytu na ZŠ či SŠ a vyššímu počtu hodin vlastní výuky (20 hodin) má student možnost hlouběji porozumět tomu, co obnáší každodenní práce učitele. Student se postupně stává v roli učitele stále více autonomní. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
• identifikuje své silné a slabé stránky v roli učitele,
• zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele,
• plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s dalšími povinnostmi učitele,
• dokáže reflektovat klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci,
• na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce,
• identifikuje individuální potřeby žáků ve třídě, v níž vyučuje. - Osnova
- • vlastní výuka – 20 hodin,
• tandemová výuka,
• činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem či provázejícím učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací),
• náslechy ve výuce provázejících učitelů (dle možností školy),
• plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů - Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- neurčeno
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- GOWER, Roger; Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- Výukové metody
- Formy výuky: • aktivní práce pod vedením provázejícího učitele • hospitace oborového didaktika ve výuce studenta učitelství • individuální konzultace
- Metody hodnocení
- • dodání plánu výstupů (hodin odučených studentem) • rozbor odučené hodiny oborovým didaktikem na základě hospitace • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z odučených hodin (20)
- Informace učitele
- Praxe je souvislá (čtyři týdny). Celkem jde o 60 hodin praxe, z toho vlastní výuka 20 hodin. Dvouoborový student si tuto praxi zapisuje na obou studovaných oborech. Způsob ukončení: • hodnocení studenta učitelství vypracované cvičným učitelem • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje • hospitace oborového didaktika na hodině vyučované studentem • odevzdání portfolia z praxe (minimálně 4 záznamy z hospitací, 20 příprav na hodinu) V případě, že student nebude na praxi řádně zapsán, praxe mu nebude uznána (nebude mu udělen zápočet).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Bi6003 Učitelská praxe 3
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (pomocník)
Mgr. Blanka Klimovič (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (pomocník)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Učitelská praxe 1 Učitelská praxe 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných studentem v rámci Učitelské praxe 1 a Učitelské praxe 2. Jedná se o souvislou měsíční praxi (v případě potřeby lze vykonávat i průběžně, nejméně jeden týden však souvisle). Celkem jde o 60 hodin praxe. Díky intenzivnímu pobytu na ZŠ či SŠ a vyššímu počtu hodin vlastní výuky (20 hodin) má student možnost hlouběji porozumět tomu, co obnáší každodenní práce učitele. Student se postupně stává v roli učitele stále více autonomní. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
• identifikuje své silné a slabé stránky v roli učitele,
• zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele,
• plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s dalšími povinnostmi učitele,
• dokáže reflektovat klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci,
• na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce,
• identifikuje individuální potřeby žáků ve třídě, v níž vyučuje. - Osnova
- • vlastní výuka – 20 hodin,
• tandemová výuka,
• činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem či provázejícím učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací),
• náslechy ve výuce provázejících učitelů (dle možností školy),
• plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů - Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- neurčeno
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- GOWER, Roger; Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- Výukové metody
- Formy výuky: • aktivní práce pod vedením provázejícího učitele • hospitace oborového didaktika ve výuce studenta učitelství • individuální konzultace
- Metody hodnocení
- • dodání plánu výstupů (hodin odučených studentem) • rozbor odučené hodiny oborovým didaktikem na základě hospitace • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z odučených hodin (20)
- Informace učitele
- Praxe je souvislá (čtyři týdny). Celkem jde o 60 hodin praxe, z toho vlastní výuka 20 hodin. Dvouoborový student si tuto praxi zapisuje na obou studovaných oborech. Způsob ukončení: • hodnocení studenta učitelství vypracované cvičným učitelem • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje • hospitace oborového didaktika na hodině vyučované studentem • odevzdání portfolia z praxe (minimálně 4 záznamy z hospitací, 20 příprav na hodinu) V případě, že student nebude na praxi řádně zapsán, praxe mu nebude uznána (nebude mu udělen zápočet).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Bi6003 Učitelská praxe 3
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Blanka Klimovič (přednášející)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (pomocník)
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Učitelská praxe 1 Učitelská praxe 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu student: • identifikuje své silné a slabé stránky v roli učitele, • zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele, • plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s dalšími povinnostmi učitele • dokáže reflektovat klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci • na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce, • identifikuje individuální potřeby žáků ve třídě, v níž vyučuje.
- Osnova
- • vlastní výuka – 20 hodin. U předmětů vyučovaných na ZŠ či SŠ méně než 2x za týden může student počet hodin vlastní výuky po domluvě s oborovým didaktikem upravit na realizovatelnou výši. Pokud student odučí méně než 20 hodin, zbývající hodiny stráví individuálním doučováním žáka (či žáků) dle domluvy s cvičným nebo jiným učitelem na škole. • činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem či cvičným učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací) • náslechy ve výuce cvičných učitelů (dle možností školy); • plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 3
- Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- neurčeno
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- GOWER, Roger; Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- Výukové metody
- Formy výuky: • aktivní práce pod vedením cvičného učitele • hospitace oborového didaktika ve výuce studenta učitelství • individuální konzultace
- Metody hodnocení
- • dodání plánu výstupů (hodin odučených studentem) • rozbor odučené hodiny oborovým didaktikem na základě hospitace • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z odučených hodin (20)
- Informace učitele
- Praxe je souvislá (čtyři týdny). Celkem jde o 60 hodin praxe, z toho vlastní výuka 20 hodin. Dvouoborový student si tuto praxi zapisuje na obou studovaných oborech. Způsob ukončení: • hodnocení studenta učitelství vypracované cvičným učitelem • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje • hospitace oborového didaktika na hodině vyučované studentem • odevzdání portfolia z praxe (minimálně 4 záznamy z hospitací, 20 příprav na hodinu) V případě, že student nebude na praxi řádně zapsán, praxe mu nebude uznána (nebude mu udělen zápočet).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Bi6003 Učitelská praxe 3
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Blanka Klimovič (přednášející)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník) - Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Učitelská praxe 1 Učitelská praxe 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu student: • identifikuje své silné a slabé stránky v roli učitele, • zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele, • plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s dalšími povinnostmi učitele • dokáže reflektovat klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci • na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce, • identifikuje individuální potřeby žáků ve třídě, v níž vyučuje.
- Osnova
- • vlastní výuka – 20 hodin. U předmětů vyučovaných na ZŠ či SŠ méně než 2x za týden může student počet hodin vlastní výuky po domluvě s oborovým didaktikem upravit na realizovatelnou výši. Pokud student odučí méně než 20 hodin, zbývající hodiny stráví individuálním doučováním žáka (či žáků) dle domluvy s cvičným nebo jiným učitelem na škole. • činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem či cvičným učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací) • náslechy ve výuce cvičných učitelů (dle možností školy); • plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 3
- Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- neurčeno
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- GOWER, Roger; Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- Výukové metody
- Formy výuky: • aktivní práce pod vedením cvičného učitele • hospitace oborového didaktika ve výuce studenta učitelství • individuální konzultace
- Metody hodnocení
- • dodání plánu výstupů (hodin odučených studentem) • rozbor odučené hodiny oborovým didaktikem na základě hospitace • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z odučených hodin (20)
- Informace učitele
- Praxe je souvislá (čtyři týdny). Celkem jde o 60 hodin praxe, z toho vlastní výuka 20 hodin. Dvouoborový student si tuto praxi zapisuje na obou studovaných oborech. Způsob ukončení: • hodnocení studenta učitelství vypracované cvičným učitelem • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje • hospitace oborového didaktika na hodině vyučované studentem • odevzdání portfolia z praxe (minimálně 4 záznamy z hospitací, 20 příprav na hodinu) V případě, že student nebude na praxi řádně zapsán, praxe mu nebude uznána (nebude mu udělen zápočet).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Bi6003 Učitelská praxe 3
Pedagogická fakultapodzim 2016
Předmět se v období podzim 2016 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Zetochová (přednášející) - Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Učitelská praxe 1 Učitelská praxe 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu student: • identifikuje své silné a slabé stránky v roli učitele, • zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele, • plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s dalšími povinnostmi učitele • dokáže reflektovat klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci • na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce, • identifikuje individuální potřeby žáků ve třídě, v níž vyučuje.
- Osnova
- • vlastní výuka – 20 hodin. U předmětů vyučovaných na ZŠ či SŠ méně než 2x za týden může student počet hodin vlastní výuky po domluvě s oborovým didaktikem upravit na realizovatelnou výši. Pokud student odučí méně než 20 hodin, zbývající hodiny stráví individuálním doučováním žáka (či žáků) dle domluvy s cvičným nebo jiným učitelem na škole. • činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem či cvičným učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací) • náslechy ve výuce cvičných učitelů (dle možností školy); • plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 3
- Literatura
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- GOWER, Roger; Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- Výukové metody
- Formy výuky: • aktivní práce pod vedením cvičného učitele • hospitace oborového didaktika ve výuce studenta učitelství • individuální konzultace
- Metody hodnocení
- • dodání plánu výstupů (hodin odučených studentem) • rozbor odučené hodiny oborovým didaktikem na základě hospitace • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z odučených hodin (20)
- Informace učitele
- Praxe je souvislá (čtyři týdny). Celkem jde o 60 hodin praxe, z toho vlastní výuka 20 hodin. Dvouoborový student si tuto praxi zapisuje na obou studovaných oborech. Způsob ukončení: • hodnocení studenta učitelství vypracované cvičným učitelem • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje • hospitace oborového didaktika na hodině vyučované studentem • odevzdání portfolia z praxe (minimálně 4 záznamy z hospitací, 20 příprav na hodinu) V případě, že student nebude na praxi řádně zapsán, praxe mu nebude uznána (nebude mu udělen zápočet).
- Statistika zápisu (nejnovější)