HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
HV7MP_DI1 Didaktika HV 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit partituru k písni. Osvojit si základní hudebně-pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Osnova
  • 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití v hodinách HV. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackery – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně-pohybová výchova – taneční a pohybová hra. Elementární pohybové prvky – hra na tělo, imitační hry, dirigování. 6. Hudebněnaukové činnosti: Power pointové prezentace hudebních období s poslechem hudebních ukázek.
Literatura
    doporučená literatura
  • TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
  • EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
  • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis. 1998.
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
  • KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
  • COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno, JAMU, 2013.
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole : [základní řada]. 6, Hudba a pohyb.ŞD.Ş1. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997. 55 s.
  • JURKOVIČ. P. Instrumentální soubory na základní škole. Praha, SPN 1996.
    neurčeno
  • TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá/vícehlasá píseň: doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického či melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. b) Ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu – 5 lidových písní. c) 6 lidových písní ( z toho 4 vícehlasé), 2 kánony, 2 spirituály/pracovní písně, 6 umělých písní a 8 písní k dějinám hudby (pro II. a III. stupeň): zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie, dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový). d) Zpracování partitury k 5 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů. e) Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HV7MP_DI2/01: Út 11:00–12:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
HV7MP_DI1 Didaktika HV 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit partituru k písni. Osvojit si základní hudebně-pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Osnova
  • 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití v hodinách HV. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackery – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně-pohybová výchova – taneční a pohybová hra. Elementární pohybové prvky – hra na tělo, imitační hry, dirigování. 6. Hudebněnaukové činnosti: Power pointové prezentace hudebních období s poslechem hudebních ukázek.
Literatura
    doporučená literatura
  • TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
  • EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
  • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis. 1998.
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
  • KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
  • COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno, JAMU, 2013.
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole : [základní řada]. 6, Hudba a pohyb.ŞD.Ş1. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997. 55 s.
  • JURKOVIČ. P. Instrumentální soubory na základní škole. Praha, SPN 1996.
    neurčeno
  • TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá/vícehlasá píseň: doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického či melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. b) Ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu – 5 lidových písní. c) 6 lidových písní ( z toho 4 vícehlasé), 2 kánony, 2 spirituály/pracovní písně, 6 umělých písní a 8 písní k dějinám hudby (pro II. a III. stupeň): zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie, dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový). d) Zpracování partitury k 5 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů. e) Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HV7MP_DI2/01: St 10:00–11:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
HV7MP_DI1 Didaktika HV 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit partituru k písni. Osvojit si základní hudebně-pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Osnova
  • 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití v hodinách HV. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackery – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně-pohybová výchova – taneční a pohybová hra. Elementární pohybové prvky – hra na tělo, imitační hry, dirigování. 6. Hudebněnaukové činnosti: Power pointové prezentace hudebních období s poslechem hudebních ukázek.
Literatura
    doporučená literatura
  • TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
  • EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
  • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis. 1998.
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
  • KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
  • COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno, JAMU, 2013.
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole : [základní řada]. 6, Hudba a pohyb.ŞD.Ş1. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997. 55 s.
  • JURKOVIČ. P. Instrumentální soubory na základní škole. Praha, SPN 1996.
    neurčeno
  • TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá/vícehlasá píseň: doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického či melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. b) Ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu – 5 lidových písní. c) 6 lidových písní ( z toho 4 vícehlasé), 2 kánony, 2 spirituály/pracovní písně, 6 umělých písní a 8 písní k dějinám hudby (pro II. a III. stupeň): zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie, dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový). d) Zpracování partitury k 5 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů. e) Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HV7MP_DI2/01: Čt 12:00–13:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
HV7MP_DI1 Didaktika HV 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit partituru k písni. Osvojit si základní hudebně-pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Osnova
  • 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití v hodinách HV. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackery – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně-pohybová výchova – taneční a pohybová hra. Elementární pohybové prvky – hra na tělo, imitační hry, dirigování. 6. Hudebněnaukové činnosti: Power pointové prezentace hudebních období s poslechem hudebních ukázek.
Literatura
    doporučená literatura
  • EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
  • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis. 1998.
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6.
  • COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno, JAMU, 2013.
  • TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
  • KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole : [základní řada]. 6, Hudba a pohyb.ŞD.Ş1. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997. 55 s.
  • JURKOVIČ. P. Instrumentální soubory na základní škole. Praha, SPN 1996.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
    neurčeno
  • TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá/vícehlasá píseň: doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického či melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. b) Ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu – 5 lidových písní. c) 6 lidových písní ( z toho 4 vícehlasé), 2 kánony, 2 spirituály/pracovní písně, 6 umělých písní a 8 písní k dějinám hudby (pro II. a III. stupeň): zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie, dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový). d) Zpracování partitury k 5 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů. e) Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HV7MP_DI2/01: St 13:00–14:50 učebna 21, D. Taylor
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit partituru k písni. Osvojit si základní hudebně-pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Osnova
  • 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; Hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář; Perkusní workshop. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití v hodinách HV. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackers – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně-pohybová výchova - taneční a pohybová hra. Elementární pohybové prvky – hra na tělo, imitační hry, dirigování. 6. Hudebně-naukové činnosti: Power pointové prezentace hudebních období s poslechem hudebních ukázek.
Literatura
    doporučená literatura
  • KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
  • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis. 1998.
  • JURKOVIČ. P. Instrumentální soubory na základní škole. Praha, SPN 1996.
  • COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno, JAMU, 2013.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole : [základní řada]. 6, Hudba a pohyb.ŞD.Ş1. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997. 55 s.
  • EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá/ vícehlasá píseň - doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír a zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického či melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. b) Ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu - 5 lidových písní. c) 6 lidových písní ( z toho 4 vícehlasé) , 2 kánony, 2 spirituály/pracovní písně, 6 umělých písní a 8 písní k dějinám hudby (pro II. a III. stupeň): zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie, dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový). d) Zpracování partitury k 5 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů. e) Písemný test z hudebně-naukových znalostí. f) Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HV7MP_DI2/01: St 11:10–12:50 učebna 21, D. Taylor
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit partituru k písni. Osvojit si základní hudebně pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Osnova
  • 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; Hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář; Perkusní workshop. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití v hodinách HV. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackers – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně pohybová výchova - taneční a pohybová hra. Elementární pohybové prvky – hra na tělo, imitační hry, dirigování. 6. Učební materiály k hudební výchově užívané ve Velké Británii – praktická ukázka. 7. Hudebně naukové činnosti: Power pointové prezentace hudebních období s poslechem hudebních ukázek.
Literatura
    doporučená literatura
  • EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
  • JURKOVIČ. P. Instrumentální soubory na základní škole. Praha, SPN 1996.
  • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis. 1998.
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole : [základní řada]. 6, Hudba a pohyb.ŞD.Ş1. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997. 55 s.
  • KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
  • COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno, JAMU, 2013.
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005. 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá/ vícehlasá píseň - doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír a zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického či melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. b) Ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu - 5 lidových písní. c) 6 lidových písní ( z toho 4 vícehlasé) , 2 kánony, 2 spirituály/pracovní písně, 6 umělých písní a 8 písní k dějinám hudby (pro II. a III. stupeň): zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie, dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový). d) Zpracování partitury k 5 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů. e) Písemný test z hudebně naukových znalostí. f) Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HV7MP_DI2/01: Po 7:30–9:10 učebna 21, D. Taylor
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po ukončení semináře je student schopen uplatňovat metodické postupy vedoucí k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Prostředkem vedoucím k rozvoji hudebnosti je pohybový prvek.
Osnova
  • Činnosti hudebně pohybové Průpravná cvičení vhodná pro ovládnutí činností hudebně pohybových: -rytmická deklamace s využitím prvků hry na tělo -hudebně pohybová hra (kánon, variace, rondo) -pohybové vyjádření obsahu literární předlohy -dětská taneční hra -tanční průprava a improvizace (menuet, mazurka, contry-dances, historické tance).
Literatura
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997, 55 stran. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hra- pohyb- dramatizace v integrativním pojetí výuky na 1. stupni školy. Hudební výchova. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, roč. 1996-1996, č. 4, s. 58-60. ISSN 1210-3683-RS. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1. - 5. ročníku ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 68 s. ISBN 80-210-0636-6. info
Výukové metody
Teoretická průprava, praktické osvojování pohybových prvků, zpracování námětů a jejch realizace v praxi.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: Vypracování tří hudebně pohybových doprovodů k písním a dvou pohybových etud k vybraným poslechovým skladbám.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HV7MP_DI2/01: Po 13:55–15:35 učebna 21, B. Knopová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po ukončení semináře je student schopen uplatňovat metodické postupy vedoucí k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Prostředkem vedoucím k rozvoji hudebnosti je pohybový prvek.
Osnova
  • Činnosti hudebně pohybové Průpravná cvičení vhodná pro ovládnutí činností hudebně pohybových: -rytmická deklamace s využitím prvků hry na tělo -hudebně pohybová hra (kánon, variace, rondo) -pohybové vyjádření obsahu literární předlohy -dětská taneční hra -tanční průprava a improvizace (menuet, mazurka, contry-dances, historické tance).
Literatura
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997, 55 stran. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hra- pohyb- dramatizace v integrativním pojetí výuky na 1. stupni školy. Hudební výchova. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, roč. 1996-1996, č. 4, s. 58-60. ISSN 1210-3683-RS. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1. - 5. ročníku ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 68 s. ISBN 80-210-0636-6. info
Výukové metody
Teoretická průprava, praktické osvojování pohybových prvků, zpracování námětů a jejch realizace v praxi.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: Vypracování tří hudebně pohybových doprovodů k písním a dvou pohybových etud k vybraným poslechovým skladbám.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HV7MP_DI2/01: Po 14:50–16:30 učebna 21, B. Knopová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po ukončení semináře je student schopen uplatňovat metodické postupy vedoucí k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Prostředkem vedoucím k rozvoji hudebnosti je pohybový prvek.
Osnova
  • Činnosti hudebně pohybové Průpravná cvičení vhodná pro ovládnutí činností hudebně pohybových: -rytmická deklamace s využitím prvků hry na tělo -hudebně pohybová hra (kánon, variace, rondo) -pohybové vyjádření obsahu literární předlohy -dětská taneční hra -tanční průprava a improvizace (menuet, mazurka, contry-dances, historické tance).
Literatura
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997, 55 stran. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hra- pohyb- dramatizace v integrativním pojetí výuky na 1. stupni školy. Hudební výchova. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, roč. 1996-1996, č. 4, s. 58-60. ISSN 1210-3683-RS. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1. - 5. ročníku ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 68 s. ISBN 80-210-0636-6. info
Výukové metody
Teoretická průprava, praktické osvojování pohybových prvků, zpracování námětů a jejch realizace v praxi.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: Vypracování tří hudebně pohybových doprovodů k písním a dvou pohybových etud k vybraným poslechovým skladbám.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HV7MP_DI2/01: St 14:50–16:30 učebna 21, B. Knopová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po ukončení semináře je student schopen uplatňovat metodické postupy vedoucí k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Prostředkem vedoucím k rozvoji hudebnosti je pohybový prvek.
Osnova
  • Činnosti hudebně pohybové Průpravná cvičení vhodná pro ovládnutí činností hudebně pohybových: -rytmická deklamace s využitím prvků hry na tělo -hudebně pohybová hra (kánon, variace, rondo) -pohybové vyjádření obsahu literární předlohy -dětská taneční hra -tanční průprava a improvizace (menuet, mazurka, contry-dances, historické tance).
Literatura
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997, 55 stran. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hra- pohyb- dramatizace v integrativním pojetí výuky na 1. stupni školy. Hudební výchova. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, roč. 1996-1996, č. 4, s. 58-60. ISSN 1210-3683-RS. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1. - 5. ročníku ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 68 s. ISBN 80-210-0636-6. info
Výukové metody
Teoretická průprava, praktické osvojování pohybových prvků, zpracování námětů a jejch realizace v praxi.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: Vypracování tří hudebně pohybových doprovodů k písním a dvou pohybových etud k vybraným poslechovým skladbám.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HV7MP_DI2/01: St 11:10–12:50 učebna 21, B. Knopová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po ukončení semináře je student schopen uplatňovat metodické postupy vedoucí k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Prostředkem vedoucím k rozvoji hudebnosti je pohybový prvek.
Osnova
  • Činnosti hudebně pohybové Průpravná cvičení vhodná pro ovládnutí činností hudebně pohybových: -rytmická deklamace s využitím prvků hry na tělo -hudebně pohybová hra (kánon, variace, rondo) -pohybové vyjádření obsahu literární předlohy -dětská taneční hra -tanční průprava a improvizace (menuet, mazurka, contry-dances, historické tance).
Literatura
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997, 55 stran. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hra- pohyb- dramatizace v integrativním pojetí výuky na 1. stupni školy. Hudební výchova. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, roč. 1996-1996, č. 4, s. 58-60. ISSN 1210-3683-RS. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1. - 5. ročníku ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 68 s. ISBN 80-210-0636-6. info
Výukové metody
Teoretická průprava, praktické osvojování pohybových prvků, zpracování námětů a jejch realizace v praxi.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: Vypracování tří hudebně pohybových doprovodů k písním a dvou pohybových etud k vybraným poslechovým skladbám.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HV7MP_DI2/01: St 8:50–10:30 učebna 21, B. Knopová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po ukončení semináře je student schopen uplatňovat metodické postupy vedoucí k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Prostředkem vedoucím k rozvoji hudebnosti je pohybový prvek.
Osnova
  • Činnosti hudebně pohybové Průpravná cvičení vhodná pro ovládnutí činností hudebně pohybových: -rytmická deklamace s využitím prvků hry na tělo -hudebně pohybová hra (kánon, variace, rondo) -pohybové vyjádření obsahu literární předlohy -dětská taneční hra -tanční průprava a improvizace (menuet, mazurka, contry-dances, historické tance).
Literatura
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997, 55 stran. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hra- pohyb- dramatizace v integrativním pojetí výuky na 1. stupni školy. Hudební výchova. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, roč. 1996-1996, č. 4, s. 58-60. ISSN 1210-3683-RS. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1. - 5. ročníku ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 68 s. ISBN 80-210-0636-6. info
Výukové metody
Teoretická průprava, praktické osvojování pohybových prvků, zpracování námětů a jejch realizace v praxi.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: Vypracování tří hudebně pohybových doprovodů k písním a dvou pohybových etud k vybraným poslechovým skladbám.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Rozvrh
Po 8:50–10:30 učebna 21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení semináře je student schopen uplatňovat metodické postupy vedoucí k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Prostředkem vedoucím k rozvoji hudebnosti je pohybový prvek.
Osnova
  • Činnosti hudebně pohybové Průpravná cvičení vhodná pro ovládnutí činností hudebně pohybových: -rytmická deklamace s využitím prvků hry na tělo -hudebně pohybová hra (kánon, variace, rondo) -pohybové vyjádření obsahu literární předlohy -dětská taneční hra -tanční průprava a improvizace (menuet, mazurka, contry-dances, historické tance).
Literatura
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997, 55 stran. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hra- pohyb- dramatizace v integrativním pojetí výuky na 1. stupni školy. Hudební výchova. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, roč. 1996-1996, č. 4, s. 58-60. ISSN 1210-3683-RS. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1. - 5. ročníku ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 68 s. ISBN 80-210-0636-6. info
Výukové metody
Teoretická průprava, praktické osvojování pohybových prvků, zpracování námětů a jejch realizace v praxi.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: Vypracování tří hudebně pohybových doprovodů k písním a dvou pohybových etud k vybraným poslechovým skladbám.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Rozvrh
Po 8:50–10:30 učebna 21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení semináře je student schopen uplatňovat metodické postupy vedoucí k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Prostředkem vedoucím k rozvoji hudebnosti je pohybový prvek.
Osnova
  • Činnosti hudebně pohybové Průpravná cvičení vhodná pro ovládnutí činností hudebně pohybových: -rytmická deklamace s využitím prvků hry na tělo -hudebně pohybová hra (kánon, variace, rondo) -pohybové vyjádření obsahu literární předlohy -dětská taneční hra -tanční průprava a improvizace (menuet, mazurka, contry-dances, historické tance).
Literatura
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997, 55 stran. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hra- pohyb- dramatizace v integrativním pojetí výuky na 1. stupni školy. Hudební výchova. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, roč. 1996-1996, č. 4, s. 58-60. ISSN 1210-3683-RS. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1. - 5. ročníku ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 68 s. ISBN 80-210-0636-6. info
Výukové metody
Teoretická průprava, praktické osvojování pohybových prvků, zpracování námětů a jejch realizace v praxi.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: Vypracování tří hudebně pohybových doprovodů k písním a dvou pohybových etud k vybraným poslechovým skladbám.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HV7MP_DI2/01: Po 7:55–9:35 učebna 21, B. Knopová
HV7MP_DI2/02: St 8:50–10:30 učebna 21, B. Knopová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je ovládnutí metodických postupů vedoucích k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Prostředkem vedoucím k rozvoji hudebnosti je hudební hra.
Osnova
  • Činnosti hudebně pohybové Hudebně pohybová výchova je přirozeným doplňkem všech činností, podporuje orientaci ve výšce a pohybu melodie, je součástí dětských her, směřuje ke kultivaci tělesného pohybu v propojení s hudbou. Průpravná cvičení vhodná pro ovládnutí činností hudebně pohybových: -rytmická deklamace s využitím prvků hry na tělo -hudebně pohybová hra (kánon, variace, rondo) -pohybové vyjádření obsahu literární předlohy -dětská taneční hra -tanční průprava a improvizace (menuet, mazurka, contry-dances, historické tance). Požadavky k zápočtu: Vypracování tří hudebně pohybových doprovodů k písním a dvou pohybových etud k vybraným poslechovým skladbám.
Literatura
  • Jenčková, Eva.Hudba a pohyb
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hra- pohyb- dramatizace v integrativním pojetí výuky na 1. stupni školy. Hudební výchova. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, roč. 1996-1996, č. 4, s. 58-60. ISSN 1210-3683-RS. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1. - 5. ročníku ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 68 s. ISBN 80-210-0636-6. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: Vypracování tří hudebně pohybových doprovodů k písním a dvou pohybových etud k vybraným poslechovým skladbám.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Rozvrh
Po 9:45–11:25 učebna 21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je ovládnutí metodických postupů vedoucích k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Prostředkem vedoucím k rozvoji hudebnosti je hudební hra.
Osnova
  • Činnosti hudebně pohybové Hudebně pohybová výchova je přirozeným doplňkem všech činností, podporuje orientaci ve výšce a pohybu melodie, je součástí dětských her, směřuje ke kultivaci tělesného pohybu v propojení s hudbou. Průpravná cvičení vhodná pro ovládnutí činností hudebně pohybových: -rytmická deklamace s využitím prvků hry na tělo -hudebně pohybová hra (kánon, variace, rondo) -pohybové vyjádření obsahu literární předlohy -dětská taneční hra -tanční průprava a improvizace (menuet, mazurka, contry-dances, historické tance). Požadavky k zápočtu: Vypracování tří hudebně pohybových doprovodů k písním a dvou pohybových etud k vybraným poslechovým skladbám.
Literatura
  • Jenčková, Eva.Hudba a pohyb
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hra- pohyb- dramatizace v integrativním pojetí výuky na 1. stupni školy. Hudební výchova. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, roč. 1996-1996, č. 4, s. 58-60. ISSN 1210-3683-RS. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1. - 5. ročníku ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 68 s. ISBN 80-210-0636-6. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: Vypracování tří hudebně pohybových doprovodů k písním a dvou pohybových etud k vybraným poslechovým skladbám.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Rozvrh
Po 9:45–11:25 učebna 21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Rozvrh
Út 9:20–11:00 učebna 21, Čt 8:30–10:05 učebna 21
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
HV7MP_DI2/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
HV7MP_DI2/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

HV7MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2005
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.