MSBP_ZSP Základy sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je povinnou součástí prezenčního bakalářského studia oboru Učitelství pro mateřské školy. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu a úspěšným složením zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky.
Výstupy z učení
Studenti získají základní orientaci v tématu, vytvoří si představu o cílech a úkolech sociální pedagogiky, o různých oblastech teorie a praxe, o jejím vztahu k nejrůznějším skupinám obyvatelstva, zejména ke skupinám se sociálním znevýhodněním.
Osnova
  • 1. Sociální pedagogika jako vědecká disciplína, její interdisciplinární charakter, spolupráce s jinými disciplínami, sociální pedagog a učitel, možné formy spolupráce. 2. Metody a formy sociální pedagogiky, provázanost s oblastmi pedagogiky volného času, možnosti pedagogické práce v oblasti mimoškolní výchovy, cílové skupiny sociální pedagogiky. 3. Vliv prostředí na rozvoj jedince, typologie prostředí, rozdělení prostředí. Význam vlivu prostředí na vývoj jedince, pedagogizace prostředí. Axiální hledisko všech pedagogických profesí. 4. Sociální pedagog v praxi i v teorii. Uplatnění sociálního pedagoga na trhu práce, jeho působení v nejrůznějších oblastech pedagogiky i sociální práce, pozice mezi ostatními disciplínami, základní teorie, které do sociální pedagogiky vstupují a ovlivňují její obsah, cílové skupiny, metody a formy. 5. Sociální pedagogika v Evropě a ve světě. Vztah sociální pedagogiky a sociální práce u nás a ve světě. 6. Historie sociální pedagogiky. 7. Sociální pedagogika směrem k sociálně znevýhodněným skupinám, kontext s oblastmi sociálních patologií a sociální práce. Definice sociálně znevýhodněných skupin, téma inkluze a integrace ve vztahu k sociální pedagogice. 8. Projektování v oblasti sociální pedagogiky, směřování k novým tématům, sociální pedagogika v prostředí rozvojových zemí 9. Multikulturní výchova jako součást sociální pedagogiky: napříč kulturami 10. Vývoj a perspektiva, trendy v sociální pedagogice. 11. Dítě v multikulturní třídě, souvislosti mezi sociální pedagogikou, multikulturní výchovou a pedagogikou. 12. Globální vzdělávání ve vztahu k pedagogické práci.
Literatura
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 80-7290-053-6. info
Výukové metody
Přednášky.
Metody hodnocení
Ukončení: kolokvium Požadavky na ukončení: aktivní účast, test
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2394
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022.