NJ_G110 Typické chyby v německé výslovnosti

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (cvičící)
Garance
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_G110/01: Pá 17. 2. 10:00–10:50 učebna 63, Pá 3. 3. 10:00–10:50 učebna 63, Pá 17. 3. 10:00–10:50 učebna 63, Pá 31. 3. 10:00–10:50 učebna 63, Pá 21. 4. 10:00–10:50 učebna 63, Pá 5. 5. 10:00–10:50 učebna 63, A. Kovářová
NJ_G110/02: St 11:00–11:50 učebna 64, A. Kovářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování semináře budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, konsonantů a asimilačních jevů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích i v suprasegmentální rovině. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Uterschiede in der Artikulation der deutschen und tschechischen Vokale und Konsonanten zu bestimmen, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechichen Muttersprachlern im suprasegmentalen Bereich zu charakterisieren.
Výstupy z učení
Student má ucelený přehled o systému německých hlásek. Je schopen interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů a konsonantů. Dokáže charakterizovat interferenční výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích v segmentální i suprasegmentální rovině německé artikulace. Je schopen aplikovat získané teoretické poznatky ve vlastní výslovnosti. Ovládá metodiku odstraňování výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích ve standardní němčině. Der Student hat eine komplexe Übersicht über den Charakter der segmentalen und suprasegmentalen Erscheinungen im Deutschen. Er ist fähig die gewonnenen theoretischen Kenntnisse in seiner eigenen Aussprache anzuwenden. Er beherrscht die Methodik zur Behebung der Aussprachefehler der tschechischen Muttersprachler im Standarddeutsch.
Osnova
  • l. Přehledu výslovnosti fonémů odlišných od češtiny. 2. Změny hlásek v proudu řeči, srovnání českých a německých asimilačních jevů. 3. Nácvik redukce nepřízvučných slabik. 4. Nácvik německé výslovnosti ve spojení s gramatikou. 5. Analýza textu z výslovnostního hlediska. 6. Vyhledávání textů vhodných pro nácvik správné výslovnosti v němčině. 7. Nové materiály pro výuku německé výslovnosti. 8. Nácvik mezinárodní fonetické transkripce IPA. 1. Aussprache der unterschiedlichen Phoneme im Vergleich zu entsprechenden tschechischen Lauten. 2. Unterschiede in Assimilationen in beiden Sprachen. 3. Reduktion der unbetonten Silben im Deutschen. 4. Zusammenhänge zwischen Phonetik und Grammatik. 5. Analyse der geschriebenen Texte aus phonetischer Sicht. 6. Geeignete Texte für den Phonetik-Unterricht. 7. Neue Lehrmaterialien für Ausspracheübungen. 8. Phonetische Umschrift IPA.
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 60 s. ISBN 8021032634. info
    doporučená literatura
  • KRECH, Eva-Maria. Deutsches Aussprachewörterbuch. Edited by Walter Haas - Ingrid Hove - Peter Weisinger. Berlin: Walter de Gruyter, 2009, xi, 1076. ISBN 9783110182026. info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 9783468496547. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika a základy německé výslovnosti. První vydání. Brno: Nová škola, 2013, 64 stran. ISBN 9788072894970. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých fonémů odlišných od češtiny, asimilace a jevů suprasegmentální roviny výslovnosti němčiny. Aktivní domácí příprava, samostudium.
Metody hodnocení
Zápočet; Aktivní účast na semináři, ovládání zásad standardní německé výslovnosti i metodiky odstraňování výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. Testat; Aktive Teilnahme am Seminar, praktische Kenntnisse der deutschen Standardaussprache, sowie der Methoden zur Behebung von typischen Aussprachefehlern der tschechischen Muttersprachler. Kolokvium; Studenti ovládají zásady standardní německé výslovnosti i metodiku odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. Vypracování seminární práce zaměřené na fonetickou analýzu německého textu. Kolloquium; Praktische Kenntnisse der deutschen Standardaussprache, sowie der Methoden zur Behebung von typischen Aussprachefehlern der tschechischen Muttersprachler. Seminararbeit - phonetische Analyse des deutschen Textes.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (cvičící)
Garance
PhDr. Hana Peloušková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_G110/Kombi01: Pá 24. 9. 13:00–13:50 učebna 57, Pá 8. 10. 13:00–13:50 učebna 57, Pá 22. 10. 13:00–13:50 učebna 57, Pá 12. 11. 13:00–13:50 učebna 57, Pá 26. 11. 13:00–13:50 učebna 57, Pá 10. 12. 13:00–13:50 učebna 57, A. Kovářová
NJ_G110/Prez01: Čt 23. 9. až Čt 16. 12. Čt 12:00–13:50 učebna 64, A. Kovářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů, konsonantů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Unterschiede in der Aussprache der deutschen und tschechischen Vokale, Diphthonge und Konsonanten zu erklären, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechischen Muttersprachlern zu charakterisieren.
Výstupy z učení
Student má ucelený přehled o systému německých hlásek. Je schopen interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů a konsonantů. Dokáže charakterizovat interferenční výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích v segmentální rovině německé artikulace. Der Student hat eine Übersicht über das deutsche Lautsystem. Er ist fähig die Unterschiede in der Aussprache der deutschen und der tschechischen Vokale, Diphthonge und Konsonanten zu interpretieren. Er kann die Interferenzfehler in der Aussprache der tschechischen Muttersprachler auf der segmentalen Ebene der deutschen Artikulation charakterisieren.
Osnova
  • 1. Nácvik výslovnosti jednotlivých německých vokálů, diftongů a konsonantů, především fonémů, které se v češtině nevyskytují. 2. Vnímání zvukové výstavby slov v souvislosti s charakterem německého přízvuku. 3. Redukce hlásek a slabik v nepřízvučném postavení. 4. Práce se slovní zásobou a gramatikou z fonetického hlediska
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
    doporučená literatura
  • KRECH, Eva-Maria. Deutsches Aussprachewörterbuch. Edited by Walter Haas - Ingrid Hove - Peter Weisinger. Berlin: Walter de Gruyter, 2009, xi, 1076. ISBN 9783110182026. info
  • Phonetik lehren und lernen. Edited by Helga Dieling - Ursula Hirschfeld. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika a základy německé výslovnosti. 1. vyd. Brno: Nová škola, s.r.o., 2013, 64 s. ISBN 978-80-7289-497-0. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých vokálů, diftongů a konsonantů. Aktivní domácí příprava.
Metody hodnocení
Zápočet; Aktivní účast na semináři, přednes krátkého německého testu s důrazem na ovládání standartní německé výslovnosti. Testat; Aktive Teilnahme am Seminar, Vorlesen eines kurzen deutschen Textes mit dem Schwerpunkt korrekte deutsche Aussprache. Kolokvium; Aktivní účast na výuce, přednes krátkého německého textu s důrazem na správnou výslovnost, vypracování seminární práce zaměřené na rozbor vybraných slov z fonetického hlediska. Kolloquium; Aktive Teilnahme am Seminar, Vorlesen eines kurzen deutschen Textes mit dem Schwerpunkt korrekte deutsche Aussprache, Seminararbeit - phonetische Analyse von ausgewählten Wörtern.
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny je zaměřen na nácvik správné výslovnosti německých hlásek, které jsou zdrojem typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. V 1. semestru přímo navazuje na teorii z přednášky NJ_G100 Fonetika a fonologie němčiny. Posluchači si pro zápočet i kolokvium připraví četbu krátkého německého textu. Při kolokviu předloží vypracovanou seminární práci.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, jaro 2023.

NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (cvičící)
Garance
PhDr. Hana Peloušková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_G110/Kombi01: Pá 9. 10. 16:00–16:50 učebna 64, Pá 23. 10. 16:00–16:50 učebna 64, Pá 6. 11. 16:00–16:50 učebna 64, Pá 20. 11. 16:00–16:50 učebna 64, Pá 4. 12. 16:00–16:50 učebna 64, Pá 18. 12. 16:00–16:50 učebna 64, A. Kovářová
NJ_G110/Prez01: St 14:00–15:50 učebna 64, A. Kovářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů, konsonantů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Unterschiede in der Aussprache der deutschen und tschechischen Vokale, Diphthonge und Konsonanten zu erklären, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechischen Muttersprachlern zu charakterisieren.
Výstupy z učení
Student má ucelený přehled o systému německých hlásek. Je schopen interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů a konsonantů. Dokáže charakterizovat interferenční výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích v segmentální rovině německé artikulace. Der Student hat eine Übersicht über das deutsche Lautsystem. Er ist fähig die Unterschiede in der Aussprache der deutschen und der tschechischen Vokale, Diphthonge und Konsonanten zu interpretieren. Er kann die Interferenzfehler in der Aussprache der tschechischen Muttersprachler auf der segmentalen Ebene der deutschen Artikulation charakterisieren.
Osnova
  • 1. Nácvik výslovnosti jednotlivých německých vokálů, diftongů a konsonantů, především fonémů, které se v češtině nevyskytují. 2. Vnímání zvukové výstavby slov v souvislosti s charakterem německého přízvuku. 3. Redukce hlásek a slabik v nepřízvučném postavení. 4. Práce se slovní zásobou a gramatikou z fonetického hlediska
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
    doporučená literatura
  • KRECH, Eva-Maria. Deutsches Aussprachewörterbuch. Edited by Walter Haas - Ingrid Hove - Peter Weisinger. Berlin: Walter de Gruyter, 2009, xi, 1076. ISBN 9783110182026. info
  • Phonetik lehren und lernen. Edited by Helga Dieling - Ursula Hirschfeld. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika a základy německé výslovnosti. 1. vyd. Brno: Nová škola, s.r.o., 2013, 64 s. ISBN 978-80-7289-497-0. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých vokálů, diftongů a konsonantů. Aktivní domácí příprava.
Metody hodnocení
Zápočet; Aktivní účast na semináři, přednes krátkého německého testu s důrazem na ovládání standartní německé výslovnosti. Testat; Aktive Teilnahme am Seminar, Vorlesen eines kurzen deutschen Textes mit dem Schwerpunkt korrekte deutsche Aussprache. Kolokvium; Aktivní účast na výuce, přednes krátkého německého textu s důrazem na správnou výslovnost, vypracování seminární práce zaměřené na rozbor vybraných slov z fonetického hlediska. Kolloquium; Aktive Teilnahme am Seminar, Vorlesen eines kurzen deutschen Textes mit dem Schwerpunkt korrekte deutsche Aussprache, Seminararbeit - phonetische Analyse von ausgewählten Wörtern.
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny je zaměřen na nácvik správné výslovnosti německých hlásek, které jsou zdrojem typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. V 1. semestru přímo navazuje na teorii z přednášky NJ_G100 Fonetika a fonologie němčiny. Posluchači si pro zápočet i kolokvium připraví četbu krátkého německého textu. Při kolokviu předloží vypracovanou seminární práci.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, jaro 2023.

NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (cvičící)
Garance
PhDr. Hana Peloušková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_G110/Kombi01: Pá 20. 9. 12:00–12:50 učebna 64, Pá 4. 10. 12:00–12:50 učebna 64, Pá 18. 10. 12:00–12:50 učebna 64, Pá 8. 11. 12:00–12:50 učebna 64, Pá 22. 11. 12:00–12:50 učebna 64, Pá 6. 12. 12:00–12:50 učebna 64, A. Kovářová
NJ_G110/Prez01: Po 10:00–11:50 učebna 64, A. Kovářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů, konsonantů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Unterschiede in der Aussprache der deutschen und tschechischen Vokale, Diphthonge und Konsonanten zu erklären, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechischen Muttersprachlern zu charakterisieren.
Výstupy z učení
Student má ucelený přehled o systému německých hlásek. Je schopen interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů a konsonantů. Dokáže charakterizovat interferenční výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích v segmentální rovině německé artikulace. Der Student hat eine Übersicht über das deutsche Lautsystem. Er ist fähig die Unterschiede in der Aussprache der deutschen und der tschechischen Vokale, Diphthonge und Konsonanten zu interpretieren. Er kann die Interferenzfehler in der Aussprache der tschechischen Muttersprachler auf der segmentalen Ebene der deutschen Artikulation charakterisieren.
Osnova
  • 1. Nácvik výslovnosti jednotlivých německých vokálů, diftongů a konsonantů, především fonémů, které se v češtině nevyskytují. 2. Vnímání zvukové výstavby slov v souvislosti s charakterem německého přízvuku. 3. Redukce hlásek a slabik v nepřízvučném postavení. 4. Práce se slovní zásobou a gramatikou z fonetického hlediska
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
    doporučená literatura
  • KRECH, Eva-Maria. Deutsches Aussprachewörterbuch. Edited by Walter Haas - Ingrid Hove - Peter Weisinger. Berlin: Walter de Gruyter, 2009, xi, 1076. ISBN 9783110182026. info
  • Phonetik lehren und lernen. Edited by Helga Dieling - Ursula Hirschfeld. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika a základy německé výslovnosti. 1. vyd. Brno: Nová škola, s.r.o., 2013, 64 s. ISBN 978-80-7289-497-0. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých vokálů, diftongů a konsonantů. Aktivní domácí příprava.
Metody hodnocení
Kolokvium; přednes krátkého německého textu s důrazem na správnou výslovnost. Kolloquium; Vorlesen eines kurzen deutschen Textes mit dem Schwerpunkt korrekte deutsche Aussprache.
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny je zaměřen na nácvik správné výslovnosti německých hlásek, které jsou zdrojem typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. V 1. semestru přímo navazuje na teorii z přednášky NJ_G100 Fonetika a fonologie němčiny. Posluchači si pro kolokvium připraví četbu krátkého německého textu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2023.

NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_G110/Kombi02: Pá 5. 10. 14:00–14:50 učebna 64, Pá 19. 10. 14:00–14:50 učebna 64, Pá 2. 11. 14:00–14:50 učebna 64, Pá 16. 11. 14:00–14:50 učebna 64, Pá 30. 11. 14:00–14:50 učebna 64, Pá 14. 12. 14:00–14:50 učebna 64, A. Kovářová
NJ_G110/Prez01: St 12:00–13:50 učebna 64, A. Kovářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů, konsonantů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Unterschiede in der Aussprache der deutschen und tschechischen Vokale, Diphthonge und Konsonanten zu erklären, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechischen Muttersprachlern zu charakterisieren.
Výstupy z učení
Student má ucelený přehled o systému německých hlásek. Je schopen interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů a konsonantů. Dokáže charakterizovat interferenční výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích v segmentální rovině německé artikulace. Der Student hat eine Übersicht über das deutsche Lautsystem. Er ist fähig die Unterschiede in der Aussprache der deutschen und der tschechischen Vokale, Diphthonge und Konsonanten zu interpretieren. Er kann die Interferenzfehler in der Aussprache der tschechischen Muttersprachler auf der segmentalen Ebene der deutschen Artikulation charakterisieren.
Osnova
  • 1. Nácvik výslovnosti jednotlivých německých vokálů, diftongů a konsonantů, především fonémů, které se v češtině nevyskytují. 2. Vnímání zvukové výstavby slov v souvislosti s charakterem německého přízvuku. 3. Redukce hlásek a slabik v nepřízvučném postavení. 4. Práce se slovní zásobou a gramatikou z fonetického hlediska
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
    doporučená literatura
  • KRECH, Eva-Maria. Deutsches Aussprachewörterbuch. Edited by Walter Haas - Ingrid Hove - Peter Weisinger. Berlin: Walter de Gruyter, 2009, xi, 1076. ISBN 9783110182026. info
  • Phonetik lehren und lernen. Edited by Helga Dieling - Ursula Hirschfeld. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika a základy německé výslovnosti. 1. vyd. Brno: Nová škola, s.r.o., 2013, 64 s. ISBN 978-80-7289-497-0. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých vokálů, diftongů a konsonantů. Aktivní domácí příprava.
Metody hodnocení
Zápočet: přednes krátkého německého textu s důrazem na správnou výslovnost. Testat: Vorlesen eines kurzen deutschen Textes mit dem Schwerpunkt korrekte deutsche Aussprache. Kolokvium: přednes krátkého německého textu s důrazem na správnou výslovnost. Písemná analýza vybraných německých výrazů z fonetického hlediska. Kolloquium: Vorlesen eines kurzen deutschen Textes mit dem Schwerpunkt korrekte deutsche Aussprache. Schriftliche Analyse ausgewählter deutscher Wörter aus phonetischer Sicht.
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny je zaměřen na nácvik správné výslovnosti německých hlásek, které jsou zdrojem typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. V 1. semestru přímo navazuje a doplňuje teorii z přednášky NJ_G100 Fonetika a fonologie němčiny praktickým nácvikem obtížných výslovnostních jevů. Posluchači si připraví četbu krátkého německého textu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kombinované studium má výuku v pátek, prezenční od pondělí do čtvrtka..
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2023.

NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 1 za k). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_G110/01: Po 11:10–12:50 učebna 64, A. Kovářová
NJ_G110/02: Pá 29. 9. 14:50–15:35 učebna 64, Pá 13. 10. 14:50–15:35 učebna 64, Pá 27. 10. 14:50–15:35 učebna 64, Pá 10. 11. 14:50–15:35 učebna 64, Pá 1. 12. 14:50–15:35 učebna 64, Pá 15. 12. 14:50–15:35 učebna 64, A. Kovářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů, konsonantů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Unterschiede in der Aussprache der deutschen und tschechischen Vokale, Diphthonge und Konsonanten zu erklären, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechischen Muttersprachlern zu charakterisieren.
Výstupy z učení
Student má ucelený přehled o systému německých hlásek. Je schopen interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů a konsonantů. Dokáže charakterizovat interferenční výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích v segmentální rovině německé artikulace. Der Student hat eine Übersicht über das deutsche Lautsystem. Er ist fähig die Unterschiede in der Aussprache der deutschen und der tschechischen Vokale, Diphthonge und Konsonanten zu interpretieren. Er kann die Interferenzfehler in der Aussprache der tschechischen Muttersprachler auf der segmentalen Ebene der deutschen Artikulation charakterisieren.
Osnova
  • 1. Nácvik výslovnosti jednotlivých německých vokálů, diftongů a konsonantů, především fonémů, které se v češtině nevyskytují. 2. Vnímání zvukové výstavby slov v souvislosti s charakterem německého přízvuku. 3. Redukce hlásek a slabik v nepřízvučném postavení. 4. Práce se slovní zásobou a gramatikou z fonetického hlediska
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
    doporučená literatura
  • KRECH, Eva-Maria. Deutsches Aussprachewörterbuch. Edited by Walter Haas - Ingrid Hove - Peter Weisinger. Berlin: Walter de Gruyter, 2009, xi, 1076. ISBN 9783110182026. info
  • Phonetik lehren und lernen. Edited by Helga Dieling - Ursula Hirschfeld. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika a základy německé výslovnosti. 1. vyd. Brno: Nová škola, s.r.o., 2013, 64 s. ISBN 978-80-7289-497-0. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých vokálů, diftongů a konsonantů. Aktivní domácí příprava.
Metody hodnocení
Kolokvium; přednes krátkého německého textu s důrazem na správnou výslovnost. Kolloquium; Vorlesen eines kurzen deutschen Textes mit dem Schwerpunkt korrekte deutsche Aussprache.
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny je zaměřen na nácvik správné výslovnosti německých hlásek, které jsou zdrojem typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. V 1. semestru přímo navazuje na teorii z přednášky NJ_G100 Fonetika a fonologie němčiny. Posluchači si pro kolokvium připraví četbu krátkého německého textu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kombinované studium má výuku v pátek, prezenční od pondělí do čtvrtka..
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2023.

NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/1/0. nebo 12 hodin v kombinované formě. 1 kr. (plus 1 za k). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_G110/01: Po 13:00–14:40 učebna 64, A. Kovářová
NJ_G110/02: Pá 30. 9. 13:00–13:45 učebna 64, Pá 14. 10. 13:00–13:45 učebna 64, Pá 4. 11. 13:00–13:45 učebna 64, Pá 18. 11. 13:00–13:45 učebna 64, Pá 2. 12. 13:00–13:45 učebna 64, Pá 16. 12. 13:00–13:45 učebna 64, A. Kovářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů, konsonantů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Unterschiede in der Aussprache der deutschen und tschechischen Vokale, Diphthonge und Konsonanten zu erklären, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechischen Muttersprachlern zu charakterisieren.
Osnova
  • 1. Nácvik výslovnosti jednotlivých německých vokálů, diftongů a konsonantů, především fonémů, které se v češtině nevyskytují. 2. Vnímání zvukové výstavby slov v souvislosti s charakterem německého přízvuku. 3. Redukce hlásek a slabik v nepřízvučném postavení. 4. Práce se slovní zásobou a gramatikou z fonetického hlediska 5. Vedení a průběžné doplňování vlastního fonetického slovníku.
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
    doporučená literatura
  • KRECH, Eva-Maria. Deutsches Aussprachewörterbuch. Edited by Walter Haas - Ingrid Hove - Peter Weisinger. Berlin: Walter de Gruyter, 2009, xi, 1076. ISBN 9783110182026. info
  • Phonetik lehren und lernen. Edited by Helga Dieling - Ursula Hirschfeld. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika v tabulkách. 2. vyd. Brno: Nová škola ,Brno, 1999, 59 s. ISBN 80-85607-45-X. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých vokálů, diftongů a konsonantů. Specifikum výuky je vypracování vlastního fonetického slovníku. Aktivní domácí příprava.
Metody hodnocení
Kolokvium; přednes krátkého německého textu s důrazem na správnou výslovnost. Kolloquium; Vorlesen eines kurzen deutschen Textes mit dem Schwerpunkt korrekte deutsche Aussprache.
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny je zaměřen na nácvik správné výslovnosti německých hlásek, které jsou zdrojem typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. V 1. semestru přímo navazuje na teorii z přednášky NJ_G100 Fonetika a fonologie němčiny. Posluchači si pro kolokvium připraví četbu krátkého německého textu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kombinované studium má výuku v pátek, prezenční od pondělí do čtvrtka..
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2023.

NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/1/0. nebo 12 hodin v kombinované formě. 1 kr. (plus 1 za k). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_G110/01: každou sudou středu 10:15–11:55 učebna 63, A. Kovářová
NJ_G110/02: Pá 9. 10. 12:05–12:50 učebna 63, Pá 23. 10. 12:05–12:50 učebna 63, Pá 6. 11. 12:05–12:50 učebna 63, Pá 20. 11. 12:05–12:50 učebna 63, Pá 4. 12. 12:05–12:50 učebna 63, Pá 18. 12. 12:05–12:50 učebna 63, A. Kovářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů, konsonantů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Unterschiede in der Aussprache der deutschen und tschechischen Vokale, Diphthonge und Konsonanten zu erklären, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechischen Muttersprachlern zu charakterisieren.
Osnova
  • 1. Nácvik výslovnosti jednotlivých německých vokálů, diftongů a konsonantů, především fonémů, které se v češtině nevyskytují. 2. Vnímání zvukové výstavby slov v souvislosti s charakterem německého přízvuku. 3. Redukce hlásek a slabik v nepřízvučném postavení. 4. Práce se slovní zásobou a gramatikou z fonetického hlediska 5. Vedení a průběžné doplňování vlastního fonetického slovníku.
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
    doporučená literatura
  • KRECH, Eva-Maria. Deutsches Aussprachewörterbuch. Edited by Walter Haas - Ingrid Hove - Peter Weisinger. Berlin: Walter de Gruyter, 2009, xi, 1076. ISBN 9783110182026. info
  • Phonetik lehren und lernen. Edited by Helga Dieling - Ursula Hirschfeld. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika v tabulkách. 2. vyd. Brno: Nová škola ,Brno, 1999, 59 s. ISBN 80-85607-45-X. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých vokálů, diftongů a konsonantů. Specifikum výuky je vypracování vlastního fonetického slovníku. Aktivní domácí příprava.
Metody hodnocení
Kolokvium; přednes krátkého německého textu s důrazem na správnou výslovnost. Kolloquium; Vorlesen eines kurzen deutschen Textes mit dem Schwerpunkt korrekte deutsche Aussprache.
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny je zaměřen na nácvik správné výslovnosti německých hlásek, které jsou zdrojem typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. V 1. semestru přímo navazuje na teorii z přednášky NJ_G100 Fonetika a fonologie němčiny. Posluchači si pro kolokvium připraví četbu krátkého německého textu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kombinované studium má výuku v pátek, prezenční od pondělí do čtvrtka..
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2023.

NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/1/0. 12 hodin v kombinované formě. 1 kr. (plus 1 za k). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_G110/01: každé sudé pondělí 10:15–11:55 učebna 63, A. Kovářová
NJ_G110/02: každé liché pondělí 10:15–11:55 učebna 63, A. Kovářová
NJ_G110/03: Pá 26. 9. 10:15–11:00 učebna 64, Pá 17. 10. 10:15–11:00 učebna 64, Pá 31. 10. 10:15–11:00 učebna 64, Pá 14. 11. 10:15–11:00 učebna 64, Pá 28. 11. 10:15–11:00 učebna 64, Pá 12. 12. 10:15–11:00 učebna 64, A. Kovářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů, konsonantů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Unterschiede in der Aussprache der deutschen und tschechischen Vokale, Diphthonge und Konsonanten zu erklären, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechischen Muttersprachlern zu charakterisieren.
Osnova
  • 1. Nácvik výslovnosti jednotlivých německých vokálů, diftongů a konsonantů, především fonémů, které se v češtině nevyskytují. 2. Vnímání zvukové výstavby slov v souvislosti s charakterem německého přízvuku. 3. Redukce hlásek a slabik v nepřízvučném postavení. 4. Práce se slovní zásobou a gramatikou z fonetického hlediska 5. Vedení a průběžné doplňování vlastního fonetického slovníku.
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
    doporučená literatura
  • KRECH, Eva-Maria. Deutsches Aussprachewörterbuch. Edited by Walter Haas - Ingrid Hove - Peter Weisinger. Berlin: Walter de Gruyter, 2009, xi, 1076. ISBN 9783110182026. info
  • Phonetik lehren und lernen. Edited by Helga Dieling - Ursula Hirschfeld. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika v tabulkách. 2. vyd. Brno: Nová škola ,Brno, 1999, 59 s. ISBN 80-85607-45-X. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých vokálů, diftongů a konsonantů. Specifikum výuky je vypracování vlastního fonetického slovníku. Aktivní domácí příprava.
Metody hodnocení
Kolokvium; přednes krátkého německého textu s důrazem na správnou výslovnost. Kolloquium; Vorlesen eines kurzen deutschen Textes mit dem Schwerpunkt korrekte deutsche Aussprache.
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Informace učitele
Při kolokviu předloží posluchači vlastní vypracovaný fonetický slovník. Bei dem Kolloquium legen die Studenten ihr eigenes erarbeitetes phonetisches Vokabelheft vor.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kombinované studium má výuku v pátek, prezenční v pondělí..
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2023.

NJ_G110 Typické chyby v německé výslovnosti

Pedagogická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (cvičící)
Garance
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování semináře budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, konsonantů a asimilačních jevů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích i v suprasegmentální rovině. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Uterschiede in der Artikulation der deutschen und tschechischen Vokale und Konsonanten zu bestimmen, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechichen Muttersprachlern im suprasegmentalen Bereich zu charakterisieren.
Výstupy z učení
Student má ucelený přehled o systému německých hlásek. Je schopen interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů a konsonantů. Dokáže charakterizovat interferenční výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích v segmentální i suprasegmentální rovině německé artikulace. Je schopen aplikovat získané teoretické poznatky ve vlastní výslovnosti. Ovládá metodiku odstraňování výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích ve standardní němčině. Der Student hat eine komplexe Übersicht über den Charakter der segmentalen und suprasegmentalen Erscheinungen im Deutschen. Er ist fähig die gewonnenen theoretischen Kenntnisse in seiner eigenen Aussprache anzuwenden. Er beherrscht die Methodik zur Behebung der Aussprachefehler der tschechischen Muttersprachler im Standarddeutsch.
Osnova
  • l. Přehledu výslovnosti fonémů odlišných od češtiny. 2. Změny hlásek v proudu řeči, srovnání českých a německých asimilačních jevů. 3. Nácvik redukce nepřízvučných slabik. 4. Nácvik německé výslovnosti ve spojení s gramatikou. 5. Analýza textu z výslovnostního hlediska. 6. Vyhledávání textů vhodných pro nácvik správné výslovnosti v němčině. 7. Nové materiály pro výuku německé výslovnosti. 8. Nácvik mezinárodní fonetické transkripce IPA. 1. Aussprache der unterschiedlichen Phoneme im Vergleich zu entsprechenden tschechischen Lauten. 2. Unterschiede in Assimilationen in beiden Sprachen. 3. Reduktion der unbetonten Silben im Deutschen. 4. Zusammenhänge zwischen Phonetik und Grammatik. 5. Analyse der geschriebenen Texte aus phonetischer Sicht. 6. Geeignete Texte für den Phonetik-Unterricht. 7. Neue Lehrmaterialien für Ausspracheübungen. 8. Phonetische Umschrift IPA.
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 60 s. ISBN 8021032634. info
    doporučená literatura
  • KRECH, Eva-Maria. Deutsches Aussprachewörterbuch. Edited by Walter Haas - Ingrid Hove - Peter Weisinger. Berlin: Walter de Gruyter, 2009, xi, 1076. ISBN 9783110182026. info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 9783468496547. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika a základy německé výslovnosti. První vydání. Brno: Nová škola, 2013, 64 stran. ISBN 9788072894970. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých fonémů odlišných od češtiny, asimilace a jevů suprasegmentální roviny výslovnosti němčiny. Aktivní domácí příprava, samostudium.
Metody hodnocení
Zápočet; Aktivní účast na semináři, ovládání zásad standardní německé výslovnosti i metodiky odstraňování výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. Testat; Aktive Teilnahme am Seminar, praktische Kenntnisse der deutschen Standardaussprache, sowie der Methoden zur Behebung von typischen Aussprachefehlern der tschechischen Muttersprachler. Kolokvium; Studenti ovládají zásady standardní německé výslovnosti i metodiku odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. Vypracování seminární práce zaměřené na fonetickou analýzu německého textu. Kolloquium; Praktische Kenntnisse der deutschen Standardaussprache, sowie der Methoden zur Behebung von typischen Aussprachefehlern der tschechischen Muttersprachler. Seminararbeit - phonetische Analyse des deutschen Textes.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: každý druhý týden v kombinované formě.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2023.

NJ_G110 Typické chyby v německé výslovnosti

Pedagogická fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (cvičící)
Garance
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování semináře budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, konsonantů a asimilačních jevů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích i v suprasegmentální rovině. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Uterschiede in der Artikulation der deutschen und tschechischen Vokale und Konsonanten zu bestimmen, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechichen Muttersprachlern im suprasegmentalen Bereich zu charakterisieren.
Výstupy z učení
Student má ucelený přehled o systému německých hlásek. Je schopen interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů a konsonantů. Dokáže charakterizovat interferenční výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích v segmentální i suprasegmentální rovině německé artikulace. Je schopen aplikovat získané teoretické poznatky ve vlastní výslovnosti. Ovládá metodiku odstraňování výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích ve standardní němčině. Der Student hat eine komplexe Übersicht über den Charakter der segmentalen und suprasegmentalen Erscheinungen im Deutschen. Er ist fähig die gewonnenen theoretischen Kenntnisse in seiner eigenen Aussprache anzuwenden. Er beherrscht die Methodik zur Behebung der Aussprachefehler der tschechischen Muttersprachler im Standarddeutsch.
Osnova
  • l. Přehledu výslovnosti fonémů odlišných od češtiny. 2. Změny hlásek v proudu řeči, srovnání českých a německých asimilačních jevů. 3. Nácvik redukce nepřízvučných slabik. 4. Nácvik německé výslovnosti ve spojení s gramatikou. 5. Analýza textu z výslovnostního hlediska. 6. Vyhledávání textů vhodných pro nácvik správné výslovnosti v němčině. 7. Nové materiály pro výuku německé výslovnosti. 8. Nácvik mezinárodní fonetické transkripce IPA. 1. Aussprache der unterschiedlichen Phoneme im Vergleich zu entsprechenden tschechischen Lauten. 2. Unterschiede in Assimilationen in beiden Sprachen. 3. Reduktion der unbetonten Silben im Deutschen. 4. Zusammenhänge zwischen Phonetik und Grammatik. 5. Analyse der geschriebenen Texte aus phonetischer Sicht. 6. Geeignete Texte für den Phonetik-Unterricht. 7. Neue Lehrmaterialien für Ausspracheübungen. 8. Phonetische Umschrift IPA.
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 60 s. ISBN 8021032634. info
    doporučená literatura
  • KRECH, Eva-Maria. Deutsches Aussprachewörterbuch. Edited by Walter Haas - Ingrid Hove - Peter Weisinger. Berlin: Walter de Gruyter, 2009, xi, 1076. ISBN 9783110182026. info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 9783468496547. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika a základy německé výslovnosti. První vydání. Brno: Nová škola, 2013, 64 stran. ISBN 9788072894970. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých fonémů odlišných od češtiny, asimilace a jevů suprasegmentální roviny výslovnosti němčiny. Aktivní domácí příprava, samostudium.
Metody hodnocení
Zápočet; Aktivní účast na semináři, ovládání zásad standardní německé výslovnosti i metodiky odstraňování výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. Testat; Aktive Teilnahme am Seminar, praktische Kenntnisse der deutschen Standardaussprache, sowie der Methoden zur Behebung von typischen Aussprachefehlern der tschechischen Muttersprachler. Kolokvium; Studenti ovládají zásady standardní německé výslovnosti i metodiku odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. Vypracování seminární práce zaměřené na fonetickou analýzu německého textu. Kolloquium; Praktische Kenntnisse der deutschen Standardaussprache, sowie der Methoden zur Behebung von typischen Aussprachefehlern der tschechischen Muttersprachler. Seminararbeit - phonetische Analyse des deutschen Textes.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: každý druhý týden v kombinované formě.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2023.