XMAk02 Rozvoj geometrických představ

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Eva Nováková, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XMAk02/01: Pá 22. 9. 12:00–14:50 učebna 32, Pá 3. 11. 16:00–18:50 učebna 32, Pá 10. 11. 8:00–9:50 učebna 32, E. Nováková
Předpoklady
Znalosti v rozsahu předmětu XMAp01.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování této disciplíny bude student mít teoretické znalosti a praktické dovednosti pro vyučování prvotním geometrickým pojmům dětí předškolního věku a rozvíjení jejich orientace v prostoru.
Výstupy z učení
Na konci kurzu student: • prokáže znalost základních geometrických útvarů v rovině a těles, shodných zobrazení v rovině a základů teorie míry, jako předpokladu rozvíjení matematické pregramotnosti, • dokáže aplikovat osvojené poznatky ve vlastním edukačním působení při rozvíjení geometrických představ dětí, • dokáže formulovat podíl a přínos geometrických představ pro osobnostní rozvoj dítěte předškolního věku.
Osnova
  • Rozvoj smyslového vnímání, přechod od názorného myšlení k myšlení slovně logickému, rozvoj paměti a pozornosti, rozvoj představivosti, to vše se zaměřením na rozvoj geometrických představ a pojmů. Vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Hierarchie pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině. Vztah rovina - prostor. Chápání prostorových vztahů mezi objekty. Poznávání tvarů, jejich specifikace. Poznávání základních těles. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Propedeutika měření. Základní geometrické útvary a jejich vlastnosti. Základní geometrické objekty a geometrické relace. Druhy čar. Geometrická zobrazení, zejména osová souměrnost a posunutí. Praktické činnosti směřující k vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině (vztahy nahoře, dole, před, za, nad, pod, vedle mezi, vlevo, vpravo, uprostřed). Orientace v obrázcích, vnímání vztahu rovina –prostor. Základní geometrické útvary a geometrické relace (shodnost úseček, kolmost a rovnoběžnost přímek). Poznávání tvarů, jejich specifikace (hranaté, kulaté, špičaté, trojúhelník, čtverec, kruh, obdélník). Vytváření koláží z geometrických tvarů podle vzoru a podle vlastní fantazie. Poznávání základních těles. (krychle, válec, koule, kvádr, hranol) a jejich reprezentace. Stavby z krychlí podle vzoru a podle vlastní fantazie. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Symetrie, modelování, práce ve čtvercové síti. Geometrické tvary v reálném světě. Propedeutika měření.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • KUPČÁKOVÁ, Marie. Geometrie ve světě dětí i dospělých. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 109 s. ISBN 80-7041-493-6. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • FRANCOVÁ, Marta, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k základům elementární geometrie : pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 2. opr. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 107 s. ISBN 8021008806. info
Výukové metody
Teoretická příprava, seminář.
Metody hodnocení
Zkouška písemná a ústní. Zkouška zahrnuje obsah disciplín XMAp01, XMAp02.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.

XMAk02 Rozvoj geometrických představ

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Eva Nováková, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XMAk02/01: Pá 23. 9. 17:00–19:50 učebna 32, Pá 30. 9. 17:00–19:50 učebna 32, Pá 2. 12. 8:00–9:50 učebna 32, E. Nováková
Předpoklady
Znalosti v rozsahu předmětu XMAp01.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování této disciplíny bude student mít teoretické znalosti a praktické dovednosti pro vyučování prvotním geometrickým pojmům dětí předškolního věku a rozvíjení jejich orientace v prostoru.
Výstupy z učení
Na konci kurzu student: • prokáže znalost základních geometrických útvarů v rovině a těles, shodných zobrazení v rovině a základů teorie míry, jako předpokladu rozvíjení matematické pregramotnosti, • dokáže aplikovat osvojené poznatky ve vlastním edukačním působení při rozvíjení geometrických představ dětí, • dokáže formulovat podíl a přínos geometrických představ pro osobnostní rozvoj dítěte předškolního věku.
Osnova
  • Rozvoj smyslového vnímání, přechod od názorného myšlení k myšlení slovně logickému, rozvoj paměti a pozornosti, rozvoj představivosti, to vše se zaměřením na rozvoj geometrických představ a pojmů. Vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Hierarchie pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině. Vztah rovina - prostor. Chápání prostorových vztahů mezi objekty. Poznávání tvarů, jejich specifikace. Poznávání základních těles. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Propedeutika měření. Základní geometrické útvary a jejich vlastnosti. Základní geometrické objekty a geometrické relace. Druhy čar. Geometrická zobrazení, zejména osová souměrnost a posunutí. Praktické činnosti směřující k vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině (vztahy nahoře, dole, před, za, nad, pod, vedle mezi, vlevo, vpravo, uprostřed). Orientace v obrázcích, vnímání vztahu rovina –prostor. Základní geometrické útvary a geometrické relace (shodnost úseček, kolmost a rovnoběžnost přímek). Poznávání tvarů, jejich specifikace (hranaté, kulaté, špičaté, trojúhelník, čtverec, kruh, obdélník). Vytváření koláží z geometrických tvarů podle vzoru a podle vlastní fantazie. Poznávání základních těles. (krychle, válec, koule, kvádr, hranol) a jejich reprezentace. Stavby z krychlí podle vzoru a podle vlastní fantazie. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Symetrie, modelování, práce ve čtvercové síti. Geometrické tvary v reálném světě. Propedeutika měření.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • KUPČÁKOVÁ, Marie. Geometrie ve světě dětí i dospělých. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 109 s. ISBN 80-7041-493-6. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • FRANCOVÁ, Marta, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k základům elementární geometrie : pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 2. opr. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 107 s. ISBN 8021008806. info
Výukové metody
Teoretická příprava, seminář.
Metody hodnocení
Zkouška písemná a ústní. Zkouška zahrnuje obsah disciplín XMAp01, XMAp02.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.

XMAk02 Rozvoj geometrických představ

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Eva Nováková, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XMAk02/01: Pá 22. 10. 16:00–18:50 učebna 32, Pá 5. 11. 14:00–16:50 učebna 32, Pá 19. 11. 8:00–9:50 učebna 32, E. Nováková
Předpoklady
Znalosti v rozsahu předmětu XMAp01.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování této disciplíny bude student mít teoretické znalosti a praktické dovednosti pro vyučování prvotním geometrickým pojmům dětí předškolního věku a rozvíjení jejich orientace v prostoru.
Výstupy z učení
Na konci kurzu student: • prokáže znalost základních geometrických útvarů v rovině a těles, shodných zobrazení v rovině a základů teorie míry, jako předpokladu rozvíjení matematické pregramotnosti, • dokáže aplikovat osvojené poznatky ve vlastním edukačním působení při rozvíjení geometrických představ dětí, • dokáže formulovat podíl a přínos geometrických představ pro osobnostní rozvoj dítěte předškolního věku.
Osnova
  • Rozvoj smyslového vnímání, přechod od názorného myšlení k myšlení slovně logickému, rozvoj paměti a pozornosti, rozvoj představivosti, to vše se zaměřením na rozvoj geometrických představ a pojmů. Vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Hierarchie pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině. Vztah rovina - prostor. Chápání prostorových vztahů mezi objekty. Poznávání tvarů, jejich specifikace. Poznávání základních těles. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Propedeutika měření. Základní geometrické útvary a jejich vlastnosti. Základní geometrické objekty a geometrické relace. Druhy čar. Geometrická zobrazení, zejména osová souměrnost a posunutí. Praktické činnosti směřující k vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině (vztahy nahoře, dole, před, za, nad, pod, vedle mezi, vlevo, vpravo, uprostřed). Orientace v obrázcích, vnímání vztahu rovina –prostor. Základní geometrické útvary a geometrické relace (shodnost úseček, kolmost a rovnoběžnost přímek). Poznávání tvarů, jejich specifikace (hranaté, kulaté, špičaté, trojúhelník, čtverec, kruh, obdélník). Vytváření koláží z geometrických tvarů podle vzoru a podle vlastní fantazie. Poznávání základních těles. (krychle, válec, koule, kvádr, hranol) a jejich reprezentace. Stavby z krychlí podle vzoru a podle vlastní fantazie. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Symetrie, modelování, práce ve čtvercové síti. Geometrické tvary v reálném světě. Propedeutika měření.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • KUPČÁKOVÁ, Marie. Geometrie ve světě dětí i dospělých. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 109 s. ISBN 80-7041-493-6. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • FRANCOVÁ, Marta, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k základům elementární geometrie : pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 2. opr. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 107 s. ISBN 8021008806. info
Výukové metody
Teoretická příprava, seminář.
Metody hodnocení
Zkouška písemná a ústní. Zkouška zahrnuje obsah disciplín XMAp01, XMAp02.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.

XMAk02 Rozvoj geometrických představ

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Eva Nováková, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XMAk02/01: Pá 6. 11. 8:00–10:50 učebna 35, Pá 11. 12. 8:00–10:50 učebna 35, Pá 8. 1. 14:00–15:50 učebna 50, E. Nováková
Předpoklady
Znalosti v rozsahu předmětu XMAp01.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování této disciplíny bude student mít teoretické znalosti a praktické dovednosti pro vyučování prvotním geometrickým pojmům dětí předškolního věku a rozvíjení jejich orientace v prostoru.
Výstupy z učení
Na konci kurzu student: • prokáže znalost základních geometrických útvarů v rovině a těles, shodných zobrazení v rovině a základů teorie míry, jako předpokladu rozvíjení matematické pregramotnosti, • dokáže aplikovat osvojené poznatky ve vlastním edukačním působení při rozvíjení geometrických představ dětí, • dokáže formulovat podíl a přínos geometrických představ pro osobnostní rozvoj dítěte předškolního věku.
Osnova
  • Rozvoj smyslového vnímání, přechod od názorného myšlení k myšlení slovně logickému, rozvoj paměti a pozornosti, rozvoj představivosti, to vše se zaměřením na rozvoj geometrických představ a pojmů. Vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Hierarchie pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině. Vztah rovina - prostor. Chápání prostorových vztahů mezi objekty. Poznávání tvarů, jejich specifikace. Poznávání základních těles. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Propedeutika měření. Základní geometrické útvary a jejich vlastnosti. Základní geometrické objekty a geometrické relace. Druhy čar. Geometrická zobrazení, zejména osová souměrnost a posunutí. Praktické činnosti směřující k vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině (vztahy nahoře, dole, před, za, nad, pod, vedle mezi, vlevo, vpravo, uprostřed). Orientace v obrázcích, vnímání vztahu rovina –prostor. Základní geometrické útvary a geometrické relace (shodnost úseček, kolmost a rovnoběžnost přímek). Poznávání tvarů, jejich specifikace (hranaté, kulaté, špičaté, trojúhelník, čtverec, kruh, obdélník). Vytváření koláží z geometrických tvarů podle vzoru a podle vlastní fantazie. Poznávání základních těles. (krychle, válec, koule, kvádr, hranol) a jejich reprezentace. Stavby z krychlí podle vzoru a podle vlastní fantazie. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Symetrie, modelování, práce ve čtvercové síti. Geometrické tvary v reálném světě. Propedeutika měření.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • KUPČÁKOVÁ, Marie. Geometrie ve světě dětí i dospělých. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 109 s. ISBN 80-7041-493-6. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • FRANCOVÁ, Marta, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k základům elementární geometrie : pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 2. opr. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 107 s. ISBN 8021008806. info
Výukové metody
Teoretická příprava, seminář.
Metody hodnocení
Zkouška písemná a ústní. Zkouška zahrnuje obsah disciplín XMAp01, XMAp02.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.

XMAk02 Rozvoj geometrických představ

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XMAk02/01: Pá 20. 9. 15:00–17:50 učebna 1, Pá 1. 11. 14:00–16:50 učebna 30, Pá 29. 11. 15:00–16:50 učebna 60, E. Nováková
Předpoklady
Znalosti v rozsahu předmětu XMAp01.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování této disciplíny bude student mít teoretické znalosti a praktické dovednosti pro vyučování prvotním geometrickým pojmům dětí předškolního věku a rozvíjení jejich orientace v prostoru.
Výstupy z učení
Na konci kurzu student: • prokáže znalost základních geometrických útvarů v rovině a těles, shodných zobrazení v rovině a základů teorie míry, jako předpokladu rozvíjení matematické pregramotnosti, • dokáže aplikovat osvojené poznatky ve vlastním edukačním působení při rozvíjení geometrických představ dětí, • dokáže formulovat podíl a přínos geometrických představ pro osobnostní rozvoj dítěte předškolního věku.
Osnova
  • Rozvoj smyslového vnímání, přechod od názorného myšlení k myšlení slovně logickému, rozvoj paměti a pozornosti, rozvoj představivosti, to vše se zaměřením na rozvoj geometrických představ a pojmů. Vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Hierarchie pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině. Vztah rovina - prostor. Chápání prostorových vztahů mezi objekty. Poznávání tvarů, jejich specifikace. Poznávání základních těles. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Propedeutika měření. Základní geometrické útvary a jejich vlastnosti. Základní geometrické objekty a geometrické relace. Druhy čar. Geometrická zobrazení, zejména osová souměrnost a posunutí. Praktické činnosti směřující k vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině (vztahy nahoře, dole, před, za, nad, pod, vedle mezi, vlevo, vpravo, uprostřed). Orientace v obrázcích, vnímání vztahu rovina –prostor. Základní geometrické útvary a geometrické relace (shodnost úseček, kolmost a rovnoběžnost přímek). Poznávání tvarů, jejich specifikace (hranaté, kulaté, špičaté, trojúhelník, čtverec, kruh, obdélník). Vytváření koláží z geometrických tvarů podle vzoru a podle vlastní fantazie. Poznávání základních těles. (krychle, válec, koule, kvádr, hranol) a jejich reprezentace. Stavby z krychlí podle vzoru a podle vlastní fantazie. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Symetrie, modelování, práce ve čtvercové síti. Geometrické tvary v reálném světě. Propedeutika měření.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • KUPČÁKOVÁ, Marie. Geometrie ve světě dětí i dospělých. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 109 s. ISBN 80-7041-493-6. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • FRANCOVÁ, Marta, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k základům elementární geometrie : pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 2. opr. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 107 s. ISBN 8021008806. info
Výukové metody
Teoretická příprava, seminář.
Metody hodnocení
Zkouška písemná a ústní. Zkouška zahrnuje obsah disciplín XMAp01, XMAp02.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.

XMAk02 Rozvoj geometrických představ

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XMAk02/01: Pá 5. 10. 8:00–10:50 učebna 1, Pá 2. 11. 8:00–10:50 učebna 1, Pá 14. 12. 12:00–13:50 učebna 5, E. Nováková
Předpoklady
Znalosti v rozsahu předmětu XMAp01.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování této disciplíny bude student mít teoretické znalosti a praktické dovednosti pro vyučování prvotním geometrickým pojmům dětí předškolního věku a rozvíjení jejich orientace v prostoru.
Výstupy z učení
Na konci kurzu student: • prokáže znalost základních geometrických útvarů v rovině a těles, shodných zobrazení v rovině a základů teorie míry, jako předpokladu rozvíjení matematické pregramotnosti, • dokáže aplikovat osvojené poznatky ve vlastním edukačním působení při rozvíjení geometrických představ dětí, • dokáže formulovat podíl a přínos geometrických představ pro osobnostní rozvoj dítěte předškolního věku.
Osnova
  • Rozvoj smyslového vnímání, přechod od názorného myšlení k myšlení slovně logickému, rozvoj paměti a pozornosti, rozvoj představivosti, to vše se zaměřením na rozvoj geometrických představ a pojmů. Vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Hierarchie pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině. Vztah rovina - prostor. Chápání prostorových vztahů mezi objekty. Poznávání tvarů, jejich specifikace. Poznávání základních těles. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Propedeutika měření. Základní geometrické útvary a jejich vlastnosti. Základní geometrické objekty a geometrické relace. Druhy čar. Geometrická zobrazení, zejména osová souměrnost a posunutí. Praktické činnosti směřující k vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině (vztahy nahoře, dole, před, za, nad, pod, vedle mezi, vlevo, vpravo, uprostřed). Orientace v obrázcích, vnímání vztahu rovina –prostor. Základní geometrické útvary a geometrické relace (shodnost úseček, kolmost a rovnoběžnost přímek). Poznávání tvarů, jejich specifikace (hranaté, kulaté, špičaté, trojúhelník, čtverec, kruh, obdélník). Vytváření koláží z geometrických tvarů podle vzoru a podle vlastní fantazie. Poznávání základních těles. (krychle, válec, koule, kvádr, hranol) a jejich reprezentace. Stavby z krychlí podle vzoru a podle vlastní fantazie. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Symetrie, modelování, práce ve čtvercové síti. Geometrické tvary v reálném světě. Propedeutika měření.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • KUPČÁKOVÁ, Marie. Geometrie ve světě dětí i dospělých. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 109 s. ISBN 80-7041-493-6. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • FRANCOVÁ, Marta, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k základům elementární geometrie : pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 2. opr. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 107 s. ISBN 8021008806. info
Výukové metody
Teoretická příprava, seminář.
Metody hodnocení
Zkouška písemná a ústní. Zkouška zahrnuje obsah disciplín XMAp01, XMAp02.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.

XMAk02 Rozvoj geometrických představ

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Eva Nováková, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Znalosti v rozsahu předmětu XMAp01.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování této disciplíny bude student mít teoretické znalosti a praktické dovednosti pro vyučování prvotním geometrickým pojmům dětí předškolního věku a rozvíjení jejich orientace v prostoru.
Výstupy z učení
Na konci kurzu student: • prokáže znalost základních geometrických útvarů v rovině a těles, shodných zobrazení v rovině a základů teorie míry, jako předpokladu rozvíjení matematické pregramotnosti, • dokáže aplikovat osvojené poznatky ve vlastním edukačním působení při rozvíjení geometrických představ dětí, • dokáže formulovat podíl a přínos geometrických představ pro osobnostní rozvoj dítěte předškolního věku.
Osnova
  • Rozvoj smyslového vnímání, přechod od názorného myšlení k myšlení slovně logickému, rozvoj paměti a pozornosti, rozvoj představivosti, to vše se zaměřením na rozvoj geometrických představ a pojmů. Vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Hierarchie pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině. Vztah rovina - prostor. Chápání prostorových vztahů mezi objekty. Poznávání tvarů, jejich specifikace. Poznávání základních těles. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Propedeutika měření. Základní geometrické útvary a jejich vlastnosti. Základní geometrické objekty a geometrické relace. Druhy čar. Geometrická zobrazení, zejména osová souměrnost a posunutí. Praktické činnosti směřující k vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině (vztahy nahoře, dole, před, za, nad, pod, vedle mezi, vlevo, vpravo, uprostřed). Orientace v obrázcích, vnímání vztahu rovina –prostor. Základní geometrické útvary a geometrické relace (shodnost úseček, kolmost a rovnoběžnost přímek). Poznávání tvarů, jejich specifikace (hranaté, kulaté, špičaté, trojúhelník, čtverec, kruh, obdélník). Vytváření koláží z geometrických tvarů podle vzoru a podle vlastní fantazie. Poznávání základních těles. (krychle, válec, koule, kvádr, hranol) a jejich reprezentace. Stavby z krychlí podle vzoru a podle vlastní fantazie. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Symetrie, modelování, práce ve čtvercové síti. Geometrické tvary v reálném světě. Propedeutika měření.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • KUPČÁKOVÁ, Marie. Geometrie ve světě dětí i dospělých. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 109 s. ISBN 80-7041-493-6. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • FRANCOVÁ, Marta, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k základům elementární geometrie : pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 2. opr. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 107 s. ISBN 8021008806. info
Výukové metody
Teoretická příprava, seminář.
Metody hodnocení
Zkouška písemná a ústní. Zkouška zahrnuje obsah disciplín XMAp01, XMAp02.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.

XMAk02 Rozvoj geometrických představ

Pedagogická fakulta
podzim 2017

Předmět se v období podzim 2017 nevypisuje.

Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalosti v rozsahu předmětu XMAp01.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování této disciplíny bude student mít teoretické znalosti a praktické dovednosti pro vyučování prvotním geometrickým pojmům dětí předškolního věku a rozvíjení jejich orientace v prostoru.
Výstupy z učení
Po absolvování této disciplíny bude student mít teoretické znalosti a praktické dovednosti pro vyučování prvotním geometrickým pojmům dětí předškolního věku a rozvíjení jejich orientace v prostoru.
Osnova
  • Rozvoj smyslového vnímání, přechod od názorného myšlení k myšlení slovně logickému, rozvoj paměti a pozornosti, rozvoj představivosti, to vše se zaměřením na rozvoj geometrických představ a pojmů. Vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Hierarchie pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině. Vztah rovina - prostor. Chápání prostorových vztahů mezi objekty. Poznávání tvarů, jejich specifikace. Poznávání základních těles. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Propedeutika měření. Základní geometrické útvary a jejich vlastnosti. Základní geometrické objekty a geometrické relace. Druhy čar. Geometrická zobrazení, zejména osová souměrnost a posunutí. Praktické činnosti směřující k vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině (vztahy nahoře, dole, před, za, nad, pod, vedle mezi, vlevo, vpravo, uprostřed). Orientace v obrázcích, vnímání vztahu rovina –prostor. Základní geometrické útvary a geometrické relace (shodnost úseček, kolmost a rovnoběžnost přímek). Poznávání tvarů, jejich specifikace (hranaté, kulaté, špičaté, trojúhelník, čtverec, kruh, obdélník). Vytváření koláží z geometrických tvarů podle vzoru a podle vlastní fantazie. Poznávání základních těles. (krychle, válec, koule, kvádr, hranol) a jejich reprezentace. Stavby z krychlí podle vzoru a podle vlastní fantazie. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Symetrie, modelování, práce ve čtvercové síti. Geometrické tvary v reálném světě. Propedeutika měření.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • KUPČÁKOVÁ, Marie. Geometrie ve světě dětí i dospělých. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 109 s. ISBN 80-7041-493-6. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • FRANCOVÁ, Marta, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k základům elementární geometrie : pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 2. opr. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 107 s. ISBN 8021008806. info
Výukové metody
Teoretická příprava, seminář.
Metody hodnocení
Zkouška písemná a ústní. Zkouška zahrnuje obsah disciplín XMAp01, XMAp02.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.

XMAk02 Rozvoj geometrických představ

Pedagogická fakulta
podzim 2016

Předmět se v období podzim 2016 nevypisuje.

Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.