ZS1MP_CjR1 Jazykový rozbor 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Žvaková (cvičící)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_CjR1/01: Čt 17:00–17:50 učebna 58, A. Veřmiřovský
ZS1MP_CjR1/02: Čt 19:00–19:50 učebna 64, A. Veřmiřovský
ZS1MP_CjR1/03: Čt 10:00–10:50 učebna 34, K. Žvaková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student se učí aplikovat syntézu poznatků získaných studiem předmětů v předchozích ročnících a využít teoretické znalosti i praktické dovednosti dílčích disciplín (pravopis, hláskosloví, tvarosloví, skladba, nauka o slovní zásobě, tvoření slov, stylistika) při komplexním jazykovém rozboru textu.
Výstupy z učení
Student je schopen aplikovat syntézu poznatků získaných studiem předmětů v předchozích ročnících. Studenti prokazují schopnost aplikovat teoretické znalosti i praktické dovednosti dílčích disciplín (pravopis, hláskosloví, tvarosloví, skladba, nauka o slovní zásobě, tvoření slov, stylistika) při komplexním jazykovém rozboru textu, interpretují textové jednotky ve vztahu ke stylové oblasti, do níž text patří, ke komunikační situaci, v níž text vzniká, popř. ve vztahu k záměru autora textu.
Osnova
  • 1. Text. Členění textu. 2. Text v komunikační situaci. Jazykové prostředky zakotvení textu v komunikační situaci (spojky, částice, odkazovací zájmena). 3. Gramatická stránka textu. Stylistická charakteristika gramatických prostředků v textu. 4. Lexikální prostředky v textu, jejich stylistická charakteristika. Příslušnost textu ke stylové oblasti. 5. Analýza prostředky slovotvorných, jejich frekvence v textu. 6. Souvětí a věta jednoduchá. Rozbor věty jednoduché. Syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Využití syntaktických vztahů jako gramatických prostředků textové návaznosti. Elipsa jako prostředek textové návaznosti. 7. Bezpodměté slovesné konstrukce v češtině. Větné ekvivalenty v češtiny. Stylistická charakteristika bezpodmětých konstrukcí a větných ekvivalentů a jejich funkce v textu.
Literatura
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
  • HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
  • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
Výukové metody
V semináři se provádí aktivní rozbory textů, diskuse o odborných problémech předmětu, prezentuje domácí práce.
Metody hodnocení
Podmínkou ukončení předmětu je adekvátní účast a prezentace samostatné práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021.