GeR_GTZ6 Theoretical Geography

Faculty of Education
Spring 2002
Extent and Intensity
0/0/8. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
RNDr. Jozef Mečiar (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Jozef Mečiar
Department of Geography – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Hana Florková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The Aim of Tuition: The general acquaintance with theoretical geography as developing and systematizing framework of recognition of spatial aspects of comlex developmental relationship of natural, demographical and social sphere. The consesecutive survey of the development of geographical paradigmas and importance of theirs interdisciplinar reverberation by scientific and social practice. The possibilities of application to professional and educational work with the link to second subject of student's approbation and with the concrete direction at the theme of his (hers) diploma work.
Syllabus
  • The Fundamental Themes of Seminars:
  • 1) Theoretical geography as scientific, its importance and probléms
  • 2) Philosiphical bases of geography
  • 3) Metageography, the development of conceptions of geography and its inner structure
  • 4) Paradigmas and methodological problems of geography
  • 5) System theory in geography
  • 6) Ssynergetics
  • 7) Theoretical problems of component geographies
  • 8) Theoretical problems of regional geography
  • 9) Interidisciplinar chracter of geography and its partial disciplines in theory, social practise and education
  • 10) General problems of the didactics of geography in the contemporary school system
  • 11) General principles of the writing of professional geographical works with special regard to diploma works
  • 12) Selected applications to concrete themes of diploma works.
Literature
  • SKOKAN, Ladislav. Úvod do teorie geografie. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 1998, 147 s. ISBN 80-7044-174-7. info
  • SKOKAN, Ladislav. Úvod do teorie geografie. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 1999, 308 s. ISBN 80-7044-229-8. info
  • DEMEK, Jaromír. Teoretická geografie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 221 s. info
  • Gardavský, V., Hampl, M.: Základy teoretické geografie. Praha: SPN 1982.
  • Hampl, M.: Teorie komplexity a diferenciace světa se zvl. zřetelem na diferenciaci geografickou. Praha: UK, 1971.
  • Literatura a prameny uvedené u jednotlivých přednášek a popř. v zadání seminární práce a jednotlivých elaborátů.
  • KUNC, Karel and Ladislav SKOKAN. Globální problémy :(úvod do geoglobalistiky). Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 1999, 186 s. ISBN 80-7044-235-2. info
  • HAMPL, Martin. Realita, společnost a geografická organizace :hledání integrálního řádu. 1. vyd. Praha: DemoArt, 1998, 110 s. ISBN 80-902154-7-5. info
  • MEČIAR, Jozef. Specifičnost geografie a interdisciplinarizace vysokoškolské výuky (The Peculiarity of Geography and the Interdisciplinaritation of the University Teaching). Editoři: Šrámek, R., Němec, I. In Cesty k tvořivé škole. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 1998, p. 404-409. ISBN 80-210-1938-7. info
  • CHALUPA, Petr. Třetí vývojová vlna a její zachycení v přípravě učitelů zeměpisu (The third development wave and its catching in geography teachers preparation). In Evr.dimenze v přípr.učitelů geograf.a ve vyuč.předmětu geogr. Ostrava: Ostravská univerzita, PřF, 1997, p. 57-62. info
  • MEČIAR, Jozef. Využití teoretických problémů regionální geografie ve vysokoškolské výuce (Making use of theoretical problems of regional georaphy in university teaching). In Geografie VIII. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, p. 54-60. ISBN 80-210-1696-5. info
  • HAMPL, Martin. Geografická organizace společnosti a transformační procesy v České republice. 1. vyd. Praha: DemoArt, 1996, 395 s., 1. ISBN 80-902154-2-4. info
  • CHALUPA, Petr. Gradace profesní dráhy učitele (Gradation of a teacher´s professional career). Geografické rozhledy : výuka a popularizace, geografie, ekologická výchova. Praha: Česká geografická společnost, 1996, vol. 5, No 5, p. 159-160. ISSN 1210-3004. info
  • DEMEK, Jaromír. Hlavní trendy v současné geografii. (Main trends in contemporary geography). Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-21-4. info
  • CHALUPA, Petr. Syneretické pojetí sociálně ekonomických procesů, s.139-143 (Syneretic concept of socially economic processes, page 139-43). In Gradace profesní dráhy učitele. 1st ed. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-21-4. info
  • CHALUPA, Petr. K postavení a úloze zeměpisu v učivu základní školy (On the Position and Work of Geography in Basic School Curriculum). Biologie-chemie-zeměpis. 1995, vol. 4, No 4, p. 181-183. ISSN 1201-3349. info
  • CHALUPA, Petr and Koloman IVANIČKA. Synergetický přístup k některým geografickým problémům České a Slovenské republiky : Geografie. 5, Synergetický přístup k některým geografickým problémům České a Slovenské republiky (Variant.). Vyd. 1. Brno: Katedra geografie Pedagogické fakulty Masarykovy university, 1994, 124 s. : i. info
  • CHALUPA, Petr and Koloman IVANIČKA. Synergetický přístup k některým geografickým problémům ČR a SR. (Synergetic approach to some geographical problems in CR and SR). In Synergetický přístup k některým geografickým problémům ČR a. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1994. ISBN 80-210-0537-8. info
  • CHALUPA, Petr. Synergetické pojetí globálních problémů lidstva. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 49 s. ISBN 8021007834. info
  • CHALUPA, Petr and Koloman IVANIČKA. Synergetický vztah sociálněekonomických a populačních procesů. (Synergetic relation between socioeconomic and natality processes). In Synergetický vztah sociálněekonomických a populačních proces. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1993. ISBN 80-210-0783-4. info
  • BAŠOVSKÝ, Oliver and Viliam LAUKO. Úvod do regionálnej geografie. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990, 118 s. ISBN 8008002786. info
  • HAMPL, Martin. Hierarchie reality a studium sociálněgeografických systémů. Praha: Academia, 1989, 76 s. info
  • MEČIAR, Jozef. Objekt geografie a problém vymezení jeho vertikálních hranic. Zprávy Geografického ústavu ČSAV. Brno: Geografický ústav ČSAV, 1988, vol. 25, No 2, p. 15-35. ISSN 0375-6122. info
  • Synergetika a civilizácia. Edited by Koloman Ivanička. 1. vyd. Bratislava: Alfa, 1988, 350 s. info
  • IVANIČKA, Koloman. Základy teórie a metodológie sociekonomickej geografie. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1983, 448 s. info
  • Prognóza ekonomicko-geografických systémov. Edited by Koloman Ivanička. 1. vyd. Bratislava: Alfa, 1980, 275 s. info
  • DEMEK, Jaromír. Teorie a metodologie současné geografie. Brno: Geografický ústav ČSAV, 1978, 137 s. info
  • DEMEK, Jaromír. Úvod do studia geografie. Brno: Geografický ústav ČSAV, 1977, 93 s. info
  • DEMEK, Jaromír. System theory and landscape studies. Brno: Geografický ústav ČSAV, 1974, 200 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář Podmínky pro zápočet: - docházka do seminářů a aktivní účast v diskuzích, - osobní odevzdání a obhájení zadaného elaborátu na požadované úrovni
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Spring 2000.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2002/GeR_GTZ6