SV4BP_HPgS Historie pedagogiky (seminář)

Pedagogická fakulta
jaro 2005
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_HPgS/01: St 13:45–15:20 učebna 33
SV4BP_HPgS/02: Čt 11:05–12:45 učebna 33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět dějin pedagogiky a jejich význam v práci pedagoga. Periodizace vývoje výchovy, školy a pedagogického myšlení. Historickosrovnávací metody. Výchova ve starověkém Řecku a počátky pedagogického myšlení (Platón, Aristoteles ad.). Výchova ve starověkém Římě. Pedagogické koncepce Quintiliana a Augustina. Výchova a škola ve středověku (rytířská výchova, církevní a městské školy, vznik univerzit, Tomáš Akvinský). Renesanční pedagogika (Vittorino da Feltre, F. Rabelais ad.). Pedagogika reformační a protireformační. Jan Amos Komenský - život, dílo a pedagogický systém. Koncepce výchovy J. Locka. Pedagogika 18. století - (Rousseau, Diderot, Basedow, Kant, Franklin ad.). J. H. Pestalozzi - pojetí školy a výchovy. Německá pedagogika 19. století (Herbart, Fröbel, Diesterweg). Ruská a italská pedagogika 19. století (Ušinskij, Tolstoj, Bosco ad.). Anglosaská pedagogika na přelomu 19. a 20. století (Spencer a Dewey). Vývoj českého školství a učitelského vzdělávání. Novodobá česká pedagogika (Ryba, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda ad.). Hlavní směry pedagogiky 20. století (reformismus, experimentální a pragmatická pedagogika, psychologické a sociologické směry, pedagogika existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická ad.). Počátky a vývoj alternativních škol - waldorfské, jenské, montessoriovské, daltonské a freinetovské. Jejich rozvoj v 90. letech u nás.
Osnova
  • Předmět dějin pedagogiky a jejich význam v práci pedagoga. Periodizace vývoje výchovy, školy a pedagogického myšlení. Historickosrovnávací metody. Výchova ve starověkém Řecku a počátky pedagogického myšlení (Platón, Aristoteles ad.). Výchova ve starověkém Římě. Pedagogické koncepce Quintiliana a Augustina. Výchova a škola ve středověku (rytířská výchova, církevní a městské školy, vznik univerzit, Tomáš Akvinský). Renesanční pedagogika (Vittorino da Feltre, F. Rabelais ad.). Pedagogika reformační a protireformační. Jan Amos Komenský - život, dílo a pedagogický systém. Koncepce výchovy J. Locka. Pedagogika 18. století - (Rousseau, Diderot, Basedow, Kant, Franklin ad.). J. H. Pestalozzi - pojetí školy a výchovy. Německá pedagogika 19. století (Herbart, Fröbel, Diesterweg). Ruská a italská pedagogika 19. století (Ušinskij, Tolstoj, Bosco ad.). Anglosaská pedagogika na přelomu 19. a 20. století (Spencer a Dewey). Vývoj českého školství a učitelského vzdělávání. Novodobá česká pedagogika (Ryba, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda ad.). Hlavní směry pedagogiky 20. století (reformismus, experimentální a pragmatická pedagogika, psychologické a sociologické směry, pedagogika existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická ad.). Počátky a vývoj alternativních škol - waldorfské, jenské, montessoriovské, daltonské a freinetovské. Jejich rozvoj v 90. letech u nás.
Literatura
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky. In Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. 4.rozš.vyd. ISBN 80-85931-43-5. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Informace učitele
Podmínkou k udělení zápočtu je vedle aktivní účasti na seminářích připravené vystoupení k vybranému tématu. Optimální forma vystoupení je dramatizace zvoleného tématu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.