SZ7BP_AVT Aplikovaná výpočetní technika

Pedagogická fakulta
jaro 2005
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Pavel Konupčík (cvičící)
Garance
PaedDr. Pavel Konupčík
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Předpoklady
Zápočet z předmětu "Informační technologie I".
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Jiné omezení: Znalost práce na počítači
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchač má hlouběji poznat pedagogické aspekty při využívání moderní vizuální techno-logie v pedagogické praxi. Realizovat přípravu na vyučovací jednotku s využitím didaktic-kých technologií. Jako zdroj informací při přípravě učitele využít Internetu: prostudovat vybrané WWW stránky MŠMT a další s pedagogickou tématikou. Zpracovat kopírováním a střihem videopořad pro výukové účely. Připravit prezentaci realizovanou programem PowerPoint.
Osnova
  • 1/ Didaktická aplikace zpětného projektoru a vizualizéru s využitím jejich příslušen- ství v pedagogické praxi. Možnosti velkoplošné projekce. 2/ Aplikovat diaprojekci a epiprojekci ve vyučovacím procesu. Příprava vhodných podkladů pro projekci. Zhodnotit možnosti digitálního fotoaparátu a jeho využití při práci učitele. 3/ Stanovit využití multimedií při přípravě učitele na vyučování a při sebevzdělání učitele. Ověřit činnost digitálních médií: CD-ROM, DVD. 4/ Seznámit se s didaktickou aplikací multimediálního programu. Zvládnout techniku získávání informací prostřednictvím multimédií a Internetu. Umět pracovat s informačním systémem MU v Brně. Posoudit možnosti využití multimediálních CD ROM titulů ve školní výuce. 5/ Projekce výukového videopořadu, výběr a střih vhodného videopořadu pro výuku. Pedagogické využití videomagnetofonu, televizního přijímače a teletextu při přípravě na výuku a ve výuce. 6/ Záznam pomocí separátní snímací kamery, přepis a střih záznamu z videokamery na videokazetu VHS s uplatněním pedagogických zásad. Možnosti využití videokamery v pedagogické praxi. 7/ Příprava obrazové předlohy pro zpětný projektor, vizualizér, epiprojektor, k vybranému učivu realizovaná na PC. Příprava materiálů pro WWW stránky. 8/ Příprava prezentací k vybranému tématu, jako motivace ve výuce i mimoškolní činnosti realizovaná programem PowerPoint.
Literatura
  • Viz informace učitele
Metody hodnocení
Konzultace, cvičení, zápočet. Požadavky k zápočtu: viz osnova, seminární práce
Informace učitele
Odborná literatura : Konupčík,P. - Kryzan,O. Multimediální cvičení z didaktických technologií.Brno:PdF MU, 2004. Konupčík,P. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno:PdF MU, 2002. Konupčík,P. Cvičení z didaktických technologií. Brno:PdF MU, 2002. Stojan, M. Didaktická a výpočetní technika pro 1. st. ZŠ 1. Brno: PdF MU, 1986. Rambousek, V. aj. Technické výukové prostředky. Praha: SPN, 1989. Kopřiva, J. Videodidaktika. Brno: PdF MU, 1986. Tauš, G. Video. Praha: SNTL, 1990. Stružka, A. Videotechnika v praxi. DT Brno, 1990. Stojan, M. aj. Informační technologie I.díl.Brno: MU, 1993. Hrbáček, J. Základy práce s PC. Brno: MSD, spol.s.o., 2002. Franců, M. Word 6.0 pro Windovs. Brno: MU, 1997. Růžička, O. Word 2000. Brno: CCB s.r.o., 2000. Magera, I. Microsoft PowerPoint 2000 CZ. Brno: CCB s.r.o., 2000. Kukučka, J. Internet. Brno: CCB s.r.o., 2000.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.