SV4BP_HPgS Seminář z historie pedagogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Po 12:50–13:35 učebna 33, Út 14:35–15:20 učebna 33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je provedení komparace a analýzy sociálně pedagogických myslitelů a jejich koncepcí. Výstupními dovednostmi studentů jsou: orientace v historicko společenském kontextu v rámci dějinných epoch lidstva, pochopení základních myšlenek probíraných pedagogů a jejich odkazu, formulace vlastního pohledu na vývoj sociálně pedagogických koncepcí, vymezení a zhodnocení současných teoretických i praktických problémů sociálně pedagogických jevů.
Osnova
  • 1. Historicko-sociální podmíněnost výchovy v antickém Řecku (charakteristika výchovy v tzv. temném období Řecka a v klasickém období - Athény, Sparta). Antičtí řečtí myslitelé o výchově (Sokrates, Platón, Xenofon, Aristoteles, sofisté). Sociální aspekty ve výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, ideály, etiku, díla). 2. Doba helénismu (nové vědní obory, vzdělávací centra, historicko-sociální souvislosti doby, hodnoty stoicismu) a charakteristika výchovy v antickém Římu (znaky výchovy v jednotlivých historických epochách Říma, myšlenky a díla představitelů výchovy Cicero, Seneca, Quintilianus, Plutarchos). Sociální aspekty ve výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, ideály, etiku, díla). 3. Charakteristika výchovy v období raného středověku v Evropě: vliv křesťanských hodnot na výchovu, působení církevních Otců (např. Basileos Veliký, Augustinus Aurelius, Benedikt z Nursie ad.), vzdělanost na dvoře Karla Velikého. Středověký člověk a jeho svět (sociální stratifikace, postavení ženy ve společnosti). 4. Charakteristika výchovy v období vrcholného středověku: znaky scholastiky a její představitelé (Petr Abélard, Tomáš Akvinský), vznik univerzit, působení církevních řádů v oblasti výchovné a vzdělávací péče (františkáni, dominikáni), znaky rytířské kultury. Přínos arabské a židovské kultury na evropskou vzdělanost. 5. Doba reformace a protireformace na pozadí výchovně-vzdělávacích přístupů (sociálně historické aspekty doby, působení lidových kazatelů Jan Hus, přínos Jednoty bratrské, jezuitů a piaristů pro rozvoj české vzdělanosti). Úloha rodiny a volný čas ve středověku. 6. Renesanční myslitelé o výchově, vliv humanismu, společenské a kulturní změny raného novověku (V. de Feltre, Thomas More, Juan Luis Vives, Erasmus Rotterdamský). Renesanční člověk a jeho svět (sociální stratifikace, životní podmínky, postavení ženy ve společnosti). 7. Evropské pedagogické myšlení 17. století (jansenismus, pietismus, puritanismus a jejich představitelé: Wolfgang Ratke, August Hermann Francke, Francis Bacon). Dílo madame de Maintenon. Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského. Barokní člověk a jeho svět (sociální stratifikace, životní podmínky, postavení ženy ve společnosti). 8. Charakteristika společenských změn v osvícenství, sociální stratifikace a životní podmínky v době osvícenství. Pedagogické myšlenky a činnost následujících představitelů osvícenství (Denis Diderot, John Locke) a filantropismu (Johann Bernhard Basedow, Christian Gotthilf Salzmann). 9. Názory a praxe předchůdců tzv. reformní pedagogiky (Jean Jacques Rousseau, Friedrich Fröbel, Lev Nikolajevič Tolstoj, Herbert Spencer). Vliv průmyslové a vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti. 10. Vliv vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti (pedagogické myšlenky a činnost Friedricha Herbarta), utopičtí socialisté (pedagogické myšlenky a činnost Roberta Owena). 11. Názory a praxe českých sociálních a speciálních pedagogů (Karel Slavoj Amerling, Gustav Adolf Lindner, František Bakule, Inocenc Arnošt Bláha, Stanislav Velinský, Přemysl Pitter) 12. Vznik a působení českých škol pokusných, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky (Stanislav Vrána, Karel Žitný, Eduard Štorch, Čeněk Janout, Václav Příhoda, Josef Hendrich, Otakar Chlup). 13. Názory a praxe světových sociálních pedagogů (Johann Heinrich Pestalozzi, Paul Natorp, Paul Barth, Herman Lietz, Herman Nohl, Adolph Diesterweg, Don Bosco, Lev Nikolajevič Tolstoj, Anton Semjonovič Makarenko, Janusz Korczak,) 14. Podstata hnutí nové výchovy a reformní pedagogiky, obecná charakteristika, hlavní směry: pragmatická pedagogika, daltonský plán, waldorfské školy, montessoriovské školy, jenský plán. Představitelé: John Dewey, Rudolf Steiner, Maria Montessori, Peter Petersen, Célestin Freinet, Alexander Sutherland Neill. 15. Poválečná evropská společnost (životní styl, sociální rozdíly, elitářství, postavení ženy ve společnosti, rodina v postmoderní éře, vliv výchovy k evropanství a k multikulturní výchově).
Literatura
  • MAKARENKO, Anton Semenovič. Přednášky o výchově dětí (Obsaž.) : Spisy. 4, Kniha pro rodiče [Makarenko]. info
  • BOSCO, Teresio. Don Bosco. Praha: Portál, 1993, 438 s. ISBN 80-85282-60-7. info
  • OWEN, Robert. Robert Owen a jeho pedagogické názory. Translated by Vladimír Štverák - Jan Blahoslav Kozák. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 179 s. info
  • FRÖBEL, Friedrich. O výchově člověka. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 178 s. info
  • ČAPKOVÁ, Dagmar. Některé základní principy pedagogického myšlení J.A. Komenského. Praha: Academia, 1977, 67 s. URL info
  • MAKARENKO, Anton Semenovič. Začínáme žít : (pedagogická poema. 8. upr. vyd., v LN 1. Praha: Lidové nakladatelství, 1973, 445 s. URL info
  • PESTALOZZI, Johann Heinrich. J. J. Pestalozzi : výbor z pedagogických spisů. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965, 149 s. info
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques. O původu nerovnosti mezi lidmi. Translated by Henriette Taillet-Sedláčková. Praha: Svoboda, 1949, 119 s. URL info
  • BLÁHA, Arnošt Inocenc. Sociologie dětství. 4. vyd. V Brně: Komenium, 1948, 237 s. info
  • BLÁHA, Arnošt Inocenc. Dnešní krise rodinného života. 3. vyd. V Praze: Nakladatelství Edvarda Fastra, 1947, 153 s. URL info
  • VELÍNSKÝ, Stanislav. Individuální základy sociální pedagogiky : pokus o vymezení oboru a úkolu sociální pedagogiky. V Brně: nákladem Společnosti "nových škol", 1927. info
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emil, čili, O vychování. Translated by Antonín Krecar. Vyd. 2., opr. a dopl. V Přerově: nákladem Fr. Bayera a Boh. Smutného, 1907, 454 s. info
  • KOMENSKÝ, Jan Amos. J.A. Komenského Labyrint světa a ráj srdce, to jest, Světlé vymalování, kterak v tom světě a věcech jeho všechněch nic není než matení a motání, kolotání a lopotování, mámení a šalba, bída a tesknost, a naposledy omrzení všeho a zoufání; ale kdož doma v. V Praze: Nákladem Spolku pro vydávání laciných knih českých, 1892. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k ukončení semináře: 75% docházka, zpracování tří vybraných konspektů, aktivní plnění dílčích úkolů během semináře, úspěšné absolvování vědomostního testu (75%)
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=453
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.