SV4BP_PXZS Praxe na základní škole

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Předpoklady
SV4BP_SSO Úvod do soc. pedagogiky (sem.)
- studium odborné literatury - pedagogický deník
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti si zajistí vykonávání povinné praxe dramatické výchovy na jedné z doporučených ZŠ v Brně, nebo na jiné ZŠ v Brně dle vlastního výběru. Po konzultaci s pedagogem třídy, v níž budou studenti praxi vykonávat, si dále připravují lekce dramatické výchovy na zadaná témata a provádí rozbor jednotlivých lekcí. V přípravě dramatických lekcí studenti čerpají ze svých dosavadních zkušeností a z doporučené literatury. Studenti v průběhu praxí pozorují obecné pedagogické jevy, osobnostní a sociální charakteristiky účastníků pedagogického procesu, postoj učitele k žákům a odraz tohoto postoje v chování žáků. Dále mapují prostor pro uplatnění dramatické výchovy. Důležité je osvojit si vedení pedagogického deníku.
Osnova
  • Seznámení se s konkrétní skupinou ZUŠ Domluva na tématech jednotlivých lekcí s pedagogem uvedené skupiny ZUŠ Vykonávání dramatické praxe Vedení pedagogického deníku Přirozená autorita učitele jako smysl výchovy Sebereflexe učitele Znalosti sociální a pedagogické komunikace Kondice učitele a pedagogické dovednosti Empatie učitele vůči žákovi Interakční styl učitele Učitelovo pojetí výuky
Metody hodnocení
Součástí pedagogického deníku jsou: písemně zpracované přípravy jednotlivých lekcí (v případě náslechu zápis z lekce), reflexe Vámi odvedené dram. lekce a návrh další práce na této lekci, nové vyústění
Informace učitele
BLÁHOVÁ,K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 807068-070 9. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : IPOS, 2001. ISBN 8070681586. BUDÍNSKÁ, H. Ať si mohou naše děti ve své škole hrát! Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-0407. DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha : STD, 2001. ISBN 809016604-0. JUDASOVÁ, K. Projekt stavebnice z mnoha dílků. In: Moderní vyučování. Praha, roč. 4, 1998, č. 1, s. 10. ISSN 1211-6858 KAŠOVÁ, J. Projekty. Kroměříž : IUVENTA, 1994. ISBN neuvedeno. KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80-7184-756-9. MACKOVÁ,S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-934. MACHKOVÁ,E. Metodika dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1999. ISBN 80-7068105-5. MACHKOVÁ,E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. MORGANOVÁ, N. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha : IPOS ARTAMA, 2001. ISBN 80-901660-2-4. SVOBODOVÁ, R.: Strukturované drama. In: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9. SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. In: Tvořivá dramatika. Praha : IPOS, 2000, č. 3, s. 11. ISSN 1211-8001. ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládaní agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-689-6. VALENTA, J. Pohledy - Projektová metoda ve škole a za školou. Praha : IPOS ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0. VYBÍRAL, M. Od zkušenosti k poznání. Plzeň : PG Centrum, 1996. ISBN není uvedeno. MU, 2003. ISBN 80-86633-10-1 VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5. WAY,B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1. DVOŘÁKOVÁ, A. Drama ve výchově a divadlo ve výchově. In: Tvořivá dramatika. Praha : ARTAMA, 1997, č. 3. s. 1. ISSN 1211-8001. ERKERT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. KOVALIKOVÁ, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála 1995. ISBN 80-901873-1-5. KOVALČÍKOVÁ, I.; MAJZLANOVÁ, K.; PAVLOVSKÁ, M.; PELÁN, J. Variácie podob výchovné dramatiky. Prešov : LANA, 2003. ISBN 80-9683112-8-3. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : DiFa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-16-0. MACHKOVÁ, E. Drama v anglické škole. Praha : Artama, 1991. ISBN 318/91-02. MARUŠÁK, R. Projekty napříč osnovami. In: Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 2001, č. 3, s. 1. ISSN 1211-8001. MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80 85883 13 9 PAVLOVSKÁ, M.; KROČA, D. Dramatická výchova a divadlo . Brno : CERM, 1999. ISBN 80-7204-110-X. PAVLOVSKÁ, M. Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno : Pedagogická fakulta MU, 2002. ISBN 80-86633-02-0 PAVLOVSKÁ, M.; BENEŠOVÁ, M. Cesta současné školy ke škole tvořivé II. Divadlo ve výchově. Brno : Pedagogická fakulta MU, 2003. ISBN 80-86633-10-1. SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. In: Tvořivá dramatika, 2000,č.3. ŠIMANOVSKÝ, Z.; MARTIN,V. Hry pomáhají s problémy. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-408-0. ULRICHOVÁ, I. Hrajeme si s pohádkami. Praha : Portál, 2000. ISBN 80 7178 355 2 VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-06-4.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.