SZ2MP_FAAV Filmová a audiovizuální výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Patrik Vacek (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
St 10:15–11:50 pracovna doktorandů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 74 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Smyslem kursu je nahlédnout prizmatem pedagogiky na tradičně rozporuplnou oblast filmu a audiovizuální výchovy, podat podněty k zamyšlení se nad využitelností filmu ve výchově a odstranění strachu z práce s filmem ve výuce. Jako součást výchovně-vzdělávacího procesu je tato problematika dlouhodobě poznamenána nezájmem a absencí odborné reflexe. Diskutovány budou zejména vztahy filmu a dalších esteticko-výchovných disciplín. Důraz bude kladen na bezpředsudkové chápání uměleckého i žánrového filmu a poznání možností jeho využití ve výchovně-vzdělávacím procesu. Zohledněny budou nejen estetické faktory audiovizuálního díla a koncept učitele mediálního pedagoga (seznámení se se základními kontexty, nezbytnými pro orientaci ve složitém audio-vizuálním světě, posilování analytických schopností učitele). Předpokládá se zájem studentů o danou problematiku a aktivní účast na semináři, jenž bude doplněn audiovizuálním materiálem, na němž si názorně doložíme příslušné problémové okruhy.
Osnova
  • 1 & 2. Film a audiovizuální kultura jako součást edukační reality. 3 & 4. Tradiční teorie a historiografie vs. Nová filmová historie: možné přístupy k využití filmu v pedagogice. 5 & 6. Klasické obsahy ve filmu, literatuře a výtvarném umění. 7 & 8. Vztah filmu a sociálních věd: dějepis, ZSV, psychologie. 9 & 10. Film, kultura, jazyk a etnikum: multikulturní výchova. 11 & 12. Filmové umění a žánrový film. Závěry a analýza.
Literatura
  • (ed.) Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann a synové, 2004. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-714-0. info
  • ZUSKA, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2001, 132 s. ISBN 8072541943. info
Metody hodnocení
Esej na zvolené a předem konzultované téma v rozsahu min. 5400 znaků (3 normostrany).
Informace učitele
Doplňující literatura:
Jachnin, Boris: Filmová estetická výchova. Vyd. 1. Praha : Filmový ústav, 1968. 66 s.
Smejkal, Zdeněk. Film jako předmět školní výuky. Brno : FF UJEP, 1969. 163 s. (kandidátská disertační práce).
Jones, G.: Killing Monsters Why Children Need Fantasy, Super Heroes, and Make-Believe Violence. New York: Basic Books 2003. ISBN: 0465036961.
Další doporučená časopisecká literatura bude zadávána v průběhu semestru v souvztažnosti s jednotlivými tématy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007.