SZ2MP_KPMP Kultura písemného a mluveného projevu

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Patrik Vacek (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
St 15:30–16:15 pracovna doktorandů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V tematické návaznosti na předměty Pedagogická komunikace a Úvod do pedagogiky si přítomný kurs klade za cíl profilovat a posilovat komunikační dovednosti adeptů učitelské profese. Ačkoli není příprava studentů pedagogických fakult chápána primárně jako vědecká, nelze opomíjet sebereflexivní rozměr výkonu profese a zejména adekvátní přípravy, jejíž integrální součástí by se mělo stát i soustavné posilování komunikačních dovedností (mluvní a zejména psaný projev pedagoga). Smyslem kursu je přispět ke zvýšení písemné kultury studentů prostřednictvím série seminárních úkolů, v nichž budou zastoupeny typické projevy vysokoškolské publikační praxe (recenze odborné literatury, konspekt, abstrakt, koncept bakalářské a magisterské práce, tvorba klíčových slov aj.). Zaměříme se na eliminaci nejčastějších nedostatků v typografické úpravě prací a bibliografických údajů a zohledníme i etiku práce s prameny. Téma kursu koresponduje se situací na západních univerzitách, kde tvoří kursy posilující prezentační a popularizační dovednosti učitele (jakož i každého odborníka) nedílnou součást vysokoškolského kurikula.
Osnova
  • 1. Přehled práce s bibliografickými normami s důrazem na korektní citaci. 2. Estetické a typografické charakteristiky psaného textu. 3. Recenze odborné literatury. 4. Seminární práce jako problém a přínos vysokoškolské výuky. 5. Tvorba konspektů. 6. Abstrakt a tvorba klíčových slov. 7. Struktura bakalářské/diplomové práce. 8. Stylistika a sémantika autorského textu. 9. Řečové akty pedagogické komunikace.
Literatura
  • ŠIMEK, Dušan a Helena KUBÁTOVÁ. Od abstraktu do závěrečné práce : jak psát (a možná i napsat) závěrečnou práci ve společenskovědních oborech. 3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 56 s. ISBN 8024404354. info
  • ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
  • ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
Metody hodnocení
4 drobné písemné práce v průběhu semestru: a) recenze pedagogické publikace v rozsahu max. 3000 zn. b) vzorová seminární práce na libovolné téma týkající se studijního oboru účastníka semináře (min. 5400 zn.) c) tvorba 1 abstraktu a klíčových slov k jednomu článku z oblasti pedagogiky d) autorský text prokazující stylistické a argumentační dovednosti (obecně-kulturní téma) v rozsahu min. 3600 zn. e) Přednesení příspěvku v délce 10 min., jenž bude mít podobu krátkého veřejného (konferenčního) vystoupení a seznámí posluchače se zvoleným problémem (vítáno je využití možností audiovizuální prezentace).
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006.