PdF:SZ9BP_SFPR Specific Models of Prevention - Course Information
SZ9BP_SFPR Specific Models of the Primary Prevention of Sociopathic Events
Faculty of EducationSpring 2006
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Petr Soják, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Timetable
- Wed 12:50–14:30 učebna 33
- Prerequisites (in Czech)
- Vedle získání vlastní sebezkušenosti se zároveň studenti naučí didaktickým dovednostem v daných níže naznačených oblastech pod přímou supervizí lektorů a skupiny.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/25 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je koncipován jako praktický seminář se zaměřením na rozvoj osobnosti sociálního pedagoga v kontinuitě primární prevence sociálně patologických jevů. Cílem předmětu je absolvovat vsechny nastavené moduly a naučit se je vést. S mozností získání akreditovaneho osvědčení MSMT v rámci DVPP.
- Syllabus (in Czech)
- Jedná se o specifickou výuku primární prevence sociálně patologických jevů pro pedagogické profese, vycházející z adlerovské psychologie sounáležitosti, zplnomocnění (posílení) a odvahy. Najdeme v něm i mnohé prvky z tradice kognitivně-behaviorální, která se odráží v přesvědčení, že člověk si více pamatuje to, co dělá, než to, co slyší nebo vidí. Českým podmínkám přizpůsobený kanadský model projektu COPE - Creating Optimal Personal Experiences for Teens (znamenající Vytvářejme pro dospívající příležitosti k co nejpříznivějším zážitkům se sebou a okolím), je možné začlenit do Školního vzdělávacího programu (průřezové téma osobnostní a sociální výchovy), jak ukládá Rámcový vzdělávací program a jedná se o ucelený program sestavený ze šesti navazujících modulů a sledující šest základních cílů: 1. modul Proč se chováme, jak se chováme; cíl: naučit studenty rozpoznávat lidské potřeby a uspokojovat je společensky přijatelným způsobem; prozkoumat, proč se chováme, jak se chováme. 2. modul Sebeúcta; cíl: seznámit studenty s pojmem sebeúcta a naučit je způsoby, jakými lze sebeúctu podpořit. 3. modul Komunikace; cíl: seznámit studenty s účinnými komunikačními dovednostmi. 4. modul Zvládáme konflikty; cíl: naučit účinným a ohleduplným způsobům, jak řešit konflikty tím, že budeme čestně, přímo a otevřeně sdělovat nepříjemné pocity. 5. modul Zvládání zátěže a zlosti; cíl: seznámit studenty s účinnými dovednostmi pro zvládání zátěže a zlosti. 6. modul Vytváříme zdravé vztahy; cíl: pomoci studentům rozvíjet a udržovat rovnováhu mezi zájmy svými a zájmy druhých.
- Literature
- DINKMEYER, Don and Gary D. MCKAY. Efektivní výchova krok za krokem (Přid.) : STEP : efektivní výchova krok za krokem. info
- MCLEOD, Rita. Creating Optimal Personal Experiences for Teens. Praha, 2005. info
- GLASSER, William. Terapie realitou :o uspokojování potřeb a nalézání skutečného vztahu k realitě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 191 s. ISBN 80-7178-493-1. info
- ADLER, Alfred. Psychologie dětí : děti s výchovnými problémy. Translated by Zbyněk Vybíral. 1. vyd. Praha: Práh - Martin Vopěnka, 1994. ISBN 80-85092-22-0. info
- ADLER, Alfred. Umění rozumět :příběh života a nemoci z pohledu individuální psychologie. Praha: Práh, 1993, 131 s. ISBN 80-85809-04-4. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/SZ9BP_SFPR