AJ_NAAL Literatura amerických indiánů

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavla Buchtová (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Hoydenová
Rozvrh
Út 7:55–9:35 učebna 12
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/22, pouze zareg.: 0/22, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/22
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This course is designed to introduce students to contemporary Native American literature. However, since the contemporary works by Native American writers are influenced by Native American oral tradition, we will start the course by reading and discussing some of the tribal myths and traditional narratives (origin stories, trickster tales, ritual poetry). Then we will proceed with contemporary authors, focusing on recurring motifs in Native American literatures, such as survival and renewal, reality and power of dreams, presence of ancestors and the importance of memory.
Osnova
  • Oral tradition: Story of Origin
  • Oral tradition: Trickster stories
  • Oral tradition: Poetry and songs
  • From oral to written
  • Contemporary authors: Louise Erdrich
  • Contemporary authors: Gerald Vizenor
  • Contemporary authors: Sherman Alexie
  • Contemporary authors: Joy Harjo
  • Contemporary authors: N. Scott Momaday
  • Contemporary authors: Thomas King
  • Contemporary authors: Leslie Marmon Silko
Literatura
  • VIZENOR, Gerald. Native American Literature :a brief introduction and anthology. New York: HarperCollins, 1995, xii., 372. ISBN 0-673-46978-6. info
  • VIZENOR, Gerald Robert. Narrative chance :postmodern discourse on native American Indian literatures. Norman: University of Oklahoma Press, 1993, xiii, 223. ISBN 0-8061-2561-6. info
  • KING, Thomas. The truth about stories : a native narrative. Toronto, Ont.: Anansi, 2003, 172 s. ISBN 0887846963. info
Metody hodnocení
Course requirements: 1) 80% attendance 2) A reading journal in which you will record your reactions, questions, and comments on the assigned readings (this would serve as a starting point for class discussions) 3) In-class presentation of a Native American tribe (customs, languages, culture, etc) 4) Essay (3-5 pages)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=54
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, podzim 2010.