OP3BK_PTPD Pedagogická diagnostika

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/2. 10 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická diagnostika je pedagogická disciplína, která se zabývá zjišťováním, posuzováním a hodnocením procesuálních, obsahových a strukturálních aspektů edukačního procesu s cílem optimalizovat tento proces ve prospěch individuálního a sociálního rozvoje dítěte, žáka (studenta). Použitím vhodných metod zjišťuje aktuální stav – stanovuje diagnózu, určuje výchovně vzdělávací strategie a navrhuje pedagogická opatření – stanovuje prognózu. Cílem předmětu je osvojení teoretických základů pedagogické diagnostiky a vytvoření elementárních praktických diagnostických dovedností
Osnova
  • Pedagogická diagnostika jako proces (Základní pojmy, typy, úkoly a cíle diagnostiky, zásady a etapy diagnostického procesu, problémy diagnostické práce, diagnostické kompetence.) Diagnostické metody a techniky (Pozorování, rozhovor, dotazník, test, zkouška, anamnéza, studium pedagogické dokumentace, speciální diagnostické metody.) Konkrétní pedagogická diagnostika (Diagnostika školní zdatnosti, tvorba a využití nestandardizovaného didaktického testu, diagnostika odborné způsobilosti, psychické způsobilosti, speciálních dovedností, profesní orientace, školní třídy, rodinného prostředí, autodiagnostika učitele.)
Metody hodnocení
Vypracování dotazníku nebo didaktického testu pro diagnostuické účely ve vybrané oblasti
Informace učitele
DITTRICH, P. Pedagogicko psychologická diagnostika. Jinočany,1993. HRABAL, V.: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. HRABAL, V.; HRABAL, V.(ml). Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. KALHOUS,Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: PdF UP, 1988. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 2000. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. SVOBODA, M. (ed.): Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum 2001. Studijní distanční texty http://www.ped.muni.cz/wtech/
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.