SC4BK_EKSP Environmentální edukace v sociální pedagogice

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/2. 30 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Teorie a metodika ekologické výchovy a environmentálního vzdělávání v sociální pedagogice, ekopedagogika, regionální učení. Specifika mimoškolní práce s dětmi v oblasti ekologické výchovy, střediska ekologické výchovy, ekologické výukové programy, ICT. Projekty a jejich význam v ekologické výchově. Ekologie a environmentální věda v dimenzi celoživotního vzdělávání. Místní samospráva, neziskové organizace a zájmová sdružení, jejich prezentace a zapojení do environmentálního vzdělávání. Úloha poradenství v ekologické výchově a v environmentálním vzdělávání. Základy managementu v neziskovém sektoru, fundraising.
Osnova
  • 1.Úvod do problematiky environmentálního vzdělávání 2.Teorie a metodika mimoškolní ekologické a environmentální výchovy 3.Projekty a jejich funkce v ekologické a environmentální výchově 4.Ekologie a aspekty zdravého životního stylu 5.Informační a komunikační technologie (ICT) v ekologické a environmentální výchově 6.Pojetí a perspektivy ekologického poradenství 7.Instituce pro environmentálním vzdělávání v ČR 8.Neziskový sektor v environmentálním vzdělávání
Literatura
  • REITSCHMIEDOVÁ, A. Ekologické vzdělávání a výchova pro pracovníky ve státní správě, jejichž působení ovlivňuje terén školy (modul č. 4). Ostrava : VŠB-Technická univerzita, 1996, ISBN 80-7078-513-6.
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
  • JAROŠ, Jaroslav a Jana VOSIČKOVÁ. Vybrané kapitoly z ekologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 69 s. ISBN 80-86039-99-4. info
  • KLEIN, Otakar a Vladimír BENCKO. Ekologie člověka. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 150 s. ISBN 8071844322. info
  • HAJN, Václav. Ekologie člověka. Druhé, doplněné vydání. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1996, 149 stran. ISBN 8070676558. info
  • Ekologie člověka a zdraví. Edited by Otakar Klein - Vladimír Bencko. [1. vyd.]. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996, 189 s. ISBN 80-7078-376-1. info
Metody hodnocení
Příprava vlastního projektu pro ekologickou výchovu a environmentální vzdělávání s možností jeho praktické realizace v místě bydliště ve spolupráci s místní samosprávou, domem ekologické výchovy, popřípadě s některou nestátní ekologickou organizací. Prezentace projektu na semináři. Studium literatury a příprava na test znalostí a ke zkoušce.
Informace učitele
Okruhy ke zkoušce: Úvod do problematiky environmetnálního vzdělávání. Environmentální vzdělávání, ekopedagogika, obsah ekologické a environmentální výchovy, cíle a metody ekologické výŹchoŹvy, regionální učení, zájmová činnost. Teorie a metodika mimoškolní ekologické a environmentální výchovy. Principy ekologické a environmentální výchovy, environmentální osvěta v ČR, osobnostní příprava sociálního pedagoga v obŹlasti ekologické a environmentální výchovy, metody práce v ekologické a environmentální výchově. Projekty a jejich funkce v ekologické a environmentální výchově. Příprava projektu, jeho cíle a obsahová náplň, didaktické zpracování, provedení, zhodnocení, příp. prezentace, práce v týmu, aspekty mezinárodní spolupráce. Ekologie a aspekty zdravého životního stylu . Důvody pro změna konzumního životního stylu, zásady zdravého životního stylu, programy podporující zdraví, šetrný způsob života a trvaŹle udržitelný rozvoj, dobrovolná skromnost. Informační a komunikační technologie (ICT) v ekologické a environmentální výchově. Význam a funkce médií (tištěná média, televize, rozhlas, audio, video), internet, výukové programy. Pojetí a perspektivy ekologického poradenství. Metody získávání informací o situaci a potřebách praxe (dotazník, anketa, rozhovor, akční výzkum), vzdělávací programy, spolupráce s jinými institucemi, kontakt s veřejností. Instituce pro environmentálním vzdělávání v ČR Národní síť středisek a center environmentálního vzdělávání a osvěty PAVUČINA, nabídka výukových programů a aktivit ve volném čase dětí a mládeže. Ekologická hnutí . Ekologičtí aktivisté, nejznámější ekologická hnutí a jejich program (DUHA, Nesehnutí, Greenpeace), Český svaz ochránců přírody. Neziskový sektor v environmentálním vzdělávání . Poslání a pozice neziskových organizací v environmentální osvětě. Typy občanských organizací, jejich vznik, řízení a finanŹcoŹvání. Problematika fundraisingu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.