PdF:SP4BP_SPL2 Specialisation: Speech Th. 2 - Course Information
SP4BP_SPL2 Specialisation: Speech Therapy 2
Faculty of EducationSpring 2007
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Timetable
- Mon 8:50–12:20 učebna 52
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, B-SPD)
- Course objectives
- Specialization Speech therapy 2 LS: Classification of the speech disorders, etiology, symptoms of the communicative disorders and abilities: aphasia, dysphasia, neurotic speech disorders, disorders of the voice of speech: rhinolalia, palatelalia, dyslalia, dysartria, voice disorders, voice hygiene, fluency disorders: balbuties, tumultus sermonis, symptomatic speech disorders, speech therapy intervention, augmentative and alternative communication.
- Syllabus (in Czech)
- Okruhy ke zkoušce: 1. Komunikace charakteristika, verbální, nonverbální komunikace. Komunikační proces, podmínky správného vývoje řeči. 2. Narušená komunikační schopnost, dělení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 3. Poruchy vývoje řeči, dělení poruch vývoje řeči. 4. Opožděný vývoj řeči, etiologie opožděného vývoje řeči. Logopedická intervence u dětí s OVŘ, možnosti ovlivňování vývoje řeči. 5. Vývojová dysfázie specificky narušený vývoj řeči, etiologie, symptomatologie, logopedická intervence u dětí s vývojovou dysfázií. 6. Dyslalie etiologie, projevy, klasifikace. Zásady přístupu při odstraňování dyslalie. Průběh odstranění dyslalie. Navození jednotlivých hlásek. 7. Poruchy hlasu etiologie, projevy, klasifikace. 8. Balbuties charakteristika postižení, současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s koktavostí. 9. Tumultus sermonis etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. 10. Neurotické a psychogenní poruchy řeči etiologie, symptomatologie.Mezioborová spolupráce při poskytované intervenci. 11. Poruchy zvuku řeči huhňavost, její etiologie, projevy, dělení. Péče o osoby s rinolalie. 12. Orofaciální rozštěpy etiologie, klasifikace rozštěpových vad obličeje. 13. Palatolalie etiologie, symptomatologie, klasifikace. Komplexní intervence poskytovaná jedincům s palatolalií. 14. Dysartrie vývojová, získaná. Etiologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s dysartrií v rámci komplexní péče. 15. Afázie etiologie, symptomatologie, klasifikace. Péče o jedince s afázií. 16. Symptomatické poruchy řeči etiologie, intervence poskytovaná jedincům se symptomatickými poruchami řeči. 17. Symptomatické poruchy řeči u dětí s poruchami hybnosti, symptomatické poruchy řeči u jedinců s mentální retardací, symptomatické poruchy řeči u jedinců těžce zrakově postižených (nevidomých). Specifika logopedické intervence u jedinců se symptomatickými poruchami řeči. 18. Specifické poruchy učení, specifické poruchy řeči. Specifický logopedický nález. 19. Augmentativní a alternativní komunikace význam, charakteristika, výhody a nevýhody AAK.
- Literature
- KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.
- KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II., III. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85-931-62-1.
- KÁBELE, F. Rozvíjení řeči u dětí s DMO. In: STEHLÍK, A. Dítě s DMO v rodině. Praha: 1977.
- JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9.
- Assessment methods (in Czech)
- semináře, ukončení ústní zkouškou.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti směru logopedie.
- Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SP4BP_SPL2