SV4BP_ANDP Andragogika (přednáška)

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
St 11:35–12:20 učebna 33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výchova a vzdělávání dospělých (VVD) je významným fenoménem současné doby, vzdělávání úzce souvisí se sociální prací i multikulturní výchovou neboť je důležitým mechanismem, který bývá velmi často významným řešením sociální situace různě znevýhodněných skupin; zahrnuje mimo jiné oblast celoživotního učení, didaktickou teorie vyučování, zásady, metody a formy VVD, výuku dospělých jako komunikační proces, sebevýchovu, sebevzdělávání, volný čas dospělých, dospělý ve volném čase, netradiční didaktické systémy, rekvalifikaci, motivační faktory k učení, distanční studium, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, fenomén stáří, sociální situace seniorů
Osnova
  • Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých, trendy v andragogice Výchova a vzdělávání dospělých (VVD) v kontextu současné společnosti, u nás i ve světě Didaktická teorie vyučování dospělých. Didaktické formy. Didaktické metody. Výuka dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého. Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých. Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase. Rekvalifikace, distanční studium, atd. Stáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, odchod do důchodu, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, Univerzity III. věku, Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích. Nabídka vzdělávacích programů určených dospělým (vězeňství, sociální práce, atd.) Úvod do profesního vzdělávání Vzdělávání dospělých v souvislosti se sociální prací, multikulturní výchovou a sociální pedagogikou
Literatura
  • Psychologie stárnutí. Edited by Ian Stuart-Hamilton - Jiří Krejčí. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-274-2. info
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
  • TOURNIER, Paul. Osamělost mezi lidmi :příčiny a důsledky, východiska a řešení osamělosti. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 1998, 148 s. ISBN 80-85495-15-5. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Pedagogická orientace, odborný čtvrtletník a zpravodaj České pedagogické společnosti. Brno: Česká pedagogická společnost, 1998, č. 3, s. 100-103. ISSN 1211-4669. info
  • RABUŠIC, Ladislav. Česká společnost a senioři. Brno: MU, 1997, 189 s. ISBN 80-952-98-02/58. info
  • RABUŠIC, Ladislav. Česká společnost stárne. 1. vyd. Brno: Georgetown, Masarykova univerzita, 1995, 192 s. Spisy Masarykovy univerzity, Filozofické fakulty. ISBN 80-210-1155-6. info
  • PACOVSKÝ, Vladimír. O stárnutí a stáří. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1990, 135 s. ISBN 80-201-0076-8. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
  • JŮVA, Vladimír. Mimoškolská výchova dospělých. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1986, 118 s. URL info
  • ŠVANCARA, Josef. Psychologie stárnutí a stáří. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 111 s. URL info
  • LÖWE, Hans. Úvod do psychologie učení dospělých. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 325 s. URL info
Metody hodnocení
Zkouška probíhá písemnou formou: Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých. Výchova a vzdělávání dospělých, didaktika andragogiky, vzdělávání dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého. Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých. Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase. Profesní vzdělávání dospělých jako prostředek společenských a hospodářských změn Nové trendy ve výchově a vzdělávání dospělých. Rekvalifikace, distanční studium, celoživotní vzdělávání Stáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, aktivní stáří, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, soužití generací, uplatnění sociálních pedagogů v práci pro seniory Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích, charakteristika dvou systémů vzdělávání dospělých ve vybraných státech
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.