Ze2MP_TOC0 Geografie ve výchově k toleranci

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Rozvrh
St 13:25–15:05 učebna 5a
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Cíle předmětu
Výuka předmětu má za cíl vybavit studujícího základními aktuálními vědomostmi na jejichž základě by byl schopen pěstovat v žácích takové postoje, aby dokázali respektovat skutečnost, že žijeme v multikulturní společnosti.
Osnova
  • 1. Charakteristiky, rozmístění a pestrost (komplexnost) světové kulturní mozaiky.
  • 2. Jak kooperace a konflikty mezi lidmi ovlivňují dělení zemského povrchu a kontrolu nad ním.
  • 3. Jak kultura a zkušenosti lidí ovlivňují vnímání oblastí a regionů.Pojmy : nerovnost - třídní, rasová (existuje všude ve světě spolu s nerovnoměrným rozmístěním moci a bohatství); podobnost / rozdílnost (mezi lidmi existuje řada rozdílů např. etnické, sociální, kulturní... a naopak jsou si lidé podobní v tom, že potřebují lásku, přátelství).
  • 4. Současná etnická diferenciace obyvatelstva světa a související problémy
  • 5. Současná etnická diferenciace obyvatelstva České republiky
  • 6. Etnické aspekty evropské integrace
  • 7. Geografické aspekty integrace enických menšin
Informace učitele
Anděl, J.: Kulturní geografie. Ústí n. Labem: UJEP; 1998. 146 s.
Čeboksarov, N. N.:; Národy, rasy, kultury. Praha: Mladá fronta; 1978; 240 s; 1. vyd.
Chalupa, P.: Geografie obyvatelstva a sídel v přehledu a cvičeních. Brno: PdF MU, 1992. 109 s.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009.