ZS1MP_DTDT Didaktická technologie

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Pavel Konupčík (cvičící)
Garance
PaedDr. Pavel Konupčík
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_DTDT/01: každé sudé úterý 8:50–10:30 učebna 25, P. Konupčík
ZS1MP_DTDT/02: každé liché úterý 8:50–10:30 učebna 25, P. Konupčík
ZS1MP_DTDT/03: každé sudé úterý 10:40–12:20 učebna 25, P. Konupčík
ZS1MP_DTDT/04: každé liché úterý 10:40–12:20 učebna 25, P. Konupčík
ZS1MP_DTDT/05: každou sudou středu 9:45–11:25 učebna 25, P. Konupčík
ZS1MP_DTDT/06: každou lichou středu 9:45–11:25 učebna 25, P. Konupčík
Předpoklady
Znalost práce s počítačem
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Práce učitele se statickou projekcí Internetové multimediální aplikace ve výuce Videosystémy ve škole Internetové multimediální aplikace ve výuce
Osnova
  • Práce učitele se statickou projekcí Příprava podkladů pro projekci zpětným projektorem (makrodiapozitivy, transparenty, průhledné fólie) Příprava materiálů pro projekci vizualizérem (textové materiály, fotografie, drobné trojrozměrné předměty, výstřižky z papíru, textilií, .) Práce s digitálním fotoaparátem (akce školy, dokumentace krizových situací, dokumentace prací žáků, soutěží, ), projekce fotografií Tisk a kopírování materiálů pro projekci (černobílý, barevný, na papír a průhledné fólie) Příprava vyučovací jednotky podporovanou statickou projekcí Internetové multimediální aplikace ve výuce Příprava výuky a školních akcí s využitím vhodných www stránek Vyhledávání informací, zadávání úkolů žákům Začlenění Internetu do vyučovací jednotky Přenos obrazu a zvuku pomocí Internetu, videokonference Informační systém Masarykovy univerzity Školní výukové programy, přehled a zařazení do výuky Videosystémy ve škole Práce s digitální kamerou ve škole i při mimoškolních akcích Úprava záznamu digitální střižnou s využitím didaktických zásad Přepis na kazetu VHS, včlenění videosekvence do vyučovací jednotky Výukové videoprogramy: přehled, katalogy Vlastní návrh vhodné videosekvence Záznam a následný rozbor vyučovací jednotky Tvorba prezentací a agenda ve škole Příprava skenování snímků s pedagogickou tématikou Zvukový záznam školní činnosti digitálním záznamníkem Www kamerka a její možnosti v pedagogickém procesu Sestavení výukové prezentace Řídící software ve školských zařízeních Pedagogický software
Literatura
  • STOJAN, Mojmír a Jiří STRACH. Teorie didaktické techniky pro 1. stupeň ZŠ. In Studijní text. 1986. vyd. Brno: UJEP, 1986, 340 s. ISBN 80-210-0361-8. info
Metody hodnocení
Úkoly (odevzdané 4 protokoly) a ústní (písemná) zkouška (dvě otázky).
Informace učitele
Otázky ke zkoušce z DT /jaro 2009/ ZS1MP_DTDT 1/ Aplikace zpětného projektoru s využitím jeho příslušenství v pedagogické praxi. Zhotovení transparentní (fólie) předlohy - ručně, didaktické zásady při realizaci transparentu. Stínová projekce, transparentní modely s pohyblivými prvky. 2/ Zhotovení transparentní (fólie) předlohy na počítači, vkládání obrázků a textu – sestavení transparentu, didaktické zásady při realizaci transparentu. Projekce zpětným projektorem. 3/ Projekce pomocí vizualizéru. Laserové ukazovátko. Předlohy vhodné pro snímání vizualizé-rem. Podmínky velkoplošné projekce s využitím vizualizéru v pedagogické praxi. Diaprojekce na prvním stupni ZŠ. 4/ Počítačové učebny, hygiena práce u PC, nábytek, monitory. Struktura vyučovací hodiny v učebně. 5/ Interaktivní tabule, základní funkce, ozvučení, software. 6/ Digitální fotografie při práci učitele, výhody. Třídění fotografií, šablony, tisk (Zoner 6). Digitální fotoaparáty, příslušenství, přenos do PC, archivace, papírové fotografie. 7/ Multimediální počítač: zvuk, televize, teletext, CD–ROM, DVD, interaktivní výukové a zábavné programy. Herní výchovné prvky. Využití MM počítače v učitelské praxi. Nelegální software. 8/ Práce s Internetem ve škole, informace získané prostřednictvím Internetu. Obsah některých www stránek vhodných pro učitele a děti. Dětské servery. 9/ Informační systém Masarykovy univerzity. Strojový překlad Internetových stránek, nebo textů z angličtiny. Ochrana počítače před viry. Počítačová kriminalita. 10/ Návrh osnovy vyučovací hodiny s využitím Internetu. Výběr vhodných úkolů pro žáky z www stránek. Příprava školních výletů, exkurzí, nebo jiných školních akcí pomocí informací z Internetu. Využití internetových map a serverů. 11/ Realizace spojení obrazem, zvukem a on-line posílání zpráv po Internetu (videokonference). Vyučování pomocí Internetu. Skype. 12/ Projekce výukového videopořadu, výběr vhodného videopořadu pro výuku. Pedagogické využití videomagnetofonu, televizního přijímače a teletextu při přípravě na výuku a ve výuce. 13/ Záznam obrazu a zvuku snímací kamerou. Přepis a střih záznamu z videokamery na kazetu VHS s uplatněním pedagogických zásad. Metodický postup záznamu kamerou v pedagogické praxi. Didaktické chyby při záznamu činnosti dětí. 14/ Využití digitální videokamery s možností digitálního střihu v pedagogické praxi. Ukládání záznamu do PC, editace videosekvencí (software Studio 9) a export na vybrané médium. Návrh scénáře činností dětí s využitím videokamery. 15/ Další možnosti počítače ve škole i mimo školní prostředí. Funkce vybraných periferií počítače. Využití periferií v pedagogické praxi. (tiskárny, skenery, www kamery, mobilní telefon, audio záznamník, ….). 16/ Záznam zvuku do počítače (software Audacity) pomocí mikrofonu nebo analogového záznamníku. Editace zaznamenaného zvuku. Archivace a export zvuku na vybrané médium (zvukové digitální formáty). Využití záznamu zvuku v pedagogické praxi. 17/ Příprava prezentací k vybranému tématu, škola - pracoviště, jako motivace ve výuce i mimoškolní činnosti realizované programem PowerPoint. Sestavení jednotlivých snímků s využitím vhodných periferií počítače. 18/ Řídící software ve školských zařízeních, v počítačových učebnách. Pedagogický software pro vedení školy a pro práci učitele. Literatura: Konupčík, Pavel - Kryzan, Otto. Multimediální cvičení z didaktických technologií. 2. vyd. PdF MU v Brně, 2006. info (Stránky katedry) Konupčík, P. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: MU, 2002. Konupčík, P. Cvičení z didaktických technologií. Brno: MU, 2002. STOJAN, M., STRACH, J. Teorie didaktické techniky pro 1. stupeň ZŠ. Brno: PdF MU, 1986. STOJAN, M. Didaktická a výpočetní technika pro 1. st. ZŠ 1. Brno: PdF MU, 1986. RAMBOUSEK,V. A KOL. Technické výukové prostředky. Praha: SPN, 1989. KOPŘIVA, J. Videodidaktika. Brno: PdF MU, 1986. TAUŠ, G. Video. Praha: SNTL, 1990. STRUŽKA, A. Videotechnika v praxi. Brno: PDF MU, 1990. STOJAN, M. A KOL. Informační technologie I. díl. Brno: Masarykova univerzita, 1993. HRBÁČEK, J. Základy práce s PC. Brno: MSD s.r.o., 2002. FRANCŮ,M. Word 6.0 pro Windows. Brno: Masarykova univerzita,1997. SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování: náměty pro práci dětí s počítačem. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. Kolektiv autorů. Vzdělávací program Obecná škola. 4., upravené vyd. Praha: Portál, 1996. 272 s. ISBN 80-7178-106-1. Kolektiv autorů. Vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996. 280 s. ISBN 80-7168-337-X. ŠVANCAR, R. Cestou prvních počítačů. Učitelské noviny, leden 2002, roč. 105, č. 2, s. 8-9. ŠVANCAR, R. Balíček zadarmo za třicet tisíc. Učitelské noviny, leden 2002, roč. 105, č. 3, s. 8-9.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Dobrá znalost práce s počítačem.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.