Bi1BK_PEST Přírodní školní zahrady, pěstitelství, chovatelství

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Ing. Dana Křivánková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Dana Křivánková
Předpoklady
Student má platné očkování proti tetanu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu ( princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je v praktických cvičeních si ověřit schopnost orientovat se v pojmech a dovednostech z pěstitelství a chovatelství pro potřeby učitele v základním vzdělávání. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: V biotopové zahradě s biologickým hospodařením si studenti vyzkouší různé metody, vhodné pro zakládání, údržbu a ošetřování přírodních školních zahrad a založení a ošetřování chovů, vhodných pro kontaktní výuku na 1. st. , jako prevenci před zoofobiemi. Porozumí poznatkům z pohledu pěstování a chovů, které pomáhají k pochopení souvislostí v oblasti: výživa - příjem potravy, pohyb a zdravý vývoj jedince zdravotnictví – život v přírodě – vznik a prevence alergií a nemocí Bio zemědělství – výroba zdravých potravin a zdravá výživa člověka. Kurz je rozšiřujícím předmětem, který se zaměřuje na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní, na odborné informace, metody a formy práce, které jsou pro žáky zajímavé. Bude vyučován v blocích. Je jedním z předmětů specializace.
Osnova
  • Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti – poznatky o biologickém hospodaření, permakultuře a významu kontaktní výuky v souvislosti s chovy na ZŠ. 1. Práce s informacemi: multimédia, internet, knihovny, časopisy, sbírky aj. 2. Pozorování a pokusy ve školní zahradě k pochopení a procvičení základních pojmů - nácvik dovedností pro údržbu a ošetřování školních zahrad. 3. Kontaktní výuka – modelové chovy vzdělávacích zařízení 4. Vlastní projekt Den Země (pěstování a chovy) - přímá práce s žáky pod vedením odborníka.
Literatura
  • KLIKOVÁ, Gabriela a Zuzana PAVELKOVÁ. Pěstujeme bylinky. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2007, 110 s. ISBN 9788024719023. info
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. ISBN 808617946X. info
  • KLIKOVÁ, Gabriela. Biozahrada. 1. vyd. Praha: Zemědělské nakladatelství Brázda, 1992, 383 s. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktické činnosti, e-learning,prezentace u žáků, skupimový projekt, skupinová diskuse
Metody hodnocení
aktivní účast na blokové výuce, skupinový projekt
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012.