SC4BK_PsIV Techniky psychologického a interakčního výcviku

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/1. 10 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
Absolvování základních psychologických disciplín
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty s možnostmi aplikace technik sociálně psychologického výcviku v pedagogické praxi. Informuje (s prvky demonstrace) o technikách interakčních cvičení (etudy, řešení modelových problémových situací, psychodrama, sociodrama, psychohry ap.) Podává základní informace o povaze řešitelské skupiny a klimatu v ní. O principech činnosti výcvikové skupiny o způsovech a technikách zpětné vazby v řešitelské skupině atd. Soustřeďuje se na psychologické aspekty kultivace sociálních dovedností (percepčních, interakčních, komunuikačních) a dovedností vztahujících se k pedagogické praxi studentů.
Osnova
  • Cílem předmětu je seznámení se základy teorie sociálně-psychologického výcviku, získání způsobilosti připravit a realizovat dílčí techniky interakčního výcviku v práci manažera a v praktickém cvičení získat náhled na vlastní interakční dovednosti (percepční, komunikační,organizační) a sociální rysy ovlivňující vztahy k lidem a osobní interakční styl. I.část: příprava na cvičení (teoretická východiska „IV“; zásady práce s výcvikovou skupinou) II. část cvičení (interakční etudy; modelové situace) Okruhy ke kolokviu: (kolokvium): aktivní absolvování cvičení; zpracování přípravy na IV a sebereflektivního záznamu z výcviku.
Literatura
  • HORKÁ, Hana a Jaroslav ŘEZÁČ. Rozvíjení pedagogicko-psychologických dovedností v rámci profesních praktik. In Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. 1. vyd. Brno: Paido, 2000, s. 51-82. ISBN 80-85931-87-7. info
  • ŠVEC, Vlastimil a Jaroslav ŘEZÁČ. Od sebeotevření k seberflexi. 1. vyd. Košice-Herlany, 1999, 4 s. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. K problému rozvíjení sebereflektivní kompetence v rámci interakčních cvičení. Pedagogická orientace. Brno, 1997, roč. 1997, č. 4, s. 12-18. info
  • REZÁČ, Jaroslav a Ivan ŠMAHEL. Psychologická praktika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. učební texty. ISBN 80-210-1456-3. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav a kolektiv. Zpětná vazba jako aktivitující a facilitující faktor interakčního učení. 1. vyd. Brno, 1994, 7 s. ISBN dodám. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální klíma ve školní třídě. In Applied Social Sciences in Teacher Education. Aplikované společenské vědy v přípravě učitelů. 1. vyd. Brno, 1988, s. 99-106. Paido. ISBN 80-85931-59-1. info
Výukové metody
I.část: příprava na cvičení (teoretická východiska „IV“; zásady práce s výcvikovou skupinou) II. část cvičení (interakční etudy; modelové situace)
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace
Informace učitele
BERNE, E.: Jak si lidé hrají. Praha, Svoboda 197O. ČÁP, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996.; ČÁP,J.: Psychologie výchovy a vyučování. UK Praha 1993. str.: 998 (Formativní působení činností) LEMAN, K.: Sourozenecké konstelace. Praha, Portál, 1997. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 199O. MAREŠ,J.: Interakce učitel-žáci ve zjednodušeném modelu hromadného vyučování. Pedagogika, 1975,5,s.617-628. MAREŠ, J.: Interakce učitel-žáci v hodinách začínajících učitelů. Pedagogický výzkum, 1977, č. 12, s. 127-14O. PLAŇAVA,I.: Jak (to) spolu mluvíme. MU Brno 1992. ŘEZÁČ, J.: Sociální psychologie. Brno, Paido 1998. ISBN 80-85931-48-6 SVATOŠ,T.: Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě. Pedagogika 1/95, s.64-70. ŠMAHEL, I., ŘEZÁČ, J.: Psychologická praktika I. Pdf MU Brno 1996. VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV 1999. ISBN 80-85866-40-4.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.