AJB_QUIN Queer identita v literatuře a filmu

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/1/0. 1 hodina. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavla Buchtová (cvičící)
Mgr. Jaroslav Izavčuk (cvičící)
Garance
PhDr. Irena Přibylová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course is designed to provide students with an understanding of the development, history and current state of Gay, Lesbian, Bisexual, Transgender and Queer culture in the United States and the Queer and Cool culture in the United Kingdom. The main body of the course is divided into two modules, with each module focusing on a queer or cool literary piece of work and queer or cool film either in the States or Britain. The first session of the module focuses on British queer/cool culture and the second session on the American queer culture. A movie and a work of literature (novel, short story, drama) that deals with the module's theme will be examined. During both session the socio-historical and cultural aspects of the issue at hand in the US and UK will be addressed.
Osnova
  • 1. Introduction to Cool and Queer issues in Britain.
  • 2. Analysis of the play Closer (2004)
  • 3. Analysis of the film Breakfast on Pluto (2005)
Literatura
  • BUTLER, Judith. Undoing gender. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2004, viii, 273. ISBN 0415969239. info
  • BUTLER, Judith. Gender trouble : feminism and the subversion of identity. New York: Routledge, 1999, xxxiii, 22. ISBN 0415924995. info
Výukové metody
analyse, interpret and discuss set films and texts, describe, explain and discuss the major themes, motifs in the set works
Metody hodnocení
(1) An in-class credit test given during the exam period. This exam will cover all the readings and videos as well as material presented in the seminar. The test will account for 20% of the final mark. (2) An essay. Each student will write an essay based on one of the presented works. This essay will account for 30% of the final mark.(3) Seminar participation and attendance will account for 50% of the final mark.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 2 odpolední bloky, v pondělí 14.2. a pátek 13.5. 14 - 19 hod.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/AJB_QUIN