DCJDR_IFVV Filozofie výchovných a vdělávacích teorií

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc. (přednášející), doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout doktorandům vhled do vývoje a současného stavu filozofie výchovy a vzdělávacích teorií tak, aby získali přehled o jejich vlivu na pedagogickou praxi.
Osnova
  • Cílem předmětu je poskytnout doktorandům vhled do vývoje a současného stavu filozofie výchovy a vzdělávacích teorií tak, aby získali přehled o jejich vlivu na pedagogickou praxi. Tematické okruhy: •Dosavadní vývoj filozofických teorií výchovy a pojetí člověka do konce 20. století. •Metodologické přístupy k členění aktuálních teorií filozofie výchovy. •Tradiční a současné paradigma moderní a postmoderní výchovy (Sókrates, Komenský, Gadamer, Ricoeur, Austin). •Pojetí a smysl duchovědné pedagogiky. •Ideologické vlivy na filozofii výchovy: (neo)tomismus, marxismus. •Filozofie výchovy v experimentální a pragmatické pedagogice. •Současné pojetí – inovativní konstruktivismus, humanistické pojetí výchovy. •Kognitivní a metakognitivní teorie učení jako rámec výchovných pojetí.
Literatura
    doporučená literatura
  • Bertrand, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
  • časopis Philosophy of Education. Praha: PedF UK
  • Palouš, Radim. Komenského Boží svět. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 142 s. ISBN 80-04-25615-5.
  • Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava : Amosium servis, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-8.
  • Komenský, J. A.. Všeobecná porada o nápravě věcí lidských. Praha,
  • Pešková, J. Já, člověk. Praha: SPN, 1992.
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zápočet: ústní rozprava. Studenti předloží seminární práci na vybrané téma s aplikačním dosahem pro pedagogickou praxi.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.