OP3BK_DKP Komparativní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/10. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Předpoklady
Předpoklady absolvování předmětu: - 75 % účast - zpracování eseje na zadané téma.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 180 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/180, pouze zareg.: 0/180
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu pro studenty jsou: Vymezit funkci Srovnávací pedagogiky jako výzkumné metody Definovat Srovnávací pedagogiku jako vìdeckou disciplínu zabývající se srovnáváním vzdìlávacích systémù nebo jejich èástí ve dvou nebo více zemích Posoudit kvalitu moderní Srovnávací pedaogiky jako oblasti výzkumných aktivit zamìøených na shromažïování poznatkù o vzdìlávání v rùzných zemích.
Osnova
  • 1. Zdroje srovnávací pedagogiky 2. Předmět, funkce a význam srovnávací pedagogiky 3. Metodologie srovnávací pedagogiky 4. Vývoj českého vzdělávacího systému 5. Alternativní a inovativní školy v ČR a ve světě 6. Vzdělávací sytém ČR - východisko komparace 7. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR "Bílá kniha" - základní rysy 8. Kurikulum v mezinárodním pohledu 9.Správa a řízení škol v mezinárodní perspektivě 10.Komparace vybraných oblastí vzdělávání
Literatura
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
Výukové metody
Konzultace Diskuse Domácí samostudium
Metody hodnocení
hromadné konzultace, esej v rozsahu 2 - 3 stránek formátu A4 (prokázat pochopení podstaty, možností a smyslu komparativní pedagogiky pro učitele praktického vyučování. témata prací budou upřesněna na 1. konzultaci.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.