TE2BP_SVP Svět práce

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (přednášející)
Ing. Lucie Homolová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 7:30–9:10 učebna 41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základních schopnosti a dovednosti využívat vědomosti z oblasti techniky jako složky lidské kultury a z oblasti základního technického vzdělávání v systému společenské praxe. Získat schopnost předávat kvalifikované informace v oblasti volby povolání včetně přípravy odborných materiálů, exkurzí a besed.
Osnova
  • 1. Profesní orientace v systému vzdělávání. (Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací program, aktuální dokumenty).
  • 2. Uplatnění ve světě práce, rekvalifikace, celoživotní vzdělávání. (Současná situace, budoucnost v rámci EU, regionální problémy.)
  • 3. Kvalifikovaná informace pro volbu vzdělávání a povolání. (Zdroje, hodnota, rozsah, úroveň.)
  • 4. Exkurze jako specifická vyučovací forma. (Příprava exkurze pro konkrétní školu v konkrétních podmínkách s daným cílem.)
  • 5. Pedagogická diagnostika pro oblast volby profese. (Sebehodnocení, zájmy, schopnosti, osobní vlastnosti, kvalifikační, osobnostní a zdravotní předpoklady.)
  • 6. Poradenské služby a jejich využívání (kariérové poradenství). (Výchovný poradce, školní psycholog, úřad práce, jiné instituce, rozhodování, vstup do světa práce.)
  • 7. Střední školy. (Přehled, požadavky, perspektivy.)
  • 8. Učební obory. (Řemesla, mozaika profesí, požadavky, náplň a perspektiva profesí, rekvalifikace, uplatnění v rámci regionu i EU.)
  • 9. Abeceda drobného podnikání. (Organizace, systém, předpoklady, formy.)
  • 10. Podnikatelský záměr, marketing. (Problémy a perspektivy podnikání.)
Literatura
  • HLAĎO, P. Svět práce a volba povolání : učební text pro učitele. E-learning KTeIV. Brno: Katedra technické a informační výchovy Masarykovy univerzity, 2008, 117 s. URL info
  • HLAĎO, P. Volba povolání (2. část) : Internetové zdroje informací pro žáky a učitele. Moderní vyučování. Kladno: Aisis, 2008, roč. 12. ročník, 6/2008, s. 9–10. ISSN 1211-6858. URL info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ - základní dílo. základní dílo. Praha: Raabe, 2007, 150 s. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Profesní orientace žáků. In STŘELEC, S. Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: Masarykova Univerzita, 2005, s. 165-176. studie. ISBN 80-210-3687-7. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Rámcový vzdělávací program a profesní orientace na základních školách. In Trendy technického vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, s. 41-44. ISBN 80-7220-182-4. info
Výukové metody
Přednáška, studium základních pedagogických dokumentů i odborné literatury.
Metody hodnocení
Prezentace zadaného tématu před seminární skupinou, aktivní účast na výuce (min. 80%), zkouška z odborných teoretických znalostí - viz sylabus.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.