PdF:PdDR_TRV Teorie rodinné výchovy - Informace o předmětu
PdDR_TRV Teorie rodinné výchovy
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby studenti pochopili rodinnou výchovu v širším vzdělávacím a výchovném kontextu, a to v návaznosti na předmět Soudobé otázky teorie výchovy. Důraz klade na rozvoj pedagogického myšlení studentů.
- Osnova
- Biologické základy rodičovského a partnerského chování, kulturní vlivy formující rodinu, rodinná síť a rodinná koncepce sociální společnosti. Význam rodinného prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte; materiální (ekonomické) faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí, psychologicko-demografické faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí, kulturně-pedagogické faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí. Východiska (strategie) rodinné výchovy. Rodiče a členové rodiny jako vychovatelé. Specifické znaky výchovné role otce, matky, sourozenců a prarodičů. Edukační podstata a prostředky citového a rozumového rozvoje dítěte v předškolním a školním věku; rozvíjení dětské fantazie a tvořivosti, dětská hra a hračka. Příprava dítěte na školu, úkoly a prostředky rodinné výchovy dítěte v období jeho školní docházky. Problémy spolupráce rodičů s učiteli, školy s rodinou.
- Literatura
- Výukové metody
- Samostudium, konzultace
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní Připravit esej na některé z obsahových témat v rozsahu do 10 stran (vycházející z odborné literatury, s těžištěm v reflexi vlastních názorů na vybrané téma). Odevzdat (zaslat) přednášejícímu (garantovi) předmětu nejméně týden před zkouškou.
- Informace učitele
- BŮŽEK, A.; MACHALÍK, J. Informatorium nejen o právech dítěte. Olomouc : UP, 2000. ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. DeSINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha : Portál, 1994. KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha : SPN, 1958. LANGMEIER, J.; MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha : SPN, 1974. LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha : Portál, 1997. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : SPN, 1992. MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha : Avicenum, 1986. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Slon 1993. MOŽNÝ, I. Moderní rodina. Brno : Blok, 1990. MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Brno : Blok, 1990. SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Praha : Práh, 1994. SMRČKA, F. a kol. ABC rodinné výchovy. Praha : SPN, 1969-1972. SOBOTKOVÁ, J. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2001. STŘELEC, S. a kol. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha : Fortuna, 1992. ŠTECH, S. Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Čs. psychologie, 1997, XLI, č. 6, s. 487.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/PdDR_TRV