SZ9BP_PLAN Plánování zaměřené na člověka a jeho využití ve škole

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ9BP_PLAN/01: So 8. 3. 8:25–12:50 učebna 33, So 5. 4. 8:25–12:50 učebna 33, So 3. 5. 8:25–12:50 učebna 33, T. Čech
SZ9BP_PLAN/02: So 8. 3. 13:00–17:25 učebna 33, So 5. 4. 13:00–17:25 učebna 33, So 3. 5. 13:00–17:25 učebna 33, T. Čech
Předpoklady
Předmět je koncipován jako volitelný a primnárně určen studentům oborů, kteří se ve svém práci mohou setkávat s integrovanými dětmi se specifickými potřebami (Sociální pedagogika, Učitelství pro 1. stupeň, Učitelství pro mateřské školy). Předpokladem pro jeho ukončení je vypracování plánu zaměřeného na člověka pro konkrétního dospívajícího jedince se zdravotním postižením.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na metodu plánování zaměřenou na člověka a další aspekty úspěšné integrace / inkluze zdravotně postiženého jedince.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- rozumět aspektům integrace zdravotně psotižených jedinců;
- vymezit a využít různé metody podporující úspěšnou integraci;
- koncipovat vlastní plán zaměřený na člověka.
Osnova
  • Při realizaci inkluzívního vzdělávání často není věnována dostatečná pozornost sociálnímu aspektu začleňování. K metodám, které byly vyvinuty právě pro podporu tohoto aspektu, patří i nástroje Na člověka zaměřených přístupů, a to Profil na jednu stránku, Kruh přátel atd.
  • Profil na jednu stránku je poměrně jednoduchá metoda, která může pomoci zásadním způsobem změnit náhled na dítě tím, že představuje jeho silné stránky a rozvoj staví na nich. Na jedné stránce je dítě nejen pozitivně představeno, ale také jsou uvedeny nejdůležitější věci, osoby, předměty, okolnosti, zvyky, které jsou pro dítě důležité z jeho pohledu a neměly by být ve škole přehlíženy. Poznání těchto pro dítě důležitých věcí může pomoci pedagogickým pracovníkům například s jeho motivací.
  • Další část profilu je souborem konkrétních rad a návodů, jak dítě ve škole co nejlépe podpořit. Mnoho těchto důležitých údajů zůstává pedagogickým pracovníkům „utajeno“ prostě jen proto, že se na ně neptají těch, kterým na dítěti nejvíc záleží a nejlépe ho znají, tj. jeho rodičů. Tvorba profilu je velmi dobrou šancí „dát hlavy dohromady“ a vytvořit materiál, který na jedné stránce jednoduchým jazykem shrnuje to potřebné, co by měli lidé o konkrétním dítěti co nejdřív vědět.
  • Kruh přátel je metoda, které se využívá pro řešení každodenních situací ve třídě na základě aktivního zapojení spolužáků začleněného dítěte. Role pedagogického pracovníka je kroužek podpořit při vzniku, dojednat pravidla a zpočátku kroužek vést. Následná činnost není dále pedagogem organizována. Metody Path a Maps pomáhají pedagogům uvědomit si, kam mohou třídu vést.
  • Osnova předmětu:
  • 1. Plánování zaměřené na člověka – východiska, smysl, cíle, kořeny
  • 2. Inkluzívní vzdělávání a sociální začlenění
  • 3.Týmová práce, význam spolupráce speciálních pedagogů při začleňování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol
  • 4.Individuální plánování s využitím nástrojů Plánování zaměřených na člověka
  • 5. Profil na jednu stránku – tvorba, využití
  • 6. Kroužek přátel jako podpora sociální interakce ve třídě
  • 7. Metody Path a MAPs
Literatura
    povinná literatura
  • SANDERSON, H.; SMITH, S.; WILSON, L. Profil na jednu stránku ve škole. Praha : Rytmus 2012. ISBN 978-80-903598-8-8.
    neurčeno
  • Kvalita v praxi. Dostupné na: http://www.kvalitavpraxi.cz/odborne-clanky.html
Výukové metody
Bloková výuka s aktivní účastí studenta, podílejícího se na přípravě plánu zaměřeného na člověka. Interakce s jedinci se zdravotním postižením.
Metody hodnocení
Pro udělení zápočtu student musí vypracovat plán zamřený na člověka pro konkrétního jedince v praxi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/SZ9BP_PLAN