CJKMS_DLV Didaktika literární výchovy pro učitele mateřských škol

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
8 hodin. 8 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 20. 3. 9:20–12:50 učebna 5, Pá 24. 4. 13:55–17:25 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studentům budou nejprve představeny nezbytné obecné teoretické základy a východiska výuky literární výchovy, a to jak v kontextu současného kurikula pro předškolní vzdělávání, tak v souvislosti s novými trendy v didaktice literární výchovy. Studenti si aktivní osvojí tradiční a méně tradiční, především tvořivé, metody práce s literaturou ve vztahu k dětem předškolního věku tak, aby sami podle těchto modelů a získané metodologie dokázali zprostředkovávat kontakt předškolního dítěte s literárním dílem.
Osnova
  • 1.Výchova předčtenáře v kontextu současného kurikula: rozvíjení klíčových kompetencí v rámci literární výchovy, obecné typy literárněvýchovného působení v mateřské škole. 2.Základní teoretická východiska literární výchovy, návaznost literárněvýchovného působení v mateřské a základní škole. 3.Přípravná interpretace literárního textu 4.Samostatná interpretační práce 5.Dílčí didaktická interpretace textu při práci s dětmi předškolního věku I 6.Efektivní interpretační metody pro práci s epickým textem 7.Dílčí didaktická interpretace textu při práci s dětmi předškolního věku II 8.Efektivní interpretační metody pro práci s lyrickým textem
Literatura
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 79 s. ISBN 8021038608. info
  • MIŠURCOVÁ, Věra a Marie SEVEROVÁ. Děti, hry a umění. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1997, 195 s. ISBN 80-85866-18-8. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 103 s. ISBN 80-85865-40-8. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 80-85865-41-6. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. 2. rozš. vyd. Praha: Albatros, 1987, 111 s. URL info
  • KÁDNEROVÁ, Božena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: SPN, 1982, 111 s. info
Výukové metody
Jádrem výukových hodin bude seznámení s tradičními a méně tradičními, především tvořivými, metodami práce s literaturou s dětmi předškolního věku. Průběžně budou zařazovány dílčí praktické ukázky a příklady. Studenti si budou osvojovat nové metodologické přístupy v teoretické i praktické, aplikační rovině. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Výsledky své práce budou studenti prezentovat písemnou formou, čímž bude posilována jejich schopnost kritického myšlení a přesné formulace závěrů. Typ ukončení: zápočet. Požadavky: vypracování písemné přípravy týkající se literárněvýchovných aktivit v mateřské škole (zpřesněné zadání obdrží od vyučujícího předmětu na první lekci).

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/CJKMS_DLV