Bi2BP_TCBZ Cvičení v terénu - botanika, zoologie a ekologie

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/0/3.3. terénní cvičení blokově 5 dní v terénu. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Zdeněk Řehák, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni: pracovat v terénu jako tým (zde 4 skupiny studentů pod stálým odborným dohledem vyučujících); (2) interpretovat výsledky získané pomocí kombinace všech použitých metod sběru na všech studovaných biotopech; (3) předložit všechny takto získané údaje dobře zdokumentované ve skupinových závěrečných zprávách; (4) provést prezentaci skupinové ZZ, případně i její obhajobu; (5) poznat všechny (vyučujícími) vybrané významné zástupce vyšších rostlin a bezobratlých živočichů; (6) integrovat poznatky z různých již absolvovaných biologických předmětů (zejm. botanika a zoologie) konfrotací teorie s pozorováními prováděnými přímo v terénu.
Osnova
  • 1. den: dopoledne zahájení terénního cvičení, ubytování, organizační schůzka; odpoledne zahájení práce na jednotlivých biotopech (pokládání pastí apod.), exkurze do okolí s demonstrací významných vegetačních jednotek apod.; večer determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu.
  • 2. den: dopoledne i odpoledne skupinová práce na jednotlivých určených biotopech (rotace); večer: determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu.
  • 3. den: dopoledne i odpoledne skupinová práce na jednotlivých určených biotopech (rotace); večer: determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu.
  • 4. den: dopoledne skupinová práce na jednotlivých určených biotopech (rotace; odpoledne případně exkurze do Arboreta Křtiny); večer determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu, práce na závěrečné zprávě.
  • 5. den: dopoledne ukončení terénních prací (likvidace pastí apod.), dokončení závěrečných zpráv, obhajoba závěrečných zpráv, praktické poznávací zkoušky z botaniky a zoologie; odpoledne ukončení terénního cvičení, úklid, balení, nakládání materiálu a odjezd.
Literatura
  • Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin. Edited by Jindřich Krejča. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2004, 384 s. ISBN 8007011897. info
  • Velká kniha živočichů :hmyz - ryby - obojživelníci - plazi - ptáci - savci. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2001, 344 s.: 15. ISBN 80-07-00863-2. info
  • BĚLOHLÁVKOVÁ, Radmila. Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin : [1785 barevných ilustrací]. Edited by Jindřich Krejča, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 384 s. : i. ISBN 80-07-00989-2. info
  • ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 80-07-00991-4. info
Výukové metody
Cvičení v terénu - botanika, zoologie probíhá formou týmové práce studentů ve 4 (3-5) skupinách pod odborným dohledem všech vyučujících; každá skupina se věnuje jednomu přidělenému biotopu (les, louka, pole, stojatá voda, tekoucí voda apod.) - na tomto biotopu si hned 1. den nainstaluje různé pasti apod., které denně kontroluje. Postupně ale každá skupina provede i průzkum na ostatních biotopech; vyhodnocení skutečností zjištěných kombinací všech použitých metod (zejména určování získaného materiálu pomocí atlasů) na všech biotopech bude provedeno ve skupinové závěrečné zprávě vypracované v průběhu TC a odevzdané (a obhájené) při jeho ukončení. Jedním z hlavních cílů je, už zde na bakalářském stupni studia, umožnit studentům ověřit si možnosti případného využití práce v terénu pro potřeby výuky přírodopisu na ZŠ.
Metody hodnocení
terénní cvičení (5 dní); aktivní přístup doložený skupinovou závěrečnou prací; úspěšné absolvování "poznávaček" - praktické poznávání rostlin a živočichů.
Informace učitele
Předpokladem pro zapsání předmětu by rozhodně mělo být úspěšné absolvování předmětů ZOBP, ZOZP, BHNP a ZZBP a také současné zapsání předmětů ZBVP, ZZSP a EKOP! Předmět je tedy naprosto nevhodný pro studenty 1. ročníku, kteří doposud, kromě Úvodu do studia biologie, neabsolvovali žádný biologický předmět! (Je ale jen obtížně představitelné, že by někdo ze studentů 1. ročníku mohl projevit zájem v terénu procvičovat systematickou botaniku, zoologii a ekologii, tedy předměty, které ještě neměl!)
Studenti sledují vývěsku na stránkách katedry. Organizační pokyny budou garantem předmětu aktualizovány v dostatečném předstihu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.