Ze2RC_OSX4 Integrovaná terénní výuka - Jedovnice

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1 týden terénní praxe. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (cvičící)
Mgr. Ing. Libor Lněnička, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Terénní výuka je komplexní výuková forma, která v sobě zahrnuje progresivní výukové metody (pokus, laboratorní činnosti, krátkodobé a dlouhodobé pozorování, projektová metoda, kooperativní metody, metody zážitkové pedagogiky…) a různé organizační formy výuky (vycházka, terénní cvičení, exkurze, tematické školní výlety – expedice…). Těžiště této výukové formy spočívá v práci v terénu – především mimo školu. Celou výukou se rovněž prolíná pohyb, jako prostředek terénního výzkumu a tím přispívá i ke zdravému životnímu stylu. V terénní výuce přitom nejde jen o získávání kvantitativních ukazatelů z terénního výzkumu, ale zejména o vnímání určitého místa i z jeho kvalitativní stránky.
Osnova
  • Ověření systému různých druhů činností v terénu zaměřených na jednotlivé tématické celky učiva geografie a dalších předmětů přírodovědného i společenského zaměření a výchov. Probíhá na Integrovaném odborném terénním pracovišti v obci Jedovnice. Dovednosti jsou zaměřeny např. na: 1. Naučit se zpracovat geografickou charakteristiku malé oblasti. 2. Používat geografické dovednosti při práci v terénu, mezi něž patří: - práce s buzolou a různými druhy map, leteckých snímků a ortofotomap; - zakreslování různých situací do základních map 1:10 000; - vytváření výškového profilu a délky trasy z turistických map; - zakreslování trasy do tematických map a konfrontace se skutečností; - vytváření a popis panoramatického náčrtu; - porovnávání změn v krajině pomocí historických map, fotografií, historických a současných leteckých snímků a konfrontace se skutečností; - sledování změn počasí; - vytváření fotodokumentace; - práce s přírodním materiálem. 3. Nalézat vhodné činnosti, při kterých si žáci výše uvedené dovednosti procvičí. 4. Vytvářet pracovní listy a další podpory pro tuto výuku.
Literatura
    povinná literatura
  • HOFMANN, Eduard. Integrované terénní vyučování. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 1 sv. ISBN 8073150549. info
    neurčeno
  • GAISLER, Jiří a Zdeněk ŘEHÁK. Netopýři zimující v jeskyních v údolí Říčky u Ochozu (Moravský kras). Vespertilio. Praha, Revúca: ČESON Praha, SON Revúca, 2001, roč. 5, č. 1, s. 111-114. ISSN 1213-6123. info
  • BOČEK, Antonín. Moravský kras : průvodce celým jeho územím a jeho krápníkovými jeskyněmi. V Praze: Nakladatelství Pavla Körbra, 1922, 157 s. info
  • KUNSKÝ, Josef. Macocha und Mährischen Karst. Photo by Vladimír Stehlík. Vyd. 2. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1961, 366 s. URL info
  • MUSIL, Rudolf. Akumulační a morfostratigrafické úrovně Říčky (Moravský kras). Brno: MU a ČGÚ, 1999. Geol. výzkumy na Moravě a ve Slezsku, 6. info
  • Moravský kras měřítko 1:50 000. 2. vyd. Praha: Kartografie, 1978, 4 s. info
  • BURKHART, Rudolf. Moravský kras. 1. vyd. Praha: Olympia, 1979, 190 s. info
  • VANĚČKOVÁ, Ludmila a František GRÜLL. Botanická literatura chráněné krajinné oblasti Moravský kras a přehled botanických výzkumů. Brno: Československá akademie věd - geografický ústav, 1967, 118 s. info
  • ABSOLON, Karel. Moravský kras. Vyd. 1. Praha: Academia, 1970, 345 s. info
  • HORÁK, Jaroslav. Dealpine Buchenwälder des Karstgebiets Moravský kras. Praha: Academia, 1979, 42 s. info
Výukové metody
terénní výuka
Metody hodnocení
Bloková výuka. Odevzdání vypracovyných materiálů.
Informace učitele
Podrobnosti a litaratura aktualizovány ve studijních materiálech.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.