VVD4004 Metodologie vědecké práce 2

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2/0. 10 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit základní a rozšířenou terminologii z oblasti zprostředkování a popularizace umění; použít informace o dějinách a výzkumu v oblasti zprostředkování a popularizace umění k řešení vlastního výzkumného úkolu; vytvořit design výzkumu v kontextu diskurzu o současném umění; předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí ve věci realizace a vyhodnocení výzkumných dat; na základě nabytých znalostí odvodit i perspektivy dalšího vývoje zkoumaného tématu v interdisciplinárním diskurzu; interpretovat aktuální zdroje z odborné literatury.
Osnova
  • Předmět navazuje na tematiku předmětu Metodologie vědecké práce 1, kterou rozšiřuje o problematiku socializace umění a teorie umění. Větší důraz je kladen na interpretaci výtvarného díla a na přesahy odborného textu směrem k veřejnosti. Důležitou součástí je zaměření na výtvarnou publicistiku. Studenti si osvojí základy tvorby recenze, eseje, fejetonu, rozhovoru a dalších žánrů, seznámí se rovněž se základy tvorby odborné přednášky. Získají tak kompetence v základech socializace vědy a zprostředkování teorie umění, ale také si osvojí základy tvorby dalších odborných textů, jako je například katalogové heslo, recenze pro vydavatelství či odborný časopis, soupis díla.
Literatura
    povinná literatura
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a r. Praha: Portál, 2016, 437 stran. ISBN 9788026209829. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 stran. ISBN 9788024753263. URL info
  • HORÁČEK, Radek, Zbyněk FIŠER a Vladimír HAVLÍK. Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 208 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Úvod do výzkumu v pedagogice : základy kvantitativně orientovaného výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 198 s. ISBN 8024407655. info
    doporučená literatura
  • CULLER, Jonathan D. Krátký úvod do literární teorie. Translated by Jiří Bareš. Druhé, rozšířené vydán. Brno: Host, 2015, 190 stran. ISBN 9788074912337. info
  • FIŠER, Zbyněk a Jitka CHOLASTOVÁ. Tvorba odborného textu a techniky tvůrčího psaní na vysoké škole. In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 65-75. ISBN 978-80-210-4396-1. info
  • FIŠER, Zbyněk. O využití výtvarných činností při tvorbě odborného textu. In Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2005, s. 148-156. ISBN 80-7239-182-8. info
Výukové metody
teoretická příprava, diskuze
Metody hodnocení
Studující zpracují recenzi na výstavu nebo odbornou studii či knihu, případně odborný text v úpravě pro publikování v odborném výtvarném časopise typu Art + Antique, Flash Art, Artalk nebo Výtvarná výchova. Alternativou je zpracování recenze s ukázkami zaměřené na aktuální oborovou zahraniční literatury nebo text pro kulturní rubriku deníků či všeobecných časopisů. Dále studující doloží přehled svých aktivit zaměřených na socializaci umění a teorie výtvarné či galerijní pedagogiky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.