PdF:BIp042 Přírodní zahrady - jaro, léto - Informace o předmětu
BIp042 Přírodní zahrady - jaro, léto
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- blokově - 5 x 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Ing. Dana Křivánková (cvičící)
Ing. Petra Štěpánková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící) - Garance
- Mgr. Kateřina Ševčíková
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Dana Křivánková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 23. 2. 7:30–11:00 Lipka-Kamenná, Pá 2. 3. 7:30–11:00 Lipka-Kamenná, Pá 9. 3. 7:30–11:00 Lipka-Kamenná, Pá 6. 4. 7:30–11:00 Lipka-Kamenná, Pá 27. 4. 7:30–11:00 Lipka-Kamenná, Pá 11. 5. 7:30–11:00 Lipka-Kamenná
- Předpoklady
- Předmět je zaměřen na aplikování odborných biologických znalostí i polytechnických dovedností v průběhu jarních a časných letních měsíců pro získání pěstitelské gramotnosti v souladu s principy udržitelného života. Praktická výuka na ukázkové přírodní školní zahradě (pracoviště Lipky Kamenná) připravuje studenty po odborné i didaktické stránce pro výuku předmětů vzdělávací oblasti Člověk a svět práce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci výuky předmětu bude student schopen: * charakterizovat školní přírodní zahradu jako komplexní edukační prostředí a navrhnout její využití pro výuku v průběhu jarních a letních měsíců * provádět fenologická pozorování v průběhu jarních a letních měsíců. * pěstovat vybrané rostliny se žáky 1. i 2. stupně ZŠ na záhoně i v alternativním prostředí v průběhu školního roku * pečovat o pokojové rostliny ve škole s ohledem na případná bezpečnostní rizika * rozlišovat a správně používat odborné a uživatelské termíny z oblasti botaniky a zoologie * porovnat zdravotní aspekty a zásady pěstování zdravých potravin (bio) oproti průmyslové zemědělské a zelinářské výrobě * uplatňovat bezpečnostní a hygienické předpisy při činnostech typu ochutnávka, manipulace s přírodninami, nářadím apod.
- Osnova
- Obsah předmětu: Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy. 1. Květinářství – pokojové rostliny, úskalí interiérového zahradničení. 2. Metody množení a pěstování modelových pokojových rostlin, nároky jednotlivých skupin, míchání speciálních substrátů. 3. Letničky a dvouletky. 4. Jaro v přírodní zahradě – bioosivo a sadba, techniky a termíny výsevu. 5. Zásady vlastního semenaření. 6. Zelenina v přírodní zahradě. Vhodné a méně vhodné kombinace plodin. Osevní postup. 7. Doprovodné rostliny a jejich využití. Rostliny bezpečné a jejich nebezpeční dvojníci. 8. Biodiverzita v přírodní zahradě – předpěstování sadby, smíšené kultury, polykultura, biotopová zahrada. 9. Význam hmyzu a opylovačů v přírodní zahradě. 10. Léčivé rostliny a koření v přírodní zahradě, jejich význam a pěstování. 11. Guild – společenství stromu, jedlý les. 12. Biologická ochrana a její principy. 13. Metody využití bylinných jích a přirozených predátorů. 14. Ošetřování, sklizeň a využití léčivých rostlin. 15. Jedlá zahrada pro smyslovou aktivizaci. Senzorické posouzení jedlých květů a plevelů. 16. Potravinová bezpečnost, geneticky modifikované organismy, hnutí slow-food.
- Literatura
- doporučená literatura
- Burns, A. a S. (2011). Práce na biozahradě – praktické návody a rady pro přírodní pěstitelství. Praha: PLOT. ISBN 978- 80-7428-059-7.
- Hradil, R. (2015). Půda – zdravá, živá, úrodná (1. vyd.). Olomouc a Hranice: Bioinstitut a nakladatelství Fabula. ISBN 978-80-87371-28-2 (Bioinstitut), ISBN 978-80-87635-31-5 (Fabula).
- Kreuter, M. (2009). Biozahrádka – pěstování blízké přírodě. Banská Bystrica: Euromedia Group, k. s. ISBN 978-80-242- 2201-1.
- Křivánková, D. (2012). Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání.
- Křivánková, D., & Machátová, I. (2012). Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě (1. vyd.). Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání.
- Kolektiv autorů (2013). Moje přírodní zahrada – příručka zahradního vědění (2. vyd.). Jindřichův Hradec: Občanské sdružení Přírodní zahrada. ISBN 978-80-260-5326-2.
- Výukové metody
- terénní cvičení na Zahradě u Řeky, diskuze – výměna zkušeností, skupinový projekt
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na cvičení, skupinová seminární práce či prezentace, docházka min. 75%.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Student navrhne, dle možností realizuje a reflektuje odborně správnou a věku žáků přiměřenou praktickou výuku s živými rostlinami v období jaro, léto. Student ocení význam praktických činností pro rozvoj pracovních návyků a postojů k práci a péči o životní prostředí, vhodně tyto činnosti zařazuje do výuky předmětů vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, ale také jimi doplňuje výuku napříč ostatními předměty. Na závěr předmětu kolokviální rozprava v terénu zaměřená na ověření znalostí a dovedností získaných v průběhu semestru. Představení seminárních prací.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/BIp042