DCJDR_AIA Interkulturní aspekty cizojazyčné výuky

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studijního předmětu je představit varianty didaktického uchopení konceptu interkulturní komunikativní kompetence ve výuce cizího jazyka.
Osnova
  • Tento studijní předmět patří mezi volitelné předměty didaktického bloku (podblok Aktuální kapitoly didaktiky cizích jazyků); vodítkem pro volbu je zaměření disertační práce doktoranda. Cílem studijního předmětu je představit varianty didaktického uchopení konceptu interkulturní komunikativní kompetence ve výuce cizího jazyka. Teoretická východiska představují: vymezení pojmu interkulturní komunikativní kompetence, vývoj pojetí tohoto konceptu, současné vlivné modely interkulturní komunikativní kompetence a jejich komponenty (tj. v obecné rovině komunikativní kompetence a interkulturní kompetence, specificky pak cizojazyčná komunikativní kompetence). Jádrem studijního předmětu je reflexe modelů interkulturní komunikativní kompetence v kategoriích cíle, obsahu a didaktických prostředků ve výuce cizího jazyka. Pozornost je věnována rovněž dosud málo rozpracovaným otázkám hodnocení rozvoje konceptu interkulturní komunikativní kompetence (obecně i ve školní výuce).
Literatura
  • Wierlacher, A.,Stötzel, G. Blickwinkel: Kulturelle Optik und interkulturelle Gegenstandskonstitution (Kongress der Gesellschaft für Interkulturelle Germanistik). München: iudicium,1996.
  • Buttaroni, S., Paula, A. Ehe, Berge und schwarze Katzen. Interkulturelle Kommunikation im Fremdsprachenunterricht. Meran: Alpha & Beta, 1999.
  • Fink, G. Kulturstandards und interkulturelle Kommunikation anhand empirischer Ländervergleiche. Köln: Böhlau, 2000.
  • Bredella, L., Delanoy, W. (Hg.) Interkultureller Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Narr (Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik), 1999.
  • Hofstede, G. Kultury a organizace: software lidské mysli: spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Praha: UK, 1999.
  • Průcha, J. Multikulturní výchova. Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV nakladatelství. 2001.
  • Byram, M. Teaching and Assessing Intercultural Competence. Clevedon: Multilingual Matters Ltd., 1997.
  • Göhring, H. Interkulturelle Kommunikation. Anregungen für Sprach- und Kulturmittler. Tübingen: Stauffenburg, 2002.
  • The Sage handbook of intercultural competence. Edited by Darla K. Deardorff - Derek Curtis Bok. London: Sage, 2009, xiv, 542. ISBN 9781412960458. info
  • Fremdverstehen und interkulturelle Kompetenz. Edited by Lothar Bredella - Herbert Christ. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2007, 193 s. ISBN 9783823362838. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
  • Interkulturelle Kompetenz : Konzepte und Praxis des Unterrichts. Edited by Laurenz Volkmann - Klaus Stierstorfer - Wolfgang Gehring. Tübingen: Gunter Narr, 2002, 248 s. ISBN 3823349864. info
  • Developing intercultural competence in practice. Edited by Michael Byram - Adam Nichols - David Stevens. Clevedon: Multilingual matters, 2001, viii, 283. ISBN 1853595365. info
  • Developing intercultural competence in practice. Edited by Michael Byram - Adam Nichols - David Stevens. Clevedon: Multilingual matters, 2001, viii, 283. ISBN 1853595365. info
  • KRAMSCH, Claire J. Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1993, viii, 295. ISBN 0194371875. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zápočet. Studenti předloží portfolio Interkulturní komunikativní kompetence. Ústní rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022.