FJ1009 Dramatická výchova ve výuce francouzského jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/3/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Miroslava Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FJ1009/01: Út 16:40–20:10 učebna 19, M. Novotná
Předpoklady
Znalost francouzského jazyka - úroveň A2 a více
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na osvojení řečových dovedností ve francouzském jazyce v sólovém i skupinovém projevu, na zvládnutí doplňující a odpovídající mimiky, na rozvoj improvizačních schopností, na pohotovost reakcí v nejrůznějších situacích i na využití dramatické výchovy ve vyučovacím procesu. Velká pozornost je věnována správné dikci, intonaci, hře se slovy, scénickým hrám, improvizacím slovním i pohybovým. Součástí předmětu je interpretace nejrůznějších dramatických textů, osvojení si současných tendencí ve francouzské dramatické tvorbě, poznání různých autorů dramatických textů, včetně autorů her pro děti. Předmět přihlíží k problematice výuky žáků v zájmových kroužcích i v dalších mimoškolních aktivitách. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen vyjádřit se v cizím jazyce k různým tématům v různých modelových situacích.
Osnova
  • 1. Výběr textu. 2. Interpretace krátkých textů. 3. Uvědomění si obsahu slova a jeho vyjádření. 4. Vyjádření pocitů a emocí. 5. Prostorové a časové vnímání, vnímání hrajícího kolegy a kolegů. 6. Hry monologické a dialogické. 7. Pohybová a prostorová interpretace textu. 8. Improvizace na daná témata. 9. Sestavení poetického pásma či krátké hry. 10. Vzájemné hodnocení a pozorování.
Literatura
    doporučená literatura
  • BOAL, A. Jeux pour acteurs et non acteurs. Pratique du théâtre de l’opprimé. 1. vyd. Paris : Hachette, 2004. 307 s. ISBN 2707142174.
  • BUTRON, J.-L. a kol. Pièces drôles pour les enfants. Paris : Retz, 2005. 208 s. ISBN 2725624711.
  • HERIL, A. MEGRIER, D., Entraînement théâtral pour les adolescents. 1. vyd. Paris : Retz, 1994. 112 s. ISBN 2725619602.
  • HINGLAIS, S. Enseigner le français – Par des activités d expressions et de communication. 1. vyd. Paris : Retz, 2001. 96 s. ISBN 2725621305.
  • Kolektiv autorů. Clowns, pitres et farceurs en scène – 4/7 ans. 1. vyd. Paris : Retz, 2004. 184 s. ISBN 2725624207
  • BOAL, A. Théâtre de l’opprimé. 1. vyd. Paris : Découverte, 1996. 207 s. ISBN 2707125776.
  • FONTAINE, F. a kol. Grammaire en scène. 1. vyd. Paris : Retz, 1995. 160 s. ISBN 2725616204.
  • HINGLAIS, S. Saynètes et dialogues pour jouer la grammaire française. 1. vyd. Paris : Retz 2001. 123 s. ISBN 2725621100.
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Závěrečný (skupinový) projekt, ústní zkouška.
Vyučovací jazyk
Francouzština
Informace učitele
Předmět Dramatická výchova ve výuce francouzského jazyka je rozdělen do svou skupin. V průběhu semestru pracuje první skupina (začátečníci) 75 minut, druhá skupina (zkušenější studenti) rovněž 75 minut. V době zkouškového období se obě skupiny pravidelně scházejí, a to z těchto důvodů: 1) je třeba zajistit kontinuitu v získaných dovednostech a zkušenostech a pokračovat maximálně s prací na textu; 2) pokračováním ve zkouškovém období dosahuje každá skupina oněch požadovaných 3 výukových hodin, které jsou pro ně určeny v době běžícího semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020.